Van de Solex OTO, die in de laatste 5 jaar 7 big end's heeft versleten, is de cilindervoet van het carter haaks t.o.v. het carterdeksel gemaakt. Ook is een nieuwe krukas gemonteerd (zie vorige post). Toch liep de Solex niet bijzonder, met weinig fut ondanks de JRT cilinder. Net aan 30 km/uur en het viaduct over de A12 af nauwelijks 35. Vandaag keek ik bij het opruimen naar mijn verzameling uitlaten. Ik heb 3 z.g.n. 'snelle' uitlaten, alle drie vrij nieuw. Ik zag tot mijn verbazing dat de dunne pijpjes verschilden. Twee hadden een interne diameter van 7 mm en van een was de diameter 8 mm. De pijp met het 8 mm eindpijpje erop gezet en de OTO liep ineens als een zonnetje. Trekkracht prima voor een solex en weer snelheden boven de 35 km/uur.

Moraal van dit verhaal. Een aluminium cilinder is erg gevoelig voor de juiste uitlaat. Het is waarschijnlijk de juiste tegendruk want het loshalen van de uitlaat gaf alleen maar herrie en geen extra snelheid of trekkracht.

Groet,

Huub Haaker


Testrit 30-1-2013 met zijwind
http://www.youtube.com/watch?v=A7robRkCO0w


Testrit 30-1-2013 met de wind mee
http://www.youtube.com/watch?v=wAbZcmE0l6s


Last edited by Huub_Haaker; 31/01/13 07:24 AM.