Even een stukje ter aanvulling van deze zeer uitgebreide reportage over het sleutelen aan een 3800 ( ga eens terugbladeren in de paginas, erg interessante gegevens.

Voor "het vergelijkend warenonderzoek" aan de cylinder van Jouke Rottine ( JRT cylinders) heb ik een OTO als onderbouw gebruikt, een verre voorlopere van de 3800.

Nu wilde deze laatst niet meer starten want de koppeling pakte niet meer.
van het weekend dus even uit elkaar gehaald en het bleek het type te zijn met een losse rol die middels een moer aan de rolunit is gekoppeld, deze zie je niet veel meestal zijn het aangegoten rollen.
Dit type heegt maar 1 kogellager in de koppeling en 1 bronzen lagerbus in de rol, daarbij hoort een heel lange lagerbus die je over de krukas scuift waar het bronzen lager op loopt ( bij de 3800 helaas weg gelaten, daar loopt het zo op die arme krukas).
Nu hoort er IN de krukas een afdicht ring die lekkage van het carter naar de rol toe ( via die bus) moet tegen gaan.
Bleek die ring er niet in te zitten.

Afijn alles schoongemaakt in de wasbenzine en in plaats van de originele solex ring ( wie heeft die nog ?) twee O ringen van 16 mm met een snoerdiameter van 1.8mm geplaatst. perfect.

even sleutelen maar dan heb je ook wat, alles weer goed in het vet gezet, zie wel hoe lang het stand houdt
Oh Ja: ook hier stilstaan is motor uit, dan houdt hij het lang vol.

Attached Images
solex OTO koppeling met lager bus.jpg (210.99 KB, 2109 downloads)
solex OTO koppeling met bus lager.jpg (142.28 KB, 2024 downloads)
Last edited by Joan; 12/04/11 06:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)