Originally Posted by Ant_one
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen.
Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.

Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.


@Joan/John correct me if i'm wrong.


Ja en nee, even een paar kanttekeningen:

Rubbers zetten inderdaad uit bij gebruik van normale benzine, maar bij keerringen is indrogen door lange stilstand meestal het probleem. Bij opnieuw in gebruik nemen blijken ze bros. De remedie om daarna gewone benzine te gaan gebruiken zal niet altijd helpen.

Ook is niet gezegd dat alle oldtimers last van lekkage krijgen bij overgang naar Aspen (of andere alkylaat benzines). Ik heb het probleem alleen maar bij de langslapers gehad. Een hoop Solexen zijn gewoon overgestapt zonder problemen.

Die keerring moet er een keer uit, zonder meer. Of het krukaslager los zit kun je misschien voelen aan het vliegwiel, als de spoelenplaat en rolunit uitgebouwd zijn dan voel je het altijd.

O ja: er staan meer filmpjes van Jean Polaf op youtube, vaak leerzaam maar soms niet. De methode van krukaslager vernieuwen bijvoorbeeld:
ZO Z E K E R NIET!!!


Last edited by John Meisters; 24/11/18 02:31 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.