Orgineel bericht geplaatst door: Joan
whistle


Deel 24:

Loshalen van de kop, 1 van de simpelste klussen, er komen alleen aardig wat onderdelen vrij.
Kruiselings de vier kopbouten losdraaien, het liefst eerst even net de spanning eraf en dan helemaal los.
Verwijder alle losgemaakte onderdelen.
Voor de goede orde heb ik alle onderdelen bij elkaar gelegd. Wat ik altijd mis zijn ringen onder de kopbouten, ik heb ze erbij gelegd en rood omrand, want bij montage gaan de ringen wel onder de kopbouten.

De kop blijft waarschijnlijk kleven op zijn pakking.
De kop is dan los te wrikken door een schroevedraaier die net iets breder is dan de spleet tussen de koelribben er diep tussen te steken en dan te verdraaien.
gebruik je de schroevedraaier als breekijzer, dus wip je hem en steun je hem af op een koelrib dan is de kans groot dat de gesteunde koelrib afbreekt.

heb je de kop los controleer dan tevens de afdichting van de decompressie klep, vaak is deze lek omdat er kool op zijn pasvlak zit. is de afdichting goed dan dien je een glimmende ronde lijn te zien als pasvlak.
Is dit niet het geval dan dien je de klep en de zitting op elkaar in te slijpen.
Daarom zit er een gleuf in de kjlep alsof het een schroef is.
Slijpen die je met kleppenpasta, maar niet iedereen heeft dat.
Ouderwetse schurende VIM is aan alternatief, die moderne "schuurmiddelen" waarbij staat dat ze niet krassen zijn eigenlijk te lief voor dit werk.
Zorg ervoor dat je het schhurmiddel met mate gebruikt, dat het niet tussen steel en gaatje in de kop komt anders kleppert deze uit en gaat de klep langs de steel lekken. Houdt dit gedeelte in de olie tijdens het schuren zdat de steel niet gaat "vreten" in de kop want dan verkleeft het metaal aan elkaar.

Mocht je ooit een ander klep kopen let dan op er zijn twee typen, een iets langere met fijne draad voor de oudere typen ( vd Heem) en een korte met grove draad voor oa de 3800.

Attached Images
koponderdelen (Large).JPG (61.83 KB, 2734 downloads)
decompressieklepjes (Medium).JPG (58.24 KB, 2656 downloads)
decompressiegat (Medium).JPG (68.82 KB, 2405 downloads)
kopbouten (Medium).JPG (53.89 KB, 2383 downloads)
Last edited by Joan; 11/10/09 07:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)