er bestaan wel twee soorten keerringen voor de 3800, die voor een bus van 20 mm en die voor een bus van 21 mm. Zonder veertje ken ik niet, je hebt daar ook niets aan. Wel zijn er keerringen in dezelfde maatvoering die specifiek zonder veertje gemaakt worden , bedoeld voor lage druk toepassingen zoals stof buiten houden of uitgaande assen van versnellingsbakcarters de olie tegen te houden daar is de constructie veelal geplaagd door gebrek aan constructieruimte . Dit type zou je niet moeten misbruiken voor compressie carters

Is je bronzen bus nog wel OK ? dat spul laat zich op die plek nogal makkelijk verslijten. Ook de krukas, die niet gehard is, kan nogal tamelijk versleten zijn dan golfed die bus daar ook maar een beetje in de rondte omheen.


Je ziet ze altijd met het veertje naar buiten ( zichtbaar dus) hoewel ik zelf vind dat montage technisch gezien het veertje aan de binnenkant moet. met het veertje naar buiten: als je dan met een bus gaat duwen, dan duw je bij montage de keerring dicht (kleiner) vaak met gevolg dat het veertje uit zijn groefje spring en dus niets meer doet. Met het veertje naar binnen: als je dan met een bus gaat duwen dan duw je de keerring open, de bus gaat er makkelijker in en het veertje blijft sowieso op zijn plek. Met het veertje naar binnen wil wel eens niet gaan ten opzichte van het lager.

waarom ooit begonnen met veertje naar buiten ? Nou de eerste 3800's hadden een vlakke keerring die je van binnen in het carter moest stoppen, rubber en veertje staken daar buiten de rand van de vlakke keerring dus moest het wel naar buiten wijzen want aan de binnenkant kwam het lager al . Verbeter ( nou ja eigenlijk niet) je de constructie door een wat ander type keerring ( een bredere) te gebruiken blijven ze vasthouden aan dat "veertje naar buiten" systeem

Last edited by Joan; 03/02/19 07:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)