vandaag een solex 2200 gerepareerd, koppeling werkte niet meer.
bij demontage bleek de moer los te liggen en kon je zien dat er al aan gesleuteld was want de moer was met een beitel vast en los getikt ( of andersom) want dat geeft van die special haken.

bleken ze de ringen verkeerd om gemonteerd te hebben ( er zat geen veering in maar een dunne smalle ring en een brede platte ring)
nu hoort eerst de dunne ring erin om afstand te creeren van het lager, dan de koppeling dan de brede ring en dan de moer. de brede ring zat eerst, dan krijg je wel afstand van het lager MAAR je maakt niet alleen contact met de binnenring maar ook met de buitenring, nu stond die ring iets bol en helaas was net de holle kant naar het lager toe dus de buitenring werd als eerste geraakt.
de koppeling zal na montage niet goed vrij gekomen zijn, slijtage op de buitenrand heft de ring daar iets dunner gemaakt zo is waarschijnlijk de spanning van de moer af gekomen en losgelopen.
5 minute werk: eerst de dunne ring, dan de koppeling dan een veering gepakt van een 3800 dan de moer en met een sleutel 21 deze aangedraaid, alles zat weer.

leuk detail van deze motor: de vliegwiel moer was geen moer 14 maar een moer 21 met een borst die kleiner is en IN het vliegwiel valt handig om dan met je bougiesleutel onderweg deze moer los te kunnen draaien

Last edited by Joan; 26/10/16 08:49 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)