Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
September
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Who's Online Now
0 registered members (), 33 guests, and 0 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Ant_one 92
Joan 65
MarkN 19
racoon 15
Roelof 14
Berth 14
ovee 14
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Techniek en sleutelen
35 minutes ago
Klopt helemaal, ze trekken zich uit het gat, de schroefdraad is een lachertje grin
8 2,240 Read More
Techniek en sleutelen
1 hour ago
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
[quote=Joan][



Kun je die foto nog een keer laten zien, Joan?
komt eraan . Ook handig om te hebben een stuk buis, een stuk draadeind M*8 en daaraan een koppelmoer met M8 aan de ene kant en M10x1,25 aan de andere kant om je ontstekings grondplaat over je krukas te trekken , pas nog eentje gemaakt voor een kennis die de plaat voorzichtig met een hamertje op zijn plek sloeg, ja bijna de krukas los in het hoofdcarter NOOIT doen
ik had nog wat beloofd, dit zijn alleen nog maar aangepaste sleutels nog bij lange na niet het andere "speciaal gereedschap". Allerlij bochten erin om bij onbereikbare plekken te komen, heel veel zeer dun geslepen omdat ALS je erbij komt er geen plaats is voor een normale afmeting sleutel en van sommige de bekken iets verdraait ten opzichte van de steel zodat je iets wat je vast moet draaien soms wel met 3 verschillende gehoekte sleutels moet aandraaien simpelweg omdat je niet voldoende slag kan maken om minstens 1/6 omwenteling verder te draaien en zo het volgende vlak van de zeskant kan pakken, dus maar de sleutel "verdraaid"


sleutels "9" dat is solex, sleutels "10" dat is voor de chineesche en voor degene waar een vorige sleutelaar de 9 vervangen heeft door 10 sleutel 12 en 14 komt ook veel voor bij solex zoals spatbordbouten, motorophanging en carburateur wartel
20 363 Read More
Techniek en sleutelen
1 hour ago
weer wat geleerd, de sproeiers zijn dus goed te gebruiken NA aanpassing, zonder aanpassing is het net als met veel imitatie "het is het net niet "
12 211 Read More
Techniek en sleutelen
4 hours ago
Originally Posted by Berth
Ja, nu word ik ook nieuwsgierig. Welke aanpassingen moet je doen na verwijdering van het busje? En hoe hard gaat hij dan lopen?


Na verwijdering van het busje zit er nog een kraag in die moet ook naar 8mm opgeboord worden en dan heb je een normale 30/35km cilinder......maar zoals John al zij als er verder nog verder restricties in de motor zitten zal je die ook moeten aanpassen anders schiet je er nog niet veel mee op.
6 47 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 06:48 AM
38 279 Read More
Techniek en sleutelen
12/09/19 07:30 PM
Dat de isolatie van het draadje wat weggesleten is is niet zo erg zolang het niet tegen een metaaldeel aankomt.
De condensator zal daar niet van stukgaan, de contactpunten maken bij iedere omwenteling kortsluiting.
17 403 Read More
Techniek en sleutelen
11/09/19 02:44 PM
Prima, ik hoor het wel.
6 210 Read More
Techniek en sleutelen
09/09/19 07:57 PM
Originally Posted by John Meisters
De Champion hebben de vervelende eigenschap dat het bovenste deeltje waar de kabel op komt, losdraait.
Dat was althans een jaar of 10 geleden het geval, of dat inmiddels achterhaald is weet ik niet.

Van NGK heb ik eens een maandagmorgen partij gehad.
Ik rij nu al jaren met Bosch W7AC (opvolger van W175T1) en die bevalt goed.

Never change a winning horse. Bosch is een blijvertje.
van Bosch gebruikte ik altijd de gradatie 195, geen idee wat dat nu is
15 576 Read More
Restauratie vragen
08/09/19 08:59 AM
Eén van de 2 ringen (de grootste) heet een gat dat over het busje valt en zo het remblokje klemt. Als je kijkt naar de foto van internet-bikes zit die aan de verkeerde kant en moeten de 2 ringen gedraaid worden. Het gat is trouwens 7mm zag ik, helaas nog niet tegen gekomen in een andere kleur of materiaal.

Soms heeft het demonteren een bewaren van de onderdelen van een fiets voordelen :-)
17 404 Read More
Tips
07/09/19 06:10 PM
Dank je Roelof. Dat ga ik ook even proberen.
8 175 Read More
Restauratie projecten.
07/09/19 11:27 AM
Van de week hadden we het over bouten voor montage van de spatbordstangen en vandaag meteen het zadel verlaagd.
459 178,380 Read More
Restauratie projecten.
06/09/19 06:06 PM
Ik heb ook nagedacht over die stang tussen balhoofd en zadel.
Leuk voor op een race Solex maar niet voor die van mij.
7 280 Read More
Techniek en sleutelen
06/09/19 04:45 PM
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by John Meisters
Ted vroeg mij of ik een CN22 formulier wilde, iemand uit Denemarken had problemen gekregen omdat hij dat niet had.
Ik ben totaal niet onderlegd op dat gebied dus heb het er maar bij laten doen.


Ken ik, daarmee kan de verkoper aangeven wat er in het pakketje zit en wat de waarde is.
De douane scant met rontgen alle binnenkomende pakketjes, als ze 2 van die kleine 'piel dingetjes' zien zitten en op het CN22 formulier staat, waarde is b.v. 10 euro (of dollar of wat dan ook) dan zullen ze minder snel genegen zijn het te openen.
m.a.w., dit kost me normaliter 35 dollar per stuk, dus 70 dollar samen, dat is meer dan de invoervrije voet van 22 euro dus daar moet normaliter invoerbelasting over betaald worden. Als Ted erop zet 10 euro dan krijg ik geen importheffing erover.
Ik bestel regelmatig spul in China o.a. frezen voor de freesbank, de chinezen doen dit standaard en de pakjes komen, tot nu toe altijd vrij van heffingen aan.
dat china gedoe, voor mij vaak een reden om meerdere bestellingen te plaatsen die dan weliswaar iets meer kosten qua verzenden, hetgeen meestal al niet duur is, dan met een verzamel bestelling over de waarde heen te gaan. De laatste tegenvaller die ik daar had was een bestelling in Australie, daar heb ik een bak extra geld voor neer moeten leggen niet normaal want de afhandelingskosten die ze dan ook nog berekenen maakt het eens zo duur
25 728 Read More
Techniek en sleutelen
05/09/19 10:20 PM
Originally Posted by Berth
Nou MarkN, ik ben er achter wat het probleem bij mijn Oto was.
Nu jij nog Markn !!


Ja, vrije tijd is alleen schaars op moment, werk vraagt erg veel van me, vanmorgen om 05.30 vertrokken en ik was er pas om 21.00 weer thuis.....
Nu naar me nest, de wekker staat weer op 06.30 uur.... crazy
15 312 Read More
Techniek en sleutelen
05/09/19 09:29 PM
Originally Posted by MarkN
M5 boutjes erdoor met een moertje wil niet?
kans dat die boutjes gaan rekken, er komt best wel veel kracht op bij sommige vliegwielen, Zeker bij deze, de originele draad is er waarschijnlijk niet voor niets uit getrokken
5 119 Read More
Techniek en sleutelen
05/09/19 08:36 PM
Originally Posted by Berth
Vraag= Kan je niet gewoon altijd zonder bougiekap?
ja hoor prima. Ik rijd al jaren met een oud kopje waar de bougie schuin naar voren staat waar de kabel ook daar simpel met een moertje M4 vast zit, Vroeger waren ze bang dat bij regen de vonk over zou slaan buiten over de isolatorneus van de bougie heen. Nooit last van gehad, wel de bougie schoon houden anders zou heel misschien een geleidend laagje kunnen ontstaan
25 723 Read More
Techniek en sleutelen
04/09/19 09:55 AM
Hallo Joan.

Dank voor ik kan idd eens rond gaan kijken voor wat sloop spul om wat oefen .

Groet Johnny _ Solex
16 228 Read More
Solexrace
04/09/19 09:38 AM
Dat zei ik ook al op Facebook:-)
46 814 Read More
Techniek en sleutelen
31/08/19 08:27 AM
Super leuk zeg. En echte specials. Top.
Misschien ook wel een echte special bouwen.
18 323 Read More
Gezocht
29/08/19 12:22 PM
Ik heb een bestelling geplaatst. Nu maar wachten op de postbode.....
5 218 Read More
Techniek en sleutelen
27/08/19 09:05 PM
Originally Posted by Huub_Haaker
Spruitstukpakking
Na het afdraaien van de JRT cilinder om weer het standaard compressie volume te krijgen, ging mijn Solex veel sneller viertakten dan normaal. Ook was de ‘top’snelheid minder en kon de remluchtsproeier het probleem niet oplossen. Ik heb het luchtfilter eraf gehaald maar dat hielp niet. Toen heb ik maar naar de spruitstukpakking gekeken omdat die het enige verschil was (behalve het afdraaien, maar ik kon me niet voorstellen dat afdraaien de benzine/lucht verhouding kon beïnvloeden). Ik had drie nieuwe pakkingen gekocht om het uitlaatgat goed pas te maken op de cilinder. Aan het carburateur gat in de pakking valt geen eer te behalen omdat inlaat in de cilinder veel groter is. Toen ik de nieuwe pakking (heb ik voor het gemak maar type 1 genoemd) vergeleek met de pakking die ik voordien gebruikte (type 2), bleek dat er een behoorlijk verschil in spruitstukpakkingen bestaat (Type 1 (bijgewerkt) en type 2 effect op inlaatpoort.jpg). Als je het op het spruitstuk bekijkt is het effect op de inlaatpoort ook duidelijk te zien (Type 1 (bijgewerkt) aan spruitstuk.jpg). Met een type 2 gemonteerd liep het beestje weer als normaal (Type 2 aan spruitstuk.jpg).
Moraal van dit verhaal. Er zijn meerdere type spruitstukpakkingen in omloop (Type 1 (standaard en bijgewerkt) en type 2.jpg) waarvan sommige niet goed zijn voor sommige spruitstukken en voor het leveren van snelheid.Mogelijk was dit al bekend maar ik ben maar een jonkie in het Solex gebeuren.

Groet,
Huub Haaker
zie boven, nog eentje uit de oude doos, onlangs weer opgehaald dat er nogal wat verschillende maatvoering in onderdelen bestaat was in 2011 ook al een probleem , klik voor plaatjes terug naar pagina 5 van deze discussie
64 111,880 Read More
Restauratie projecten.
27/08/19 07:28 PM
Dat zal ik doen,

Ik ben morgen weer thuis van vakantie in de loop van de week kunnen jullie de foto’s verwachten

Groet niek
2 121 Read More
Aangeboden
27/08/19 07:06 PM
Ik heb dezelfde helm maar doe hem niet op omdat ik dan een helm op heb. Moet ik een helm op dan heb ik een gekeurde thuis liggen.
30 695 Read More
Techniek en sleutelen
25/08/19 08:18 PM
Originally Posted by aussie
Heeft even geduurt maar hier de foto's
zijn dit wartels waarin twee boring diameters zitten ? Er zijn er die hebben bij de ingang ( aan de kant van de zeskant) een iets groter gat om wrijving met het pijpje ( dat soms wat krommig is) te voorkomen. kans dat door trillingen op de overgang van diameter op diameter de pijp het opgeeft . Meet eens na ?
28 364 Read More
Solexrace
25/08/19 11:29 AM
Natuurlijk Joan , ben ook niet van gisteren ,In alu. cilinders ligt een laagje (nicasil) daar moet ge van afblijven
13 349 Read More
Page 1 of 2 1 2
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums23
Topics4,967
Posts76,562
Members1,819
Most Online87
Apr 8th, 2018
Newest Members
Doghouseberu, Ludo1755, ramskop, Stoop, Roppie
1819 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 6 (0.006s) Memory: 0.9940 MB (Peak: 1.3086 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2019-09-16 22:08:42 UTC