Sorry Jan als je denkt dat ik aan het schoppen ben, dat is niet de bedoeling. je hebt gelijk met je betoog over warmte en enrgie, die energie geef je 1 keer uit en daar dien je dan zoveel mogelijk vermogen uit weg te trekken in plaats van verlies warmte.

Mijn uitspraak was "Het stromingspatroon beinvloed de kool"
Als ik namelijk met een "verse" schone zuiger begin gaat daar zich kool op af zetten, maar dat gebeurd niet homogeen.
stroming kan plaats vinden laminair maar ook turbulent.
Laminaire stroming gaat in laagjes, tegen de wand aan is de snelheid nul en hoe verder je van een wand komt hoe hoger de snelheid, het hebben van een wand is dus een nadeel.
Turbulente stroming is ook een nadeel, het gas kan zelfs stil staan en ter plaatse in een wervelstormpje rond blijven draaien
hetgeen alleen energie kost en niets bijdraagt aan het vermogen.
Kool vormt zich overal in het verbrandingsprocess echter de plaats waar het zich af laat zetten is afhankelijk van de gas stroomsnelheid en het type van stroming ( kijk maar eens op het strand hoe zand beweegt en duinen zich vormen)
Ik maak dus gebruik van het kool om te zien hoe met name de uitstroom uit een spoelpoort zich ontwikkelt en werk dan de poort bij om het patroon te verbeteren, daarna laat ik de kool rustig zijn gang gaan.

verder heb ik in een eerdere stukje het over kooldrab gehad, bij een goede verbranding vormt zich alleen kool, bij een slechte verbranding blijven er ook nog onverbrande koolwaterstoffen over ( een gedeelte van de brandstof olie mengsel), deze koolwaterstoffen hadden mee kunnen doen aan de verbranding en dus energie opwekken. als de sproeier bezetting goed is en je houd nog steeds deze drab is meestal gebrek aan compressie of verkeerde wervelingen ( de onsteking kom niet bij dat gebied) de oorzaak. door de kop aan te passen is dat te verbeteren.

Last edited by Joan; 18/04/12 04:59 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)