Ik heb sinds januari de aansturing van het LED paneel veranderd. Via Ebay heb ik een LED driver besteld (10W AC/DC 12V-24V Driver Supply for High Power LED Light to DC out 9V-12V 900mA) voor slechts € 2,94. Ik heb deze driver getest. Boven de 7V begint er stroom door het LED paneel te lopen, bij 11 V loopt er maximaal 0,8 A en als het voltage wordt opgevoerd neemt de stroomsterkte af, terwijl het spanningsverschil over het LED paneel nauwelijks toeneemt. Bij 20 V ingangsspanning op de driver loopt er 0,44 A door het stroomcircuit en is de spanning over het LED paneel 9,4 V. De driver lijkt dus bijzonder geschikt voor het LED paneel in combinatie met de Solex lichtspoel en een achterlicht met een 6V 7,5 W lamp. Deze lamp consumeert ongeveer 60% van de stroom die de spoel genereert.

Gisterenavond was het droog en de pekel was weggeregend, tijd voor een ritje om de LED verlichting in de praktijk te testen. Op naar SolexRuurd in Oosterbeek even naar zijn nieuwste aanwinsten in zijn museum kijken en naar een Solex restauratie project. Op (de snelheid loopt terug) en neer (de snelheid loopt op) naar Oosterbeek grotendeels over vrijliggende goed geasfalteerde fietspaden. Verlichte en compleet donkere stukken. De combinatie LED paneel en de brede 3800 reflector geeft veel licht in de breedte, weinig op 10 meter afstand, maar dit geldt voor alle Solex verlichting. Dit ga ik proberen dit op te lossen door het LED paneel met een reflector en lens ( $3,77) in het lichtkapje in te bouwen. Een ding is duidelijk, in de huidige setting ben ik wel goed zichtbaar, zowel voor als achter.

Groet,

Huub Haaker

YouTube

Attached Images
LED panel met reflector en lens.jpg (47.6 KB, 35 downloads)