Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Roelof
Zeker een goede vinding van jou vader en werkt perfect.


Is ooit uitgedokterd voor de Solexrace. Die opgevoerde Solexen trekken pas echt goed bij een hoger toerental. We mosten dus iets hebben dat we sneller uit de bocht weg konden accelereren.
Op een gegeven moment waren we weer aan het brainstormen en er lagen wat andere bromfietsspullen rond te slingeren, toen ik een koppeling van een Sachs automaatje aan het bekijken was. Deze bleek precies in een Solex koppelingstrommel te passen. En van het één kwam toen het ander.

Deze koppelingen werden destijds ook nog lichter gemaakt en de veer werd strakker gemaakt. Uiteindelijk pakte de koppeling pas bij ruim 4500 ~/min. Om deze Solexen aan te kunne trappen was wel een terugslagkoppeling nodig die in de rol gebouwd kon worden.
Heeft toch lang geduurd voordat de concurrentie er achter kwam hoe het kon dat wij zo snel uit langzame bochten bij hen konden wegrijden.

Later kwamen we er achter dat de Tomos koppelingen ook die zelfde maat hadden en makkelijker te veranderen waren.
Maar het is begonnen met die Sachs koppelingen die toevallig in de werkplaats lagen.
Ik heb nu in mijn toersolex ook nog steeds zo'n Sachs koppeling zitten.

Er is er ook nog eens ooit eentje gemaakt met een koppeling van een Peugeot 103. Dat was een Solex met een plaatkoppeling die bediend werd doordat er kogels via een oplopende baan naar buiten werden geslingerd door het oplopend toerental. Dat vond ik eigenlijk de mooiste koppeling. En dat was helemaal apart om dat in je Solex te hebben. Was echter veel meer werk om te maken.



Ik gebruik ook wel eens een puch maxi koppeling, daar moet je dan wel iets meer aan doen, maar heeft ook voordelen.
Ik boor een paar gaatjes in de trommel, en koppelingshuis.
nu kan ik makkelijk van buitenuit de sterkte van de veren verstellen, en dus het moment dat de solex gaat "pakken" smile


[Linked Image from jandelaat.nl]