het lager in het carter ben ik wijselijk afgebleven ! ( was vrij recent en zat gewoon los , een klein tikje en de hele zaak was eruit ) daarna de nieuwe keering peplaatst , de grote ring ertegen en het lager opnieuw erin met loctittte , enkele tikjes met een rubberen hamer en de zaak zat zonder probleem op zijn plaats.
daarna de test gedaan door het carterdeksel met de hand tegen het carter gehouden en de krukas rondgedraaid , géén enkele hapering ( wat voordien wel het geval was , te zien aan de slijtage binnenin het deksel ) . tijdens de draaibeweging binnengeken naar de passage tussen wang en deksel , ik schat zo'n 3 a 5 mm speling , moet voldoende zijn denk ik.
de kant van de ontsteking :nieuwe carterplaat met voorgemonteerde rol en koppelingshuis ( solex Griendsveen ) , een 5 tal keren moeten herhalen , het veertje van de keering aanvaarde de penetratie van de rolbuseind niet onmiddelijk , nochtans ingeolied om gemakkelijker te glijden , daarna de spoelenplaat , nieuw lager erin vastgezet met loctitte en op de krukas geplaatst , met een eindje ( 15 cm ) sanitairbuis( paste mooi tussen de spoelen ) voorzichtig enkele tikjes tot ik grip kreeg met de 3 bevestigingsbouten en zo beetje bij beetje aangedraaid tot alles mooi strak zat , zoals Joan reeds in een vroeger bericht had meegedeeld .
de contactpunten opnieuw afgesteld , vliegwiel mooi aangespannen en bij het ronddraaien géén enkele sleping te horen , zal oké zijn denk ik.
de zuiger heb ik mooi gepolijst met olie en schuurpapier( 600 ) nieuwe zuigerveren geplaatst , lekker ingeolied teruggeplaatst in de cilinder ( vooraf reeds netjes gezet ) even de compressie getest( lijkt mij goed ) en de hele zaak terug dicht. enkele dagen gewacht en nu de ultieme proef.
bougie erin , tankje halfvol erop , draaien en ........... niks dus. krijg ik géén benzine ( maak ik uit daar er géén terugstroom is )
heb nu een nieuw pompje en sproeier (28 ) besteld bij Van De Ven.
zo , mijn beknopte ( eerste ) ervaring met solex 3800 , met jullie tips en advies ( geweldig forum ) en mijn eigen mogelijkheden , opmerkingen over foute handelingen zijn uiteraard welkom !
word vervolgd !!
Groeten
Alain wink