Quote
Dat gaatje is nodig om er voor te zorgen dat het carter daar goed kan doorluchten.
Dat gat komt uit op een ringvormige ruimte in het gedeelte waar de as en het carter zouden moeten afdichten.
En dat zal ook goed gaan zolang het lager niet totaal versleten is en niet te los in het carter zit.
De werking is als volgt.
Bij het lopen van de motor is de gemiddelde druk in het carterveel hoger dan de druk van buiten.
Anders zou het niet mogelijk zijn de motor laten lopen.
Nu de afdichting omdat de gemiddelde druk hoger is zal er een beetje lucht proberen naar dat kanaal te gaan en na een kleine weerstand naar buiten.
Deze lucht is schoon en goed.
Bij de volgende aanzuiging( die niet zo sterk is )zal van deze lucht weer een beetje worden terug gezogen ( let wel deze lucht is nog schoon ).
Onmiddellijk word deze luchthoeveelheid onmiddellijk aangevuld doordat er lucht door het vrij grote gat kan toestromen.
Maar omdat dat maar om een paar kubic m.m.gaat zal er geen zand in de ringvormige ruimte kunnen komen en zal bij de volgende carterdruk het terug gekomen lucht weer naar buiten drukken plus nog een beetje meer .
En zo kan er nooit geen zand in het carter komen omdat er steeds een kleine hoeveelheid lucht naar buiten komt.
Is het lager en wat er bij hoort zover versleten dat het afdicht gat als lager is gaan werken dan werkt het gehele systeem niet meer .
Een lager met een afdichtlip is niet in staat de carter een goede afdichting te geven met dat kleine dunne velletje van het lager en zal na korte tijd dus niet meer werken.


De uitleg van Jan V.


solexliefhebbers.nl