Orgineel bericht geplaatst door: Joan
whistle



Deel 25:
Loshalen van de schetsplaten.
Misschien niet direct de meest logische volgorde, maar bij dit vuile motortje zit er nog zoveel troep overal tussen dat ik de motor zelf zo lang mogelijk dicht wil houden om het inwendige niet vuil te maken ( nadat ik de koppeling en rol heb verwijderd heb ik de plek rondom de simmerring afgeblind met een grote bolle ring die ik buitenom de krukastap aandruk met een kort stuk van een CV buis die vast zit via de krukasmoer.

Eerst haal ik de aanspanveren van het spatbordje los.
Dan kantel ik het spatbordje naar voren zodat ik deze onder de koppen van de bevestigingsbouten weg kan trekken (JA, dat kan daartoe heeft het spatbord gleuven).
Het voordeel van het verwijderen van het spatbord is dat je net iets meet boutkop hebt om te pakken met je sleutel 14, vaak zijn de boutkoppen afgerond door slijtage van de band tegen de bout en heb je al een zeskant vlakke sleutel nodig om nog grip te hebben ( standaard hebben sleutels afgeronde bekken en dat is net te veel om grip te hebben)

Dan span ik de solex plank dwars in de baknschroef zodat de schetsplaat naar me toe ligt ( horizontaal)

WAAROM ? wel bij solex hebben ze de bouten voor de frictieplaten en het voorspatbord een klap gegeven zdat ze niet los lopen.
dat werkt nu tegen je, bij loshalen verniel je de draad.
Uitstekende einden van de bout van de frictieplaten wegvijlen tot en met een stukje van de moer, daarmee is de borging weg.
Voor het spatbord boutje is dat lastig, beter met accuboor en boor 2 mm op plaats waar de borging de overgang tussen moer en bout kruist even deze plek iets aanboren zodat gedeformeerd materiaal weg is.
Gebruik kruipende olie op het draad en laat het even inweken.
Bij losdraaien van de moer steeds afwisselend even los en vast draaien daarmee breng je de olie goed in het draad en zul je zien
dat hij steeds makkelijker los gaat.

Zet blok weer verticaal voordat je de moeren van de draaipunt as los draait ander valt je blok op de grond.

De moeren van de draaipunt as hebben de onhebbelijkheid dat er altijd 1 los gaat en die andere niet:
2 oplossingen: de moer die los is geweest eerst goed smeren en dan weer vast draaien om daarna de onwillige moer los te draaien.
de andere oplossing: moer laten zitten en schetsplaat met moer,draaipen en al uit motorcarter trekken.

Kijk eens op het overzicht van de onderdelen die bij 1 schetsplaat horen, daar staat 1 veer bij die ik opgespannen heb aan een special gebogen spaak, handig met schoonmaken ( staalborstel) zodat ook het vuil tussen de windingen uitkomt. Doe je dat niet dan blijft de veer een "banaan"

Attached Images
veerbevestiging (Large).JPG (69.93 KB, 2660 downloads)
spatbordboutkop (Large).JPG (69.9 KB, 2498 downloads)
borging (Large).JPG (67.84 KB, 2515 downloads)
borging weg (Large).JPG (96.28 KB, 2536 downloads)
motorophangplaat (Large).JPG (68.01 KB, 2687 downloads)
Last edited by Joan; 11/10/09 08:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)