Als we een slechte verbranding hebben en er ontstaat redelijk veel kool, deze pakt samen tussen de zuigerveren. Gevolg doorblazing (lekkage) langs de zuiger. Zo het carter in. Dag vermogen. Verder onstaat er een lakachtige substantie op de cilinderwand die de warmte van de zuiger niet opneemt dus uitzetten zuiger en vastlopen. En als de zuigerveer vastkoold, zal de zuigerveer de warmte van de zuiger ook niet doorgeven aan de cilinder. Ook zal bij doorblazen langs de zuigerveren de zuiger ook in temperatuur toenemen, dus uitzetten en vastlopen.

Kortom, laten we zorgen voor een goede verbranding met zo weinig mogelijk kool.

Dus mijn uitspraak. Ik wil geen kool.

Mijn ervaring: alle motoren die ik open gehaald heb of zien liggen die veel kool hadden, stonken, liepen slecht, kapotte lagers, verstopte oliekanalen, ingesleten cilinders, halve vastlopers, enz...
Motoren die goed liepen, weinig kool en geen bijzondere slijtages.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967