Orgineel bericht geplaatst door: bizon
Rand afgeslepen afgerond van de bronzen bus,van de aandrijfrol??. ga je nog meer ruimte maken in het lager huis volgens mij is de hele zitting waar het lager invalt uitgevreten,,deze lagers horen in het carter geperst te zijn,ik denk dat je beter een 2e hands goed carter van hetzelfde type,moet gaan gebruiken,solex werkte vroeger al niet voor niet met overmaten ze hadden speciaal gereedschap waarmee ze de lager huis iets uit freesde.krukas lagers heb je niet voor niets in 2 overmaten(model oto) zelfs steets gaan vijlen zagen boren word het blokje ook niet beter van en volgens mij noemt joan de zuigerveren fabrikanten kan het mis hebben smile


Even geen zaken door elkaar halen.
Het is goed om de bronzen bus die tegen het hoofdlager aankomt beter af te ronden om hem meer "zoekend" door de simmerring te laten glijden.
Ook goed in olieën aan de buitenkant ( bijv SAE 90) om het glijden makkelijker te laten gaan.
In principe dient de keerring met de veer naar buiten gemonteerd te worden, ik begreep dat de nieuwe ( imitatie) keerringen wat aan de strakke kant zijn en dat daarom vaak bij montage het veertje los springt.

Wat betreft het verhaal zoals boven gesteld met overmaat lagers, het gaat niet om de lagers maar om de afdichtbussen in de oude
kamzuiger en DO blokken daar waren overmaat bussen voor en speciale ruimers om het carter weer rond en op tolerantie te krijgen voor deze bussen.
Het glijlager van de 3800 zit wel ongeveer op dezelfde plek als waar vroeger deze bussen zaten maar het werkt geheel anders.
de bronzen bussen moeten "zwevend" blijven terwijl de afdichtbussen strak klem tegen het krukas lager aangetrokken werden om zodoende de aandrijving naar de (ook hierdoor vast geklemde ) rol te garanderen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)