Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
July
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Who's Online Now
3 registered members (Case, Roelof, John Meisters), 24 guests, and 2 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 92
RoyM 33
MarkN 29
marijn. 12
Ant_one 10
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Techniek en sleutelen
3 minutes ago
Het geluid op de video is veel voorkomend en ik heb er nog nooit schade van gehad. Lekker zo laten.

Het is sowieso het beste om het stationair draaien te beperken tot max 1 minuut, zet hem liefst zo snel mogelijk uit als je weet dat het langer gaat duren.

Mijn meest uitgesproken zin van de laatste jaren is:
“Zet de motor even uit”
Tot treurens toe.... wink
11 122 Read More
Aangeboden
3 hours ago
Ik heb de vier enige jaargangen van het maandblad OP DE SOLEX VAN 1949, 50, 51 EN1952 COMPLEET en ingebonden als boek in top conditie di bied ik te koop aan VOOR INFO 0621917751
0 14 Read More
Nieuws...!
4 hours ago
Originally Posted by Koosolex


De Solex is niet technisch gekeurd. De motor is niet gestart en de verlichting is ook niet op werking gecontroleerd. Ook de remmen zijn niet getest. Al met al voor mij een raadsel waar hij een vol uur mee bezig is geweest.



Zijn dag vol maken.

En daarom zijn er nu enorme wachtlijsten om voor een keuring aan de beurt te komen, ze lopen ook echt geen trat harder crazy
9 280 Read More
Aangeboden
4 hours ago
Lang naar gezocht voor mijn voor mijn Berini restauratie project maar hij past niet.
Voor zover ik heb kunnen nazoeken is het een Beckson voor een solex.

Het gaat hier dus om alleen de naaf, 36 spaaks.
Ziet er super netjes uit, geen roest oid.

Ik heb er 40 euro excl verzenden voor betaald als ik dat er weer voor terug krijg ben ik tevreden.
0 12 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 08:50 AM
In Frankrijk is zelfs als accessoire een versnellingsnaaf voor de VeloSoleX in de handel geweest. Ik heb er foto's van maar heb hem nog nooit in het echt gezien.
2 55 Read More
Techniek en sleutelen
30/06/20 09:39 PM
Bedankt! Dan ga ik de onderdelen regelen en de Solex een set originele grepen voorzien.
6 74 Read More
Techniek en sleutelen
30/06/20 04:50 PM
Originally Posted by OpaStef
Lex loopt weer als een zonnetje.
In de bezinepomp zat wat drab waardoor hij geen benzine kreeg.
Wel een heel klein kogeltje wat er in zit, als je die laat vallen vind je die nooit meer.
Ik heb er weer de gewone sproeier in gedaan i.p.v. de verstelbare sproeier, die werkt niet echt. Ja zie mijn opmerking een paar inzendingen terug, zal deze ook even rood maken
Hij doet nu weer lekker prut, prut, prut, prutterdeprut.
Allemaal bedankt voor de adviezen, samen komen we er toch weer uit.
18 338 Read More
Techniek en sleutelen
30/06/20 07:13 AM
Ik heb ooit eens een aantal voorvorken van brommers gekocht. Blijkt er minimaal 1 te passen in het frame (wel 24 inch).
2 56 Read More
Techniek en sleutelen
29/06/20 08:02 AM
weerstanden parallel aan een condensator word al eeuwen gebruikt om frequenties te genereren staat bekend als RC kring ( R voor weerstand en C voor capaciteit=condensator) in wisselspanning omgevingen .
oude ( buizen) radios hadden een instelbaar circuit middels een draaicondensator om hem af te kunnen stellen op de frequentie van het gewenste uitzendstation
7 107 Read More
Techniek en sleutelen
29/06/20 04:56 AM
Je kunt het testen door een beetje benzine in je kopje te gieten.
Lekt het niet door je klepje dan is het behoorlijk goed dicht.

Kleppen slijpen (ook voor de auto) heb ik ook altijd gedaan met pasta en een gereedschapje dat doet denken aan een kinder pijl en boog laugh

Voor de solex idd gewoon in de boormachine, werkt perfekt
12 197 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 07:26 PM
De Solex loopt geweldig! Top snelheid van 32 en de lampen blijven het doen (ook na een ritje). Zit alleen ergens iets mee te trillen maar dat komt ergens nog wel boven water.
Vandaag een ritje gemaakt van een goeie 30 km. Met alle hulp hier dus de Solex goed op orde gekregen laugh
81 1,288 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 03:49 PM
dank jullie voor het advies
groetjes
Alain smile
3 72 Read More
Techniek en sleutelen
28/06/20 08:05 AM
je ziet het wel vaker, schuine kanten aan zuigerveren, het "lekpad" voor de hoge druk die een zuigerveer tegen moet houden zou dan langer moeten zijn en dus effectiever Is wel heel lastig te maken dus als je materiaal hebt dat slechter te bewerken is, is recht een stuk makkelijker. de beste oplossing die ik gezien heb is gewoon 3 zuigerveren in 1 groef gooien en dan de openingen verdraaien ten opzichte van elkaar ( wel heel dunne veren)

zuigerveer groef schoonmaken zijn meerdere manieren voor makkelijkste is een oude zuigerveer breken en dan achterste voren in de groef houden en dan voorzichtig vooruit duwen, vereist enige oefening want je mag onder en bovenkant NIET uitraggen alleen de achterkant. als je handig bent met een mini schroevedraaier kom je ook een heel eind
3 54 Read More
Techniek en sleutelen
27/06/20 08:08 PM
Ja, dat kwam ik vroeger ook wel eens tegen. Het is geen echte kool maar lijkt er op. Veel zachter. Gelukkig makkelijk te verwijderen als alles los is.
2 76 Read More
Techniek en sleutelen
27/06/20 05:26 PM
De stroomspoel van een solex heeft een vermogen voor twee lampen van 6 volt en 6 watt op een draad wat eigenlijk niet kan ( we gaan muggen ziften)
Het vermogen van een solex motorspoel is onstabiel en daarom kunnen de 2 lampen het niet eens worden wie wat pakt uit de voederbak.
De lamp die het meeste kan pakken zal dat ook doen en de andere zal het onderspit delven.
Laat je het uitvechten over aan een diode die in staat is de positive van de negative te scheiden dan is de zaak opgelost .De positive en de negative spanningen zijn bij alle toerentallen even groot.
Een eigenschap van een diode is dat hij heel goed de pos en de neg van elkaar kan scheiden ,
Dus als er even een ogenblik een van de lampen het niet doet door even een slecht contact of een gewoon slecht lampje dan zal de andere het overleven.
29 6,251 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 07:14 PM
Originally Posted by Albertoo
Het ging me even om een maatbeker om te kijken hoeveel benzine de tank ingaat als deze leeg is. Bedankt voor de antwoorden. Ik was idd aan het rijden geweest tot deze leeg was maar wist niet hoeveel er nou in moest om m weer vol te krijgen. Vandaar.
even bij de super markt twee flessen wasbenzine halen deze zijn 1 liter, dan wat streepjes op de zijkant zetten ( als hulpje zitten er al rillen in de flessen . lege tank giet je dat erin. dan weet je hoeveel er in gaat. haal je de tank weer leeg heb je een leuk voorraadje om eens wat aan de solex schoon te maken
46 2,676 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 03:31 PM
Dan gaan we dat eens op het gemak bekijken. Bedankt voor de goede uitleg.
2 77 Read More
Techniek en sleutelen
26/06/20 10:00 AM
Als hij 100 meter nodig heeft klopt er iets niet.
Draai na ca. 10-20 meter de bougie eruit en bekijk deze.

Droog: brandstofprobleem
Nat: ontstekingsprobleem
2 76 Read More
Gezocht
25/06/20 10:16 AM
Pas wel op met sterke magneten. Op het werk hebben we magneten van 1.5 tesla en zijn 30 x 5 mm groot. Kom je te dicht bij ijzer dan zit je vinger , of iets anders , er tussen....
6 368 Read More
Techniek en sleutelen
21/06/20 04:53 PM
Originally Posted by Andrajo
Hé Joan,

Ik begrijp wat je bedoelt! Maar moeder de vrouw is daarmee niet akkoord. Zij heeft toch lekker een zuigende dampkap in de keuken. Niet? : smile smile

Doei,
Andrajo
heeft moeder de vrouw inderdaad een punt
9 371 Read More
Techniek en sleutelen
21/06/20 08:46 AM
Oké bedankt voor alle tips handig dit forum,
10 233 Read More
Techniek en sleutelen
17/06/20 06:18 PM
Vaak word gevraagd waarom de solex die toch rijdend is weg gezet het niet meer doet.

Ik heb al eens gesteld dat vaak het probleem is dat na enige tijd ( dat kan enkele jaren zijn en zeker in een niet al te droge omgeving) het harde materiaal van de contact punten roest ( corrodeert). het materiaal is namelijk nogal gevoelig hiervoor.
de roest is niet geleidend: gevolg de puntjes laten dus geen stroom meer door. Goed reinigen tot ze weer zilver blank zijn is de oplossing. OOK langs d zijkanten en niet alleen het contactvlak ( heb je speciale messing borsteltjes voor) want wat aan de zijkant hangt kan tijdens het lopen van de motor los laten en alsnog tussen het contactvlak slaan.

hier even een foto van vieze puntjes
0 65 Read More
Techniek en sleutelen
17/06/20 04:20 PM
Originally Posted by Nraab
Inmiddels toch aan de praat gekregen weder om voor een minuut of 2 sloeg toe toch weer af zou het kunnen dat het smoorklepje (om de motor uit te zetten) gaat lekken als hij wat warm word en zo compressie verliest?



Goed dat je met suggesties komt ( maar zie ook de reactie van John) STEL dat het een optie zou kunnen zijn ( Niets is onmogelijk) dan zou ik zonder vliegwielkap gaan rijden, zodra hij stopt motor van de band en met de hand aan vliegwiel draaien om te voelen of er inderdaad geen compressie meer is .
11 313 Read More
Links
14/06/20 11:03 AM
0 85 Read More
Techniek en sleutelen
14/06/20 09:18 AM
8 230 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,169
Posts78,984
Members1,448
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
timo84, Smette, Filmfan, Reneetje, Danny
1448 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 6 (0.008s) Memory: 0.9922 MB (Peak: 1.3086 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2020-07-02 11:30:28 UTC