Orgineel bericht geplaatst door: Joan
whistle


Deel 15:

Het verwijderen van de koppeling moer.
Met het speciaal gereedschap dat ik zelf heb lukt dat zonder meer, alleen dat heeft niet iedereen makkelijk beschikbaar.
Daarom maak ik verloop beugels van makkelijk te krijgen materiaal: planksteunen van de gamma ( 30 CM).

Wat zeker niet geschikt is, is de blokkeerbout van de krukas die splijt je meteen door midden, het blijkt dat bij mijn blok de moer ongewoon vast zit.

De gemaakte beugels kunnen het in hun eentje niet aan ik zal er een paar meer halen zodat ik ze kan stapelen.

volgende keer meer.
Inmiddels zijn er 4 extra plankdragers van 30 cm gehaals a 1.19 bij de gamma.

voorbeeld van de aanpassingen aan de beugel: gaten om er bouten M6 met moeren aan te kunnen bevestigen zodat ze als een pensleutel gaan werken waarbij de pennen vallen in de gaten van de koppeling arm.
De haken aan de brede kant waarmee de plankdrager in de staander valt zijn eraf gezaagd.
Voor de bouten zijn lange M6 bouten gebruikt met een stuk gladde schacht. de bouten zijn op de gladde schacht doorgezaagd om dit gedeelte straks als pen te gebruiken.
Een stapel van 2 plankdragers aan elke kant blijkt net sterk genoeg te zijn om niet te verbuigen door de kracht op de bouten.
Deze moer zit extreem vast, de gewone 21mm pijpsleutels ( bougiesleutel blijken het niet te houden en buigen open.
een dikke inwendige zeskant van een dopsleutelset is zodanig verbouwd (achterkant uitdraaien, kan ook slijpen met dremel steentjes om de doorlaat net zo groot te maken dat de krukas pen erdoorheen kan ( de pijp is simpelweg te kort, ringsleutel 19 mm erop en met een knal komt de moer los.

Nog nooit zo gehoord, wat een droge knal !!


Bij de foto: naast de pensleutel de bougiedop die sterk genoeg was, erboven zij die zijn overleden.

Attached Images
detail pennen (Medium).JPG (54.63 KB, 4423 downloads)
gat boren (Medium).JPG (76.36 KB, 4647 downloads)
los draaien (Medium).JPG (55.56 KB, 3729 downloads)
Last edited by Joan; 11/10/09 07:39 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)