Ik wil jullie wel even uit de droom helpen voor het aanpassen van die stukken gietijzer.
Deze aanpassing maak ik voor de solex verhuurders want die willen voor de (meeste ongedoopte ) huirders een solex die goed wil doortrekken en gemakkelijk in beweging komt.
Daarvoor pas ik de kanalen in het gietijzer en soms ook in het aluminium aan om oderin het vermogen van een opgevoerde te verkrijgen maar die toch niet sneller gaat rijden dan 29 tot 31 k.m. (mogen niet sneller )
Na deze aanpassing zal de snelheid wat te hoog zijn.
Deze gaan we nu temperen met boven in het inlaatpijpje een 10 m.m. lang busje te klemmen met een doorlaat van 5,o m.m. tot een diam. van hooguit 6.0 m.m. ( oplopende diam. )
Het busje zit er klem in door een zeer smal gleufje te zagen .
Door de beter stroming in het gehele systeem zaldoor het kleinr doorlaat tot ongeveer 30 k.m. voldoende door het nauwe keelgaatje kunnen stromen.
De meeste busjes die ik heb moeten maken waren van 5.0 tot 5,3 m.m.
Deze blokjes kunnen met zo een kleine doorlaat tot ongeveer 28 k.m. goet vooruit komen,daarna komen ze snel in ademnood en houdt het bij 30 k.m. op,.
Dat komt omdat de tijd te kort is om voldoende vulling met zo een kleine doorlaat te verkrijgen.
Ik heb al meer dan 200 van deze busjes moeten maken tot grote tevredenheid van de verhuurders .
Geen race problemen en ze rijden allen gelijk.