Je mag zo lang blijven schoppen als je zelf wil.Maar vermogen is nog altijd afhankelijk van hoeveel je opstookt en hoeveel warmte er van kan overhouden om de zuiger naar beneden te drukken ,en ik blijf erbij dat alle warmte die waar ook verloren gaat altijd minder vermogen zal opleveren om te rijden Ik heb het nooit over dat de uitlaatpoort met de aanhang niet goed moet ontkolen ,maar het ontkolen van de verbrandingsruimte is altijd een groot verlies aan vermogen en de moter zal veel heter worden ,zo heet zelfs dat de olie overal waar die de kans krijgt aan vast te bakken.
Bij een goed werkende moter zal de koollaag nooit dikker worden da 0,1 tot 0,2 m.m.
Een kleine stapel hout zal altijd een kleiner vuurtje geven dan een zelfde stapel hout die groot is (tenminste zo was het bij ons vroeger ).
Een kleine hoeveelheid brandstof zal met een hogere samenpersing wel wat meer druk geven ,een kleinere ruimte kan minder afkoeling geven, dus minder verlies.
Maar vermogen krijg je nog steeds door te zorgen dat er in die ruimte gewoon een grotere stapel brandstof staat die je een veelgrotere drukverhoging en veel langer op de zuiger zal drukken
Klein voorbeeldje
Slag van de zuiger 50 c.c.
vers gas per slag 25 c.c.
Samen persen tot max druk
Door de kleine hoeveelheid zal de druk snel zakken als de zuiger gaat zakken.
Groot voorbeeldje
Slag van de zuigher 50c.c.
Vers gas per slag 40 c.c.
Samen persen tot dezelfde ruimte
Druk zal nu vanzelf hoger zijn (volgens mij tenminste ,0f is dat nu ook al anders geworden tegenwoordig)
Als nu de grote stapel aan gestoken is geworden dan zal volgens (weer ) mij de hoeveelheid gas nu toch
wel een beetje groter zijn (alweer) volgens mij en zal de zuiger toch iets feller naar beneden gaan en de grotere hoeveelheid gas de zuiger over een grotere slag wat sneller naar beneden proberen te stuwen ( of is dat tegenwoordig ook al niet meer )
Vroeger had ik dat moten leren (buiten de vakantietijd) dat alle energie maar een keer kan gebruiken.
dus voor de zuiger te bewegen of in het andere geval om de aarde een beetje meer op te warmen.
Is niet helemaar correct want door het rijden gaat ook alles in warmte op plus wat aan slijtage.
Dus laat alle kool op de zuiger zitten ,tenzij het kool is dat door een zeer slechte verbranding heeft afgezet, maar dat komt bij ons niet voor.
Ik heb een tweetact vervoermiddel meer dan 23 jaar gereden zonder ooit te ontkolen met een oliesoort dat wil je niet weten.
En na 278000 k.m. nog goed rijdend verkocht aan een verzamelaar.
Met soms ook jonge bestuurders die alles harder en beter kunnen als ik .