Even een update over het project:
De bedoeling was de solex geschikt te maken voor een berijdster met alleen maar een rechterhand.
Daarvoor is op een beurs een gashandvat gekocht dat zowel de decompressie alsook het gas kan bedienen.
Nadeel van een 3800 is dat het stuur niet is te gebruiken want de stuurbuis is 23.5 mm dik terwijl voor brommers ( en dus ook voor dat handvat ) het stuur maar 22 mm is.
Het stuur vervangen gaat niet want de stuurpen is maar 21 mm
en dat is voor standaard sturen ook 22 mm.

Dus de voorvork maar vervangen door een vd Heem voorvork.
dat past OOK niet in een 3800, de lager ringen zijn groter en de stuurbuis is langer.
Onderste lager ring dus kleiner gedraaid in omtrek ( glashard, valt niet mee) en van de stuurbuis het draad verder gesneden.
Voor de bovenste lager ring een fietsonderdeel gebruikt.

Toen ik het andere stuur gemonteerd had bleek ook daar het gashandvat niet overheen te passen, flikken ze een truukje met de nieuwe sturen: ze maken ze stiekem dikker zodat de handvaten er niet zo makkelijk af slippen. Uiteindelijk een passend stuur georganiseerd.
Schetsplaten van de motorophanging vervangen want ook daar is de 3800 anders dan vd Heem ( bovenste gat bij 3800 zit hoger)

Voorwiel van een peugeot gemonteerd zodat er nu een trommelrem in zit ( ook 23") de remhevel met behulp van een bout M8 afgesteund in de "U"van de voorvork.

Achterwiel vervangen door een vd Heem wiel met beckson naaf.
Om daar de hevel van te kunnen monteren een schetsplaat gemaakt die afsteeunt op de wielas en de achterbrug bout ( die bagedrager,achterbrug en staander verbind.

Om de decompressie te kunnen aansluiten is er een verloopplaat gemaakt die gemonteerd is onder de motorlichterplaat, daarvoor zijn ook kortere kopbout bussen gemaakt ( plaat 2 mm dik dus kopboutbussen 2 mm korter)
Tevens een ander decompressie heveltje gemaakt.

Voor de achterrem steun, de verloopplaat bij de kop en het lichterheveltje zijn eerst mallen (sjablonen) gemaakt ( jawel ook weer HEMA karton)

De bewerkingen aan de carburateur en het reviseren van de beckson zijn al eerder beschreven.

Het geheel loopt nu als een speer, zeer rustig en is makkelijk te bedienen.

Attached Images
mallen (Medium).JPG (67.94 KB, 1536 downloads)
achterrem (Medium).JPG (74.77 KB, 1681 downloads)
voorrem (Medium).JPG (58.61 KB, 1523 downloads)
voorremkabel (Medium).JPG (53.25 KB, 1486 downloads)
kabels (Medium).JPG (85.1 KB, 1649 downloads)
Last edited by Joan; 07/10/09 07:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)