Solex forum
Posted By: Alain solex S3800 - 23/10/18 10:00 AM
heb de formaliteiten tot inschrijving eens doorgenomen daar er nogal veel onduidelijkheid is. ( voor de belgen onder ons ).
ik ben namelijk sinds kort in het bezit van een solex S3800 , frame nr.TRHS3800CMWA12335 - moter nr.4568673 met erboven een vermelding reception carter paris 19-03-1966.
zou deze informatie kunnen kloppen en mag ik hier veronderstellen dat mijn solex eentje uit het jaar 1966 is?

Bij het D.I.V. heb ik géén O-plaat maar een S-plaat verkregen ( prijs 42€ ) , alles bekomen via de verzekeraar BNP parisbas Fortis , jaarprijs verzekering 212€.
uitleg : het rijwiel , aangedreven door een hulpmoter , blijft bij stilstand draaien .....!!
zal toch eens verder informeren. vind dit bij navraag nogal duur.
groetjes
Alain
Posted By: Roelof Re: solex S3800 - 23/10/18 10:37 AM
Alain in plaats van elke keer een nieuwe topic te openen met de zelfde titel kan je ook een replay geven op jou oude topic ( S3800 start niet meer) en daar je nieuwe vraag stellen, dat word ook gelezen, anders word het zo onoverzichtelijk.
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 23/10/18 02:29 PM
Pfffff 212 euro betaal ik bijna voor mijn wagen met 200 PK! Daarvan draait de motor ook als hij stilstaat, wat vrij normaal is tired

Ik denk dat ze een voudje hebben gemaakt bij Uw verzekering. In Nederland betaal je ongeveer 30 euro per jaar, ik geloof niet dat de kosten in België 7 x zo hoog zijn.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/10/18 05:26 PM
dank voor het bericht Roelof , maar ik ben nog aan het inrijden , op alle vlakken dan zoals je ziet .................!!
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 23/10/18 05:28 PM
Originally Posted by Ant_one
ik geloof niet dat de kosten in België 7 x zo hoog zijn.


Nou als je kijkt hoe de belgen rijden dan vind ik het niet vreemd grin
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/10/18 05:48 PM
wat bedoel je daar nu mee Mark ?
Posted By: WT_deKleijn Re: solex S3800 - 23/10/18 06:25 PM
tja, als ze geen rijbewijs ervoor nodig hebben, dan zal dat wel.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/10/18 06:35 PM
nochtans heb ik een rijbewijs BE sinds 1972.
mag en kan rijden met moto , auto , camoinette met aanhangwagen (dubbele as) en ook met de fiets......... en dat al die jaren nog steeds ongevallen vrij !
groetjes
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 23/10/18 06:46 PM
Originally Posted by Alain
wat bedoel je daar nu mee Mark ?


Gewoon een beetje lol maken.
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 23/10/18 06:49 PM
Alain, maak je niet druk wink

Over het moto rijbewijs had ik het een aantal weken geleden nog over met een Belgische collega :-)
Posted By: WT_deKleijn Re: solex S3800 - 23/10/18 07:03 PM
daar twijfel ik ook niet aan, maar je verzekeraar zet jou en je solex vooralsnog bij de zelfde premie groep als al die opgevoerde scooters (indien je geen oldtimerverzekering heb dan)
)
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/10/18 09:12 PM
mij druk maken doe ik zeker niet hoor , een beetje jennen moet kunnen hé , belgie - holland ............
maar to the point : ik ben reeds naar een andere verzekering aan het uitkijken , maar als je uw contract tekent zit je voor een jaar vast , bij ons toch.
daar ik reeds op pensioen ben , (66j ) heb ik reeds informatie ingewonnen bij corona direct km-verzekering , maar die willen de solex niet verzekeren zonder de autoverzekering.
is dit in nederland ook zo?
zou toch de prijs kunnen halveren. heb nog tijd tot half mei om mijn contract op te zeggen.we zien wel , maar dat het te duur is , is een feit , maar het is ook mijn eerste solex en het is een gezegde ; leren kost geld !
groetjes
Alain
Posted By: Ludos Re: solex S3800 - 23/10/18 09:29 PM
Hallo Alain
Ik betaal 90,03 eur. jaarlijks , ook met een S plaat
grts Ludo
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 23/10/18 09:32 PM
Ik las ergens een bedrag van rond de 120 euro, nog steeds hoog maar stukken minder dan wat je nu betaald. Wij krijgen geen extra korting zodra je de Solex verzekerd samen met de wagen. Per voertuig krijgen we wel een korting die elk jaar een aantal % oploopt tot ik dacht 75 a 80 % na een jaar of 15.
Posted By: Ludos Re: solex S3800 - 23/10/18 09:43 PM
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 24/10/18 07:34 AM
ik hoor het jullie graag zeggen , ben dezer dagen bezig met navragen.
blijkbaar speelt de inhoud van het contract ook een grote rol ;bij mij is een " uitgebreide BA en rechtsbijstand ingecalculeerd " wat eigenlijk overbodig is zegt een kennis die in de sector
werkt , de gewone BA volstaat , op zoek dus naar de juiste verzekering !
Ludos , mag ik misschien vragen bij welke maatschappij uw contract is afgesloten , zoniet géén enkel probleem hoor.
Ook wist ik niet dat je in nederland een rijbewijs nodig had en naar de keuring moest met een solex .
groetjes
Alain
Posted By: casper01 Re: solex S3800 - 24/10/18 07:58 PM
https://www.bfov-fbva.be/nl/verzekeringen-bfov/

https://www.marshconnect.eu/wia/cleva/be/bfov/index.php?l=2

Kijk hier eens.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 24/10/18 08:22 PM
dank je , zal zeker informeren
groeten
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 25/10/18 03:04 PM
Originally Posted by Ludos
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff



Geen enkele maatschappij verzekerd een buitenlands gekentekend voertuig. Als dat zo was zou ik direct mijn auto verzekeren in Duitsland, daar zijn de premies nog veel lager dan hier in NL.

Een europa is het echt niet, het enige wat een is is de euro, en dat is ook nog maar de vraag voor hoelang.......
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 27/10/18 10:49 AM
heb zopas de micro drukschakelaartjes voor de bediening van het remlicht ontdekt bij Budgetronics , volgens de beschrijving zouden die moeten kunnen gemonteerd worden , misschien met een kleine creatieve aanpassing , we zien wel , heb die besteld en 9.46€ betaald , kan ze niet zelf maken voor die prijs.
duimen op de goede afloop dus smile
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 16/11/18 05:34 PM
mijn solex 3800 zit eindelijk weer helemaal in elkaar , en al zeg ik het zelf , hij ziet er prachtig uit , donkergroen (ral 6005) motertje wit , chroom uitlaat , chroom valbeugel , witte pedalen , spatlap grijs , voetplankje grijs , zadel grijs , remlicht , km teller(verlicht) erop ; spijtig lukt het me niet om een foto te plaatsen , al mijn foto's staan in jpeg en zijn veel groter dan het toegestane kb.

hoe tevreden ik ook ben , toch blijf ik met een probleem zitten !!!
alles wat dient op te lichten werkt , maar niet samen.
voor en achterlicht samen oké , maar zwak , zet ik de teller erbij , niets meer !!
uiteraard heb ik het remlicht afzonderlijk op het pennetje gezet , daar dit ook moet werken bij rijden zonder licht.
heeft iemand ervaring met zo'n toestanden , en zoja , hoe los ik dit probleem op ???
graag jullie mening
groetjes Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 16/11/18 05:47 PM
Leverd de spoel genoeg spanning voor alle lampjes die je op je Solex hebt? Het is allemaal oude techniek dus grote licht opbrengst zal er niet zijn, zeker wanneer er meerdere lampjes gemonteerd zijn.

Het totaal plaatje klinkt wel erg goed Alain. Je mag de foto's naar mij versturen dan plaats ik ze wel op deze pagina. (Zie persoonlijk bericht)
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 16/11/18 07:16 PM
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken.
heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v
maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft.
alvast bedankt voor uw reactie
vriendelijke groet
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 17/11/18 06:09 AM
Sorry Alain, ik kan zo geen goede oplossing bedenken om de verlichting beter te krijgen. Misschien kan iemand anders je daar bij helpen.
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 17/11/18 05:58 PM
De foto's van Alain's Solex.

Attached picture DSCI0332_02.JPG
Attached picture DSCI0336_02.JPG
Attached picture solex s3800 restauratie_02.JPG
Attached picture solex S3800 teller_02.JPG
Attached picture 2.jpg
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 17/11/18 11:01 PM
van harte bedankt voor het plaatsen van mijn foto's Antoine.
ik weet niet hoe het werkt om die foto's om te zetten naar een kleinere extensie , zou wel handig zijn , hoef ik niemand anders lastig te vallen.
nogmaals bedankt
groeten
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 18/11/18 05:14 AM
Wanneer je een foto bewerking programma hebt (bv paint) kan je foto's verkleinen naar bv 800 x ... pixels. In die grote zijn de foto's nog goed zichtbaar . Je kan ook de kwaliteit van de foto iets verlagen.
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 18/11/18 05:07 PM
Irfanview kan je een hele batch in een keer verkleinen.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 18/11/18 07:40 PM
dank jullie , heb weer iets om aan te leren.
computeren is mijn sterkste punt niet.
groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 18/11/18 08:10 PM
Originally Posted by Alain
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken.
heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v
maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft.led lampje erin zetten met een 10 ohm weerstand heb je wel licht maar tap je geen vermogen
alvast bedankt voor uw reactie
vriendelijke groet
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 21/11/18 05:26 PM
dag solexfanaten,
na het restaureren van mijn s3800 blijf ik blij sukkelen met de verlichting , alle lampjes werken zoals het hoort , maar niet samen.
koplamp alleen : oké
achterlicht alleen : oké
remlicht alleen : oké
km teller alleen : oké
allen samen , géén liefde meer.
wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn , ik zou die +- 6v ( mijn voltmeter licht op tussen 6 a 12v ) moeten kunnen houden en zonder verlies kunnen verdelen.
ik heb reeds gedacht aan een relais of misschien overschakelen op led , (ik ben een leek op dit vlak) weet dat ik 2 draden nodig heb , dus als iemand de oorzaak of een oplossing kent , niet te technisch aub anders snap ik daar géén bal van , hij start en draait reeds zeer goed en staat er (mijn persoonlijke mening) héél netjes en mooi bij.
een oplossing zou mij zéér gelukkig maken
groetjes
Alain
Posted By: FFAnders Re: solex S3800 - 21/11/18 05:59 PM
Probeer eens een andere lichtspoel, bij voorbeeld die van de S4800/Black&Roll.
Die is er voor gemaakt : voorlicht (15Watt), achterlicht en remlicht tegelijk te laten branden
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 21/11/18 06:32 PM
oké , zal dit eens uitproberen
dank
groetjes
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 22/11/18 05:40 PM
vandaag weer een beetje gesleuteld aan mijn s3800 verlichting , ik had een nieuw achterlicht besteld bij Van De Ven ; tot mijn verbazing zaten de standaartlampjes erop , allen 12v !!
achterlicht 12v - 4w
remlicht : 12v - 10w
bij nader inzicht is de km teller ook 12v - 2w .
ik heb 2 koplampen in bezit ééntje 6v ( nieuw ) en ééntje12v ( vorige eigenaar ) , althans wat ik ervan kan aflezen , mijn ogen zijn reeds 66 jaar oud.
maar feit is : zet ik het 6v koplampje erin .........foute boel , 12v daarentegen gaat akkoord in samenwerking met kmteller , achterlicht & koplamp , als ik het remlicht inschakel verzwakt de rest , remlicht is uiteraard niet continue aan.
logica vind ik hier niet terug , en tenslotte weet ik ook niet waar de lichtspoel zijn voedsel haalt , er is de onstekingsspoel en de condensator , maar die staan blijkbaar los van de verlichtingspoel , ik snap het niet direct , maar ja , ik ben dan ook een bakker met pensioen en zeker géén technieker.
o ja , nog dit : is het normaal dat er onderaan mijn nieuwe uitlaat enkele druppels brandstof lekt na het stoppen ?
groetjes en tot wederhoren
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 22/11/18 06:23 PM
De magneten in het vliegwiel en de verlichtingspoel zorgen voor de spanning, vergelijkbaar met de dynamo van een fiets of auto.
Goed dat dit probleem ook weer is opgelost!
Nog beter is dat het door jezelf is verholpen. Mocht er nog ooit iets kapot gaan aan je verlichting dan weet je waar te zoeken.


Ik doe iets met techniek (mri scanners) maar kan geen brood bakken ;-)
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 22/11/18 07:36 PM
Leuk toch , moeten eens samenzitten , ik leer je brood bakken en jij geeft me technische kennis ,
dagelijks lekker vers brood en géén onoplosbare defecten........................mooi zo smile
groetjes
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 22/11/18 08:44 PM
Originally Posted by Alain
v
o ja , nog dit : is het normaal dat er onderaan mijn nieuwe uitlaat enkele druppels brandstof lekt na het stoppen ?
groetjes en tot wederhoren
Alain


De lekkage zal voornamelijk olie zijn, en ik zie liever enkele zwarte druppels op de vloer dan weet ik tenminste redelijk zeker dat er genoeg olie voor de smering doorgaat wink
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 22/11/18 10:40 PM
blij te horen Mark , paniek voor niets dus , trouwens het mengsel wat ik erin giet is Aspen 2 , kant en klaar , zo kun je niet missen ,word ook gebruikt bij grasmaaiers en kettingzagen en is naar verluid een degelijk mengsel , is misschien wel iets duurder , 5L kost 17€ ,
kun je toch al een eindje mee tuffen.
dank voor de reactie en tot het volgende probleem !
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/11/18 06:27 PM
deze namiddag wéér een beetje bezig geweest , het drupje olie verlies blijkt mijn insziens toch erger te zijn .
er was olie verlies te zien op mijn voorvelg en komt via de linker schetsplaat en veer .
wat voor probleem staat mij nu te wachten ? en hoe kan ik dit dan oplossen ?
allé , laat jullie ervaringen maar los , ik ben de leek !!
groetjes
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 23/11/18 06:47 PM
Links gezien vanaf je zadel? Gokje.. keerring moet vervangen worden? Ik heb geen verstand van motoren maar dit lijkt mij het meest logische.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 23/11/18 06:56 PM
ik heb ze wel meegemaakt "op links" dit was in de meeste gevallen een lekkende 3800 pomp waar de voorplaat ( die gedeeltelijk verlijmd is ) los komt van het huis, de benzine verdampt en de olie gaat zijn weg zoeken.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/11/18 09:46 PM
zullen elkaar misbegrepen hebben ,met links bedoel ik indien je ervoor staat ,kant van de uitlaat dus , vanop het zadel is dat dan rechts .
het zal toch niet waar zijn dat de hele zooi terug open moet
tot wederhoren , ik hou mijn hart vast
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/11/18 09:55 PM
ik denk niet aan een lekkend pompje Joan , zou ik dit niet waarnemen op het neusje ?en uiteraard heb ik dit onderdeel nagekeken maar dit staat droog.
zal wel een ander onderdeel zijn die naar de vaantjes is , maar k'heb nog een 5 tal maanden tijd om dit op te lossen en mijn rekening te plunderen.
tot wederhoren
groetjes
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 24/11/18 08:20 AM
Nee dan is het niet het pompje. Joan dacht dat door de links-rechts verwarring.

Lekkage bij de rol rechts (tankzijde) betekent carterafdichting. Keerring werd al genoemd.

Nou is mijn ervaring dat een kapotte keerring meestal samengaat met een loszittend krukas lager frown

Of het zou moeten zijn dat de rolunit deze heeft kapotgedrukt met monteren, maar ik weet niet wat je allemaal los hebt gehad.

Je kunt eens proberen als de motor warm is of je het vliegwiel naar voor en naar achter kunt trekken/duwen. Zo ja dan ligt je lager eruit en kan het zaakje uit elkaar. Zo nee dan volstaat hopelijk enkel de keerring vervangen.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 24/11/18 09:10 AM
ik vrees dat je gelijk zal hebben john , eigenlijk heb ik afgezien van het vliegwiel , niets opengedaan , daar heb ik nog veel te weinig kennis voor , maar zoals je wel kunt zien op de foto's die Antoine voor mij geplaatst heeft , was de motor een smerig zootje die ik enkel terug netjes heb gezet , verder heb ik ook niet het benodigde materiaal om bepaalde onderdelen eraf te halen en zo nodig te vervangen , zo'n vliegwieltrekker heb ik wel reeds in mijn bezit.
eigenlijk wist ik ook niet dat er zoveel types solex waren , voor mij was tot voor een 5 tal maanden een solex gewoon een fiets met een hulpmotor erop , daar stopte dan ook mijn kennis , daarom probeer ik hier op het forum zoveel mogelijk bij te leren door jullie ervaringen.
het kader heb ik wel helemaal uit elkaar gehaald met de hulp van een youtube filmpje van een fransman( Jean Polaf ) , laten poedercoaten en reeds opnieuw ineen gezet , aardig gelukt , nu ben ik dus bezig met de verlichting , en heb ik ook ontdektdat er ergens een olielek moet zijn , vandaar het smerig motertje.
maar goed , ik blijf leergierig en neem alle tips graag aan , zo is de kans op vernielen minder groot !!
groetjes
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 24/11/18 10:23 AM
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen.
Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.

Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.


@Joan/John correct me if i'm wrong.
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 24/11/18 12:29 PM
Originally Posted by Ant_one
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen.
Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.

Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.


@Joan/John correct me if i'm wrong.


Ja en nee, even een paar kanttekeningen:

Rubbers zetten inderdaad uit bij gebruik van normale benzine, maar bij keerringen is indrogen door lange stilstand meestal het probleem. Bij opnieuw in gebruik nemen blijken ze bros. De remedie om daarna gewone benzine te gaan gebruiken zal niet altijd helpen.

Ook is niet gezegd dat alle oldtimers last van lekkage krijgen bij overgang naar Aspen (of andere alkylaat benzines). Ik heb het probleem alleen maar bij de langslapers gehad. Een hoop Solexen zijn gewoon overgestapt zonder problemen.

Die keerring moet er een keer uit, zonder meer. Of het krukaslager los zit kun je misschien voelen aan het vliegwiel, als de spoelenplaat en rolunit uitgebouwd zijn dan voel je het altijd.

O ja: er staan meer filmpjes van Jean Polaf op youtube, vaak leerzaam maar soms niet. De methode van krukaslager vernieuwen bijvoorbeeld:
ZO Z E K E R NIET!!!

Posted By: Alain Re: solex S3800 - 24/11/18 01:30 PM
ja ..........wat nu , zal me eens bedenken over jullie tips , maar het gedeelte rond de rolunit,(de nieuwe zien er ook veel gezonder uit ) zeker de kant van het carterdeksel , stond reeds vuil en vettig bij aankoop , ik heb ook de indruk dat die kant precies niet helemaal dicht is , en ook wanneer ik het vliegwiel teruggeplaatst had, kon dit nog een ietsje bewegen , had dit reeds eens aangegeven in een vroeger bericht en Joan zei dat dit strak moest , dus zal ik mij maar wagen aan die keerring zeker .
Wat die Aspen 2 betreft , is dit een goede benzine ? in mijn geval veiliger dan zelf te mengen , weer gebrek aan ervaring !!
mag ik nog jullie mening over vloeibare rode pakking , hoeven die nog de gewone dichtingen of kan het dan zonder? een pak vragen hé .

Is het niet teveel gevraagd om aan de hand van een stappenplan kort uit te leggen hoe en wat ik hoef te verwijderen om bij die keerring te geraken , misschien kan ik ook die rolunit en bijhorende onderdelen vervangen , waarschijnlijk moet ik nog een stukje materiaal aanschaffen om dit te kunnen verwezenlijken , maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast , toch.
Het is zeker niet mijn bedoeling jullie tijd te roven , ik wil alleen komende zomer met een knap retromachientje de weg op en weer thuiskomen zonder problemen.Puur voor de fun dus.

wat die Jean Polaf betreft , zeker niet de meest fijnbesnaarde , maar die man legt het hartelijk uit .
zo , fijn gesprekje en bedankt voor de tips , met jullie hulp moet en zal dit goedkomen.Nooit te oud om bij te leren !!
groeten
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 24/11/18 04:48 PM
Persoonlijk zal ik, nu je het frame netjes hebt gemaakt , ook de motor netjes maken. Voor de motor kan je tips vragen en zelf beginnen of anders zijn er echt wel mensen die je willen helpen. Marcel van de Ven kan je misschien hiermee helpen, of een lid van dit forum?

Zodra mijn nieuwe motor klaar is ga ik ook Aspen gebruiken.

Voordeel is dat de koude dagen eraan komen en je zodoende tijd hebt om de motor goed te krijgen.

Succes!!
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 24/11/18 06:41 PM
zal mijn motortje ook maar eens voorzichtig uit elkaar halen , een foto maken van de verwijderde onderdelen ( om het hermonteren te vergemakkelijken ) ,
waarschijnlijk zal ik nog wel voor enkele verassingen komen te staan , maar zoals je zegt , de koude dagen komen eraan , zaak is klaar te zijn tegen komende zomer.
zo, ook succes met je werkzaamheden en voor onderdelen wend ik me bij marcel Van De Ven , die zit goed in prijs , maar je kan er ook niet alles verkrijgen.
groetjes
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 26/11/18 12:07 PM
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat ,
tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
jullie mening graag
Groetjes
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 26/11/18 03:01 PM
Originally Posted by Alain
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat ,
tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
jullie mening graag
Groetjes
Alain


Af en toe een klein vonkje is normaal, trekt het echter dikke vonkenbogen dan is je condensator stuk.
Meestal loopt hij dan ook niet lekker.

Heb je het motortje eens warm kunnen draaien en eens geduwd/getrokken aan het vliegwiel? Geen voelbare speling?
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 26/11/18 04:10 PM
is alleen af en toe een vonkje , zal dus niet erg zijn.
motortje een 10tal minuten laten draaien en gashendel even opengedraaid , hoor ik precies een licht ratelend geluid naargelang ik het stuur recht of naar rechts of links draai , zoals je zegt eens het vliegwiel gecontroleerd , zit blijkbaar stevig en géén waarneembare speling.
wat mij wel verontrust is enkele druppels olieverlies op de velg aan de vliegwielzijde en uitlaatzijde,ik denk niet dat dit uit de uilaat komt , zal dan toch keerring zijn zeker , waar zit die precies en hoe kom ik erbij ?
verlichting werkt ook reeds behoorlijk , alles op 12v gezet , maar blijkbaar heb ik wattage te weinig om alles behoorlijk op te lichten , daarom denk ik om de koplamp te vervangen door led met een diode tussen , zoals Joan reeds aanhaalde , heeft aanzienlijk minder watt nodig om toch een goede verlichting te geven,ben nog zoekende?nu beb ik 20w voor , 4w achter , 2w km teller , 10w remlicht ( 36 w samen dus ) blijkt te veel te zijn , meest logische keuze lijkt mij de grootste afnemer (20w voor) , te vervangen.zijn die fittingen van led gelijk aan die van de huidige gloeilampjes ?
alle info is welkom
Groetn
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 26/11/18 06:17 PM
Haal het blok van de solex en maakt een stevige lat zodat je het blok daarop met de schetsplaten vast kunt zetten. Zet de lat in de bankschroef. Dan kun je beter zien waar de lekkage wegkomt.

En het blok starten met de boormachine is link als je geen vrijloop op de boormachine hebt. Een boormachine kan namelijk geen 1500 tot 2000 toeren halen, het blokje doet dat wel in een oogwenk en daardoor kan de moet die het vliegwiel vasthoud loslopen en dan kan de spie er snel uitknappen.

Ik doe het starten 'op de bok' met een stukje spanband, de sla ik 2 tot 3 slagen om het vliegwiel en trek dan met de hand aan het uiteinde. Met koude motor moet ik dat soms 3 a 4 keer herhalen maar dan loopt die.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 26/11/18 07:21 PM
ik draai nog een moer voor de vliegwielmoer , als de motor aanslaat gaat die inderdaad sneller draaien en komt de "voormoer" sowieso vanzelf los en heeft de eigenlijke vliegwielmoer
daar helemaal géén last van , dus de spie ook niet , dat is althans mijn mening . "maar wie ben ik"
zoals steeds sta ik open voor verbetering.
groetjes
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 27/11/18 08:25 AM
Originally Posted by Alain
ik draai nog een moer voor de vliegwielmoer , als de motor aanslaat gaat die inderdaad sneller draaien en komt de "voormoer" sowieso vanzelf los en heeft de eigenlijke vliegwielmoer
daar helemaal géén last van , dus de spie ook niet , dat is althans mijn mening . "maar wie ben ik"
zoals steeds sta ik open voor verbetering.
groetjes
Alain
Ja dat is ook een methode een extra moer, wat gebruik je daar voor een moer voor ? de meeste nieuw moeren zitten wat ruim in hun draad(speling) vergeleken met de "oer"moeren waar solex zelf mee kwam. Niet onmogelijk dat na een paar keer starten ( eerst "aanzetten" van de startmoer voor nodig bij jouw methode) het draad stuk dat je voor moer twee gebruikt wat vergammelt
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 27/11/18 05:28 PM
eigenlijk méér geluk dan kennis , van om het even welk toestel dat (wegens kapot) weg moet , haal ik de meest gebruikbare vijzen , moeren , parkervijzen , kabel met die opgegegoten stekkers eraf ,k"heb zo een kleine verzameling van zogenaamde ( volgens mijn beide zonen ) rommel , daartussen heb ik een moer gevonden die paste op de draad van krukaseind , de moer zelf is wel voor een dopsleutel 16 maar daar heeft niemand last van , ik niet en mijn solex ook niet.
van zodra de motor aanslaat gaat die sneller dan mijn accuschroefboor en de moer blijft lekker in de dop zitten ,( één keer moeten schuilen) ,de spie krijgt volgens mij dus géén extra belasting , denk ik..........
vandaag eindelijk mijn verlichting op aanvaardbaar punt gekregen , even bij een plaatselijke fiets/bromfietshandelaar mijn probleem aangekaart en die kwam met een oplossing.

lichtspoel levert dus 12V : koplamp =15W
achterlicht = 4w
remlicht = 5w
km teller = 2w
vooralsnog de meest aanvaardbare oplossing , niet 100% maar dat is de solex blijkbaar ook niet !!!
heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen.
voila , we zien wel hoe het verder gaat .
groetjes en tot later
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 27/11/18 06:26 PM
Originally Posted by Alain
heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen.


Deze trekkers zijn bij de demontage van een Solex motor van weinig nut, het vliegwiel hiermee lostrekken is uit den boze.
Je hebt meer aan een speciaal Solex setje, kijk bij Ad of Marcel die hebben ze te koop.
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 27/11/18 06:46 PM
Joan heeft een mooi verslag gemaakt voor de demontage van een blok. Ik zal kijken of ik de link kan vinden..

Exit.. gevonden...
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl...paratie-handleiding-Solex-3800-motor.pdf
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 27/11/18 08:07 PM
Kijk hier eens, dan zie je het gereedschap wat ik zelf heb gemaakt of iets aangepast waarmee je alle zaken kunt doen die nodig zijn om een blokje uit elkeaar te kunnen trekken.

https://www.flickr.com/photos/haddewade/albums/72157696264678171


De laatse foto's zijn de vliegwieltrekker die is nagemaakt na voorbeeld van een originele die ze vroeger gebruikten.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 27/11/18 10:06 PM
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten .
groetjes
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 27/11/18 10:11 PM
die presentatie van Joan is echt top Antoine , zal mijn laptop maar op het werbankje plaatsen bij demontage.
dank je
groeten
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 28/11/18 02:52 PM
Om volledig te zijn... https://www.youtube.com/watch?v=_aBP81CFVRU&t=220s

Alle credits gaan naar Joan.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 28/11/18 03:46 PM
vandaag zijn mijn polietrekkertjes aangekomen , 3 stuks ,( groter en zwaarder dan verwacht ) aan de slag dus met de handleiding van Joan.
is precies gegaan volgens het boekje , zonder veel moeite.
uiteraard is zoals bij joan zijn uiteenzetting het lagertje op de krukas blijven steken , zonder veel moeite erafgehaald en blijkt nog goed te functioneren.
uiteindelijk de carterplaat met de rolunit los met de hand eraf gekregen. zal nog een beetjes poetswerk geven ook .
maar nu weet ik niet hoe ik die rolunit eraf krijg , die blijkt met een nogal grote platte moer te zijn bevestigd aan de binnenkant , maar die is blijkbaar even oud als mezelf en klinkt nogal zanderig , die wil ik dus ook vervangen samen met de kapotte keerring ( type SCY 21/31//3,5 ).
nu heb ik dus een kale naaf over die zo'n cm op en neer kan bewegen en nog binnengaat aan de kant van het carterdeksel , moet dit er ook nog af en moet daar ook nog iets nagezien worden of is dit overbodig ?
eerst komt dus die keerring en rolunit (die blijkbaar compleet is) aan de beurt , dan eventueel indien nodig het carterdeksel eraf.
jullie mening graag zodat ik morgen foutloos verder kan.
dank bij voorbaat
groetjes
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 28/11/18 03:55 PM
Als je krukas een cm kan bewegen kan betekenen dat je lager los in het carter zit en dan heb je een grotere uitdaging.
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 28/11/18 04:00 PM
Die platte moer zal de moer van de rol zijn, 8-kantig. Als de rol nog goed is dan hoeft deze niet los.
Je kunt nu wel al een beetje beter voelen of het krukaslager los of vast zit door de krukas op en neer - heen en weer te bewegen.
Als je het carterdeksel eraf hebt dan kun je bij de krukwang kijken of het lager mee beweegt. Zo ja: alles uit elkaar en lager vastzetten.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 28/11/18 05:08 PM
ik zie het lager zelf bewegen , zal aan vervanging toe zijn denk ik , voordien had ik ook reeds de indruk een metalen getik te horen tijdens het rijden , dus..........???
groeten
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 28/11/18 05:11 PM
Welke lager bedoel je? De lager die in het carter zit of de lager van de rolunit?
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 28/11/18 05:15 PM
dat is inderdaad de moer van de unit , maar de vraag is ,hoe krijg ik die los om een nieuwe unit te plaatsen , heb reeds wd40 opgespoten maar krijg nog géén medewerking.
is hier speciaal gereedschap voor nodig ??
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 28/11/18 05:16 PM
in het carter
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 28/11/18 07:03 PM
Het lager is de grootste zorg, als deze los zit dan moet het vervangen of opnieuw vastgezet worden.

Dat is een lastige klus die je niet zomaar even doet.
Je kunt het best kijken of iemand met ervaring je wil helpen, of lees je hier heel goed in voordat je begint.

Het lager van de spoelenplaat bleef op de krukas zitten. Dit is normaal voor een 3800, wat niet wil zeggen dat het goed is. Straks dient dit lager keivast in de behuizing te zitten (Loctite). Alleen dan heeft je krukaslager een kans om vast te blijven zitten.

De rol noemen wij gewoon de rol, de rolunit is het complete geheel inclusief huis en trommel.
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 28/11/18 07:10 PM
Originally Posted by Alain
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten .
groetjes
Alain


Bijna, de sleutel, met de pennen is gemaakt van een spantang sleutel (ER40 maat) om precies te zijn, en gebruik ik normaliter voor de freesmachine spantangen. de pennen draai ik erin als ik het nodig heb om de koppeling te kunnen blokkeren.

De trekker had ik ook zo uitgedacht dat ik langere armen kan toepassen als ik die nodig mocht hebben.
De vliegwieltrekker is een hele zaterdag uit huisvlijt gemaakt. Ben daar erg content mee, ik heb geen superkracht om het vliegwiel tegenn te houden maar met deze trekker is het een eitje.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 28/11/18 07:12 PM
bij Van de Ven is die blijkbaar alléén nog compleet te verkrijgen , zodoende moet die eraf !!
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 28/11/18 07:47 PM
Tipje voor rollen.. http://www.bobbysolex.nl
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 29/11/18 06:57 AM
Originally Posted by Alain
bij Van de Ven is die blijkbaar alléén nog compleet te verkrijgen , zodoende moet die eraf !!


Sleutel voor rol
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 29/11/18 10:30 AM
interessante site Antoine , als het echt niet lukt is dit ook een goede oplossing.
dank je
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 29/11/18 10:44 AM
die sleutel is oké , maar voor de betaalmogelijkheden heb ik de juiste kaart niet , had ik reeds geprobeert.
op een vroegere vraag of ik de bestelling vooruit kon betalen heb ik géén antwoord gekregen.

had met betrekking tot het loskrijgen ook de vraag gesteld bij Marcel en die laat weten om enkele tikken te geven met een stompe centerpons , meestal komt die dan wel los.
had ook gedacht aan eventueel een beetje te verwarmen , of is dit niet verstandig ?
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 29/11/18 01:27 PM
de tip van Marcel was top , de moer was zo los en de rol eraf.
begonnen met poetsen , wat bleek : de moer en ring erachter in goede staat , het koppelingshuis(brons denk ik) geeft een verhitte indruk( blauwachtig op verschillende plaatsen)
en de alluminiumplaat ( wat een smerig zootje) volledig uitgesleten , poetsen met een oude tandenborstel met wasbenzine en ik zat er op verschillende plaatsen doorheen.
in die voormelde plaat zat ook nog een rubbertje in goede staat.
leuke hobby dus vol verassingen , bijkomende kost dus.
volgend klusje is de kant van het tankje , benieuwd welke verassingen me daar nog wachten , maar zoals Ramses Shaffy het zingt : "WE ZULLEN DOORGAAN" tot aan het gaatje.
groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 29/11/18 06:33 PM
Blauw verkleurd wil zeggen heet geworden.
Gevolg van stilstaan met draaiende motor, vaak met het gas gewoon vol open, een Solex houd je best wel tegen maar de koppeling wordt gloeiend heet.
Dit is voor mij de reden geweest om al mijn Solexen om te bouwen: als je niets doet lopen ze stationair, dat scheelt een stuk!

De behuizing kun je gewoon repareren met autoplamuur en dan (velgen)grijs overspuiten.
Posted By: Johnny_Solex Re: solex S3800 - 29/11/18 08:45 PM
Hallo John
Dat is inderdaad een prachtige oplossing met plamuur maar wat ik me afvraag houdt het op langer termijn ook stand en knapt het plamuur er niet uit na een aantal jaren want dat zie ik nog wel eens bij auto s die niet goed zijn opgeknapt vandaar mijn vraag hier over.
Groeten Jonny Solex
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 29/11/18 09:02 PM
Ik heb in 2011 een aantal motortjes laten reviseren door Leo Moerman. Hij werkte dit soort dingetjes altijd met autoplamuur bij. Het is nu 7 jaar later en de motortjes rijden nog prima. De plamuur houdt nog steeds.
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 29/11/18 09:12 PM
Originally Posted by Alain
die sleutel is oké , maar voor de betaalmogelijkheden heb ik de juiste kaart niet , had ik reeds geprobeert.
op een vroegere vraag of ik de bestelling vooruit kon betalen heb ik géén antwoord gekregen.


Marcel heeft ook paypal als betaalmiddel op de webshop, en dat is ideaal, die koppel je aan je gewone betaalrekening, paypal betaald en een aantal dagen later incasseren ze van de lopende (gekoppelde) rekening zonder bijkomende kosten.
Posted By: Johnny_Solex Re: solex S3800 - 29/11/18 09:13 PM
Hallo John
Dat is heel goed nieuws mocht het nodig zijn je weet het nooit dan ga ik dat ook eens proberen
Dank je wel voor deze geweldige tip.
Groeten Johnny Solex.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 29/11/18 10:07 PM
bij gebruik van plamuur, houdt er rekening mee dat het metaal super schoon moet zijn, vaak zit er ingebed nog "restroest" die drukt dan te zijner tijd de plamuur los doordat het doorgroeit en daarbij uitzet, stralen en een paar weken weg leggen laat meestal zien waar nog wat zit. als je geen straal kast weet te vinden: met een roterende staalborstel kom je ook een heel eind alleen je hebt wel een zachte nodig en niet te hard drukken anders schraap je ook teveel goed metaal weg want dat is nogal zacht. grotere gaten ondersteunen met een gaasje en dat hoeft niet de standaard glasvezel mat te zijn want dat werkt nogal dik dus verzin wat . Meen dat er een verhaal gaat dat Trabant op een gegeven ogenblik zelfs oude kranten in zijn carrosseriepanelen verwerkte
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 29/11/18 10:08 PM
alweer héél interresante info .
heb ook in mijn speurtocht ondertussen een site in griendtsveen gevonden , daar staat de complete rolunit met bijhorende alluminiumplaat afgebeeld , een kleine 45€.
op de vraag of die passend is voor de s3800 heb ik nog geen antwoord gekregen , maar die plamuur is zeker een alternatief.
groeten en weerom bedankt
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 29/11/18 10:14 PM
eigenlijk gaat het om een barst die wel voor de helft de plaat bestrijkt , vrees dat dit euvel reeds te ver heen is.
groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 30/11/18 05:38 AM
Originally Posted by Alain
alweer héél interresante info .
heb ook in mijn speurtocht ondertussen een site in griendtsveen gevonden , daar staat de complete rolunit met bijhorende alluminiumplaat afgebeeld , een kleine 45€.
op de vraag of die passend is voor de s3800 heb ik nog geen antwoord gekregen , maar die plamuur is zeker een alternatief.
groeten en weerom bedankt
Alain


Die plaat past. Stanley heeft alleen 4800 materiaal maar dat past gewoon op 3800.
Prijs is ex btw, hou daar rekening mee.
Kwaliteit van de rollen is niet zoals die van bv Bobby, wat is mis met je oude rol? Enkel de plaat kost ca €18,-
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 30/11/18 08:17 AM
www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-bro...2a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 30/11/18 09:19 AM
die rol hangt er zo maar wat bij , is helemaal uitgehold , en maakt een schurend geluid , niet om aan te horen!!
heb vandaag antwoord gekregen van griendsveen , is inderdaad passend voor de s3800 , de afgebeelde keerring heeft die ook (21/31/3.5 )
kan wat verschillen van dikte , maar zou géén probleem zijn.
vandaag eerst het carterdeksel wegnemen en eens zien welke verassingen daar nog te beleven zijn , zal ook nog wel wat poetswerk bijkomen en dan alle onderdelen ineens bestellen.
groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 30/11/18 01:08 PM
Uitgehold = versleten.
“Hangt er zomaar wat bij” en “schurend geluid” kan zomaar normaal zijn. Eenmaal gecentreerd op de krukas is er mogelijk niks meer aan de hand. (Vanuit jouw tekst interpreteer ik dat tenminste zo). De rol zit “los” in de behuizing en los draaien geeft inderdaad een schurend geluid.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 30/11/18 10:56 PM
moet toegeven John , communiceren via tekst is niet hetzelfde zoals met 2 personen hetzelfde onderwerp beoordelen , daarom neem ik alle info au serieux maar versleten is versleten en kapot is kapot.
het beste besluit bij twijfel is ( naar mijn mening dan ) de twijfel uitsluiten en gewoon vernieuwen indien mogelijk.( is ook niet altijd de goedkoopste oplossing )
heb vandaag de kant van carterdeksel opengedaan en zonder slag of stoot alles kunnen demonteren ( had meer weerstand verwacht ) 2 tikjes met een rubberhamer tegen de krukas en die was eruit met de lager erop die ( naar mijn verwondering betrekkelijk recent bleek ) afblijven dus , anderszijds trof ik nogal wat slijtvijsel in het carterdeksel aan , ook op de zuiger zijn nogal wat krassen te bespeuren , de cilinder inwendig zelf is zo glimmend als mijn hoofd.
kunnen deze krassen voor compressie verlies zorgen ? de krukasmoer lijkt ook tegen het carterdeksel aan te slijten , af te leiden aan de krassen binnenin.
k'heb enkele foto's genomen , vuil en netjes .
zal morgen eens proberen om deze aan de hand van jullie info te plaatsen , kunnen dan eens ideeen uitwisselen over de toestand.
ben een beetje laat met de huidige activiteit , maar de Sint is langsgekomen voor de kleinkinderen, vandaar..........
goede nachtrust
Groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 01/12/18 09:03 AM
Originally Posted by Alain
2 tikjes met een rubberhamer tegen de krukas en die was eruit met de lager erop die ( naar mijn verwondering betrekkelijk recent bleek ) afblijven dus


1) geen hamers bij deze werkzaamheden, ook geen rubberen!
2) Hoe ga je dat lager dan vastzetten?
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 01/12/18 09:50 AM
ja bij een solex 2200/3800 dient het lager de krukas op zijn plaats te houden door het lager vast te zetten in het carter ( felsrand) en een extreem vaste passing van de krukas in het lager zodat hij niet van links naar rechts kan fietsen en als dat het geval is, is er maar eentje die de krukas stopt en dat is het zijdeksel maar dan lopen de materialen in elkaar ( geen vijlsel maar slijtsel)
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 10:25 AM
het lager in het carter zit muurvast op de krukas en ziet er goeden recent uit , is reeds zo'n gesloten lager , om dit vast te zetten denk ik aan loctitte.
aan de kant van het vliegwiel zal ik proberen om het lager mooi op zijn plaats te krijgen met een lagerduwer , mijn oudste zoon houd zich bezig met carts , en die heeft dat gereedschap.
indien jullie nog andere of betere werkwijzen kennen hoor ik deze ook graag !!
en dat tikje met een rubberen hamer heeft echt niets te betekenen ,moest ik nog 35 jaar zijn dan had ik die er zo met de hand uitgedrukt .
toch een goede opmerking , voorkomen is beter vernielen !
zal nog eens de uitgebreide montageleiding van joan ter hand nemen om te monteren , ( eerst wachten opde onderdelen ) kan niet mis gaan dan denk ik.
groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 01/12/18 10:48 AM
Heb er nu ook een op de werkbank, 2 jaar geleden heeft een kennis deze gekocht. Krukaslager was vernieuwd door een technische kennis, aldus de verkoper. Ik heb dan al een onderbuikgevoel...

Verder is het een heel fijn Solexje, heeft 2 jaar goed gelopen. Deze zomer kwamen de problemen en ik heb nu pas tijd om te repareren.

Als je de kring ziet binnen in het carterdeksel dan weet je genoeg.

Dat lager MOET van de krukas, en daarna gooi ik het weg en plaats een nieuwe. Voor die paar euro ga ik niets riskeren.

De borging met Loctite... dat dacht de technische kennis ook. Zie hier het resultaat na 2 jaar.
Hier wordt veel te licht over gedacht.
Tip: (laatste keer!) zoek een Solex deskundige op want dit gaat NIET goed komen op de manier die jij voor ogen hebt.

[Linked Image]
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 01/12/18 11:06 AM
Om het lager te verwijderen heb je een lagertrekker nodig

[Linked Image]
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 11:28 AM
oké , begrepen John , bijkomend probleem , een solex deskundige in Belgie-west vlaanderen ?? niet ver van mijn dorp is een moto / bromfiets handelaar , die heeft ook mijn verlichtings probleem opgelost , eens het onderwerp gaan voorleggen.
ik heb inderdaad ook de kringen in het carterdeksel , daarom mijn vraag : moet het lager tot tegen de krukwang of zit daar nog een ringetje tussen , nu zit er een 2tal mm ruimte tussen lager en wang.
ik lees dat je niet echt voorstander bent van loctitte borging , hoe zet jij dan het lager vast ?
men kan nooit genoeg weten .
graag tot wederhoren
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 01/12/18 01:12 PM
Mag ik U een tip geven..

Maak al uw onderdelen goed schoon, regel een dag dat U niet anders te doen hebt en stap in de auto met al uw onderdelen.

Maak een afspraak bij een Solex specialist,bv Van de Ven(Marcel) of Solexservice.com (Ad) en laat hun je onderdelen beoordelen.
Die mensen hebben meteen de (meeste) onderdelen op voorraad om Uw motor weer goed opgebouwd te krijgen en misschien willen ze wel helpen op de opbouw of iig tips geven. Ik weet van Marcel dat hij dat graag doet.

Nadeel is dat het voor U ongeveer 4,5 uur rijden is op die dag en U geen kerst kado meer krijgt dit jaar.
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 01/12/18 01:14 PM
Goede tip. Je kunt je ook inlezen op dit forum, gebruik de zoekfunctie bv op lager 3800.
Jan Vennix heeft hier eens een stuk over geschreven, dan weet je iig waar je aan begint.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 01:17 PM
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Attached picture DSCI0394.JPG
Attached picture DSCI0398.JPG
Attached picture DSCI0399.JPG
Attached picture DSCI0405.JPG
Attached picture DSCI0409.JPG
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 01:19 PM
welke functie heeft het gaatje rechtsbovenaan op de laatste foto ??
groeten
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 01/12/18 01:31 PM
Quote
Dat gaatje is nodig om er voor te zorgen dat het carter daar goed kan doorluchten.
Dat gat komt uit op een ringvormige ruimte in het gedeelte waar de as en het carter zouden moeten afdichten.
En dat zal ook goed gaan zolang het lager niet totaal versleten is en niet te los in het carter zit.
De werking is als volgt.
Bij het lopen van de motor is de gemiddelde druk in het carterveel hoger dan de druk van buiten.
Anders zou het niet mogelijk zijn de motor laten lopen.
Nu de afdichting omdat de gemiddelde druk hoger is zal er een beetje lucht proberen naar dat kanaal te gaan en na een kleine weerstand naar buiten.
Deze lucht is schoon en goed.
Bij de volgende aanzuiging( die niet zo sterk is )zal van deze lucht weer een beetje worden terug gezogen ( let wel deze lucht is nog schoon ).
Onmiddellijk word deze luchthoeveelheid onmiddellijk aangevuld doordat er lucht door het vrij grote gat kan toestromen.
Maar omdat dat maar om een paar kubic m.m.gaat zal er geen zand in de ringvormige ruimte kunnen komen en zal bij de volgende carterdruk het terug gekomen lucht weer naar buiten drukken plus nog een beetje meer .
En zo kan er nooit geen zand in het carter komen omdat er steeds een kleine hoeveelheid lucht naar buiten komt.
Is het lager en wat er bij hoort zover versleten dat het afdicht gat als lager is gaan werken dan werkt het gehele systeem niet meer .
Een lager met een afdichtlip is niet in staat de carter een goede afdichting te geven met dat kleine dunne velletje van het lager en zal na korte tijd dus niet meer werken.


De uitleg van Jan V.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 02:37 PM
dank voor de uitleg Antoine , lijkt me nogal technisch !
kan dit gaatje ook verstopt raken en zoja , hoe kun je dit dan schoonmaken ?
al mijn vragen zijn bedoeld om géén foute handelingen te doen !
groeten
Alain
Posted By: dreke2 Re: solex S3800 - 01/12/18 04:14 PM
Zie ik nou soldeer aan de binnenkant onder van het carter?
Verder zie ik een streep/scheur net buiten het lagerpassing van 11:00 tot 17:00 h
Groet
ANdre
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 04:48 PM
gelijk heb je Andre , vraag is of dit zo mag blijven of moet /kan daar iets aan verholpen worden ?
mij verontrust het , daarom heb ik de foto geplaatst , om de mening van kenners te horen.
groeten
Alain
Posted By: zeezout Re: solex S3800 - 01/12/18 05:17 PM
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Beste Alain,
Dit zijn schokkende beelden!
Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst.
Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik.
Zou zonde zijn!
Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.
Posted By: dreke2 Re: solex S3800 - 01/12/18 05:32 PM
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Beste Alain,
Dit zijn schokkende beelden!
Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst.
Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik.
Zou zonde zijn!
Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.

Sluit ik me bij aan
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 01/12/18 05:45 PM
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.
aardige foto's, zeker van dat carter, vooralsnog "gruis" daar gaat aardig wat werk in zitten om dat zo te kuisen dat hij weer bruikbaar wordt
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 01/12/18 06:51 PM
zijn er dan géén 2éhands carters te verkrijgen zodat er verder aan opgeknapt kan worden ?
ben van plan om maandag eens bij een brommer dealer langs te gaan , eens horen wat die te vertellen heeft.
alvast bedankt voor het advies
groeten
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 01/12/18 08:25 PM
Kan het niet heel goed beoordelen vanaf de foto maar het carter ziet er nogal moe uit met flinke putten in het materiaal. En die brok tin of aluminium onderin hoort daar ook zeker niet.

Ik raad je aan om de gegeven tip, om een solex kenner als Marcel vd Ven te gaan bezoeken, maak vooraf wel een afspraak, en laat hem je helpen.
Posted By: dreke2 Re: solex S3800 - 02/12/18 12:00 AM
Ik heb al carters met minder schade geprobeerd te repareren , helaas geen goeie resultaten.
Ik wi je zeker niet ontmoedigen, maar ga eens bij een ervaren iemand met je spullen langs.
En dan komt het wel goed denk ik
Groet
ANdre
Posted By: Alfons_Amuse Re: solex S3800 - 02/12/18 10:47 AM
Een brommer dealer of scooterzaak, hebben totaal geen verstand van solexen. Moet je hier zijn. Hier zitten mensen die alles van solexen weten.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 02/12/18 10:54 AM
ik heb hier nu tips en advies gekregen in verband met het carter , waarvoor mijn welgemeende dank , solderen of zelf proberen te herstellen zal ik dus zeker al niet doen ! heb er trouwens het materiaal niet voor.
ook heb ik een foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden , gezien ik géén ervaring heb met dergelijke toestanden , dus nogmaals de vraag : hebben die krassen op de zuiger invloed op de prestatie van de motor ? is die nog bruikbaar of dient die vervangen te worden ?
Aan de hand van jullie bevindingen kan ik dan een gezond besluit nemen. ik ben trouwens zeer leergierig in deze materie , ben wel een beetje te oud om nog naar school te gaan ,
dit forum hier is echter zeer tof en leerrijk , heb reeds veel kennis opgedaan hier ( Joan hoeft zich géén zorgen te maken over facebook gedoe ) , heb zelfs geleerd hoe ik foto's met een bepaalde extentie kan plaatsen , waarvoor mijn dank aan iedereen.
groeten en tot wederhoren
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 02/12/18 11:47 AM
er zijn er aardig wat die van alle gezeur af willen zijn en een CNC carter gaan gebruiken als "onderbouw" hoewel je daar ook wel van goede huize moet zijn om daar de originele delen in en aan te hangen ( Met OTO delen is het makkelijker)
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 02/12/18 03:10 PM
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!
Posted By: Berth Re: solex S3800 - 02/12/18 03:46 PM
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink
Posted By: FFAnders Re: solex S3800 - 02/12/18 10:14 PM
Originally Posted by Bertie
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink


Een zuiger met krassen heb ik geen problemen mee zolang de diameter van de zuiger goed is en de veergroeven nog in orde zijn.

Onderstaand plaatje van de zuiger van de 24-uurs motor die in 2015 wat schade had opgelopen.
Dezelfde zuiger heeft in 2016 ook in de motor zijn best gedaan (na 18 intensieve arbeidsuren brak het bigend af cry ) en heeft ook nog de race van 2017 de volledige 24 uur keihard voor ons gewerkt !!!
Heb er voor 2018 toch afscheid van moeten nemen omdat de diameter van de zuiger toch wat te klein werd.

Kortom, een zuiger met groeven hoeft geen foute zuiger te zijn en kan nog TOP presteren en zeker in een standaard Solexmotor.





[Linked Image]
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 03/12/18 08:51 AM
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak! er is een alternatief
schuurpapier grit 600 met motorolie op een houten verfroerstok en dan wegpoetsen met een wippende beweging van de roerstok om de diameter te volgen zonder bijwerken kan hij inderdaad richting de "prijzenkast" als afschrikwekkend voorbeeld. diverse oorzaken voor dit falen waaronder te weinig of verkeerde mengolie in de benzine of te lang tegen de wind in klunen ( of anderzijds overmatig hard moeten werken met weinig koeling )
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 03/12/18 11:19 AM
wéér wat wijzer geworden , prijzenkast nog even dichtlaten en de meest vriendelijke manier van Joan toepassen , zien dan wel waar die beland , in de prijzenkast of in de cilinder.
zal eerst nog eens de digitale schuifmaat erop zetten en de binnenmaat van de cilinder nemen , hoeveel speling mag er eigenlijk zijn ?
weerom bedankt voor de info
Groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 03/12/18 04:51 PM
Originally Posted by Alain
wéér wat wijzer geworden , prijzenkast nog even dichtlaten en de meest vriendelijke manier van Joan toepassen , zien dan wel waar die beland , in de prijzenkast of in de cilinder.
zal eerst nog eens de digitale schuifmaat erop zetten en de binnenmaat van de cilinder nemen , hoeveel speling mag er eigenlijk zijn ?
weerom bedankt voor de info
Groeten
Alain
om "binnenmaten" van cilinders goed te meten kom je het beste weg met een binnendiameter opnemer ( taster) , twee bolletjes met een flexibel steeltje aan elkaar verbonden en daar in het midden van een "T "steel om dat flexibele vast te pinnen. Je kunt dan eenmaal buiten de cilinder de maat van de afstand van die twee bolletjes nameten met een schuifmaat bijvoorbeeld, kom je ook diep mee de cilinder in, dat haal je met een schuifmaat niet.

voorbeeld duurdere uitvoeringen hebben een aangebouwde meetklok, maar daar moet je ook maar mee om kunnen gaan
Posted By: zeezout Re: solex S3800 - 03/12/18 05:22 PM
Mooi gereedschap Joan.
Maar wel voor de Meesters denk ik.
Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is?
Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 03/12/18 06:02 PM
Originally Posted by zeezout
Mooi gereedschap Joan.
Maar wel voor de Meesters denk ik.
Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is?
Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.
ja zo doe je dat, geleerd in de tijd dat er geen cent te makken was en "het" toch moest werken het is en blijft geen "Arabier" onder de paarden
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 03/12/18 06:08 PM
Originally Posted by Bertie
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink


Nee hoor, maar Alain vroeg om een reactie, en naar mij bescheiden mening ga je een zuiger die zo gehavend is toch niet meer gebruiken als je een blokje opnieuw gaat opbouwen, en al helemaal niet als je max 30 tientjes kwijt bent voor een nieuw zuigertje met veren. Het is natuurlijk een hobby maar ik zie de bui al hangen als die volgend voorjaar met goed weer gaat rijden en het blkkie toch niet helmaal lekker wil lopen. Kan natuurlijk niet in de knip van Alain kijken maar dit schuurt tegen verkeerde zuinigheid aan, om maar even bij het gehavende onderwerp te blijven.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 03/12/18 07:43 PM
oeps , ik heb inderdaad om reactie gevraagd , blijkbaar heeft dit hier wat losgemaakt;
ik zal mezelf als niet mekanieker moeten vinden tussen de goedkoopste manier( Joan ) nieuwe veren plaatsen 9€( die blijkbaar de grootstse inpakt hebben binnen de cilinder ) en een volledig nieuwe zuiger die bij even rondsnuffelen ook géén kapitaal kost( 35€ ex btw ) die meer zekerheid bied.
logischer wijze zal ik , daar het bijlange nog géén voorjaar is , beginnen met de goedkoopste manier ,( herstellen is trouwens ook hobby) , en zien waar we eindigen , het is zeker niet de bedoeling om bij de eerste helling stil te staan !!
ik kan me dus weer wat uitleven bij mijn solexje , beetje bij beetje zal dit goed komen , zeker weten.
nog een gezellige avond allen
Groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 03/12/18 09:26 PM
andere zuigerveren plaatsen moet je los zien van het bijwerken van de zuiger. Je kunt geen goede zuigerveren zetten en een zuiger gebruiken die kennelijk plaatselijk TE groot is en verruwd door opname van vreemd materiaal Het zomaar plaatsen van een nieuwe zuiger in de gebruikte cilinder kan best leiden tot een zuiger die er alsnog hetzelfde gaat uitzien als de zuiger die eruit komt
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 03/12/18 10:44 PM
nu begrijp ik het even niet Joan.
eerstens : de cilinder ziet er mooi glad uit , géén krassen en blinkt als een spiegel.
tweedes : als ik de zuiger oppoets zoals je het aangeeft zal de diameter toch niet groter worden , toch ?
derdes :zijn nieuwe standaard veren dan uit den boze ? of heeft het te maken met de groeven waarin ze horen ?
trouwens , de enige reden waarom ik overweeg om eventueel nieuwe veren ( zelfde type ) te plaatsen is omdat er daar ook enkele krassen op zitten.
of is dit soms een delicate klus waar ik beter met mijn pollen afblijf ? graag zou ik toch op de een of andere wijze de beste compressie verkrijgen .
groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 04/12/18 10:11 AM
Originally Posted by Alain
nu begrijp ik het even niet Joan.
eerstens : de cilinder ziet er mooi glad uit , géén krassen en blinkt als een spiegel.maar hij kan lokaal onrond zijn of bij warm worden ongelijkmatig uitzetten
tweedes : als ik de zuiger oppoets zoals je het aangeeft zal de diameter toch niet groter worden , toch nee dan word hij kleiner, dat er nu sporen zijn betekent dat hij daar lokaal ten opzichte van de cilinder te weinig toleratie had, dat kan een nieuwe zuiger ook overkomen?
derdes :zijn nieuwe standaard veren dan uit den boze ? of heeft het te maken met de groeven waarin ze horen nee zeker niet maar de suggestie was gewekt dat alleen nieuwe veren de oplossing zou kunnen zijn maar het is EN/EN en niet OF/OF ?
trouwens , de enige reden waarom ik overweeg om eventueel nieuwe veren ( zelfde type ) te plaatsen is omdat er daar ook enkele krassen op zitten.inderdaad en die zijn moeilijker weg te poetsen en als je die weg poets heb je kans dat daar een compressielek ontstaat met als gevolg lokale oververhitting van de zuiger en dan gaat die er alsnog aan
of is dit soms een delicate klus waar ik beter met mijn pollen afblijf ? graag zou ik toch op de een of andere wijze de beste compressie verkrijgen solex is sowieso al geen compressie monster dus doe je best om dat beetje wat mogelijk is te optimaliseren .
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 04/12/18 11:07 AM
oké , nu snap ik het Joan , mijn besluit staat vast , zal de zuiger mooi poetsen en nieuwe zuigerveren plaatsen , lijkt mij de meest logische oplossing.
dank voor uw technische uitleg.
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 08/12/18 04:47 PM
bij griendtsveen nieuwe rolunit besteld , carterplaat was gebarsten en rolunit uitgehold.
gisteren aangekomen , alles reeds voorgemonteert , carterdeksel /rolunit / koppelingshuis , compleet en strak op elkaar gezet ( 59 €) zendingskost inbegrepen.
vandaag op het carter gezet , zonder al te veel moeite ,en ja , alles loopt netjes , géén vreemde geluiden te horen .
alléén , bij het plaatsen van de spoelenplaat viel een klein verkreukeld rubbertje op de grond , waar het vandaan komt heb ik niet gezien , het heeft een diameter van +- 1cm , is hol en heeft een dikte breedte van 0.5 mm.
iemand een idee waar het vandaan zou kunnen komen ?
Groetjes
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 08/12/18 05:24 PM
Maak een foto dan zien we tenminste iets
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 08/12/18 05:35 PM
soms zit iets dergelijk om de bougiekabel heen om hem op spanning te houden vanaf de doorvoer wartel naar de koperen lip op de spoel
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 08/12/18 08:17 PM
Rubbertje ???

Attached picture rubbertje.JPG
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 09/12/18 08:57 AM
Ik denk ook aan het rubber ringetje bij de spoel, vreemd dat het open is. Zit je kabel nog strak tegen de spoel aan of heb je speling en daarmee los contact?
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 09/12/18 09:30 AM
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen blush, zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is .
heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld.
groeten
Alain
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 09/12/18 11:37 AM
Originally Posted by Alain
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen blush, zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is .
heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld.
groeten
Alain


Bij de contactpunten zit niet zo'n rubbertje.
Wil je de kabel fatsoenlijk plaatsen dan moet je dit doen alvorens je de spoel plaatst. Veel mensen proberen de kabel in het gat te schroeven maar er zit door dat rubbertje best veel voorspanning op waardoor je vaak de eerste windingen van de kunststof schroefdraad vermeubelt. Denk niet sneller te werken, probeer juist béter te werken, soms kost dat iets meer moeite.
Eerst de kabel plaatsen zonder spoel, daarna pas de spoel ertegen schroeven. Zit je vliegwiel er al op? Dan moet dat er uiteraard allereerst van af.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 09/12/18 01:06 PM
dank voor het advies ;
morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn;
nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ?
groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 09/12/18 04:17 PM
Originally Posted by Alain
dank voor het advies ;
morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn;
nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ?
groeten
Alain
solex heeft geen stationair, vol gas of half gas zijn de keuzes en anders ga je maar fietsen dat kan ook met een solex
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 14/12/18 07:34 PM
hallo ,
motertje staat weer op zijn plaats. zuiger gepoetst op de wijze van Joan, nieuwe veren erop , compressie getest ( de huid van mijn handpalm was bijna mee naar binnen ) , lijkt mij allemaal normaal , carburator teruggeplaatst , idem uitlaatspruitstuk.
poging gedaan om te starten , zoals verwacht , niks dus !!
nieuw probleem : ik zie géén terugstroom van benzine ( tankje halfvol ) leidingen en filters waren reeds gecontroleerd op verstopping , wanneer ik de leiding van tank naar pomp omlaag haal loopt de benzine er zo uit , maar géén broem .
heb dus maar het pompje erafgehaald , lijkt mij vrij normaal , alleen het membraam lijkt me iets vervormd ( foto in bijlage )
ook waren de 2 onderste boutjes doorheen het carter ( draad kapot ?? ) aan de binnenzijde vastgezet met een moertje.
met welke mogelijke oorzaken kan ik nu weer te maken hebben ?
mag ik jullie advies.
groeten
Alain

Attached picture DSCI0413.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: solex S3800 - 14/12/18 08:27 PM
Het membraampje is wel helemaal op hoor. Sowieso vernieuwen.
Dat zal zeker beter werken dan.
Posted By: Johnnie Re: solex S3800 - 14/12/18 08:28 PM
Heb je het pompplaatje goed gemonteerd, plat tegen het carter en over het uitgaande gaatje van het carter? Anders voorzichtig in de tank blazen en zo de brandstof omhoog persen.
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 14/12/18 11:45 PM
Ik ben benieuwd hoe je de lager vast hebt gezet, of zit deze nog steeds los in het carter?
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 15/12/18 09:52 AM
het lager in het carter ben ik wijselijk afgebleven ! ( was vrij recent en zat gewoon los , een klein tikje en de hele zaak was eruit ) daarna de nieuwe keering peplaatst , de grote ring ertegen en het lager opnieuw erin met loctittte , enkele tikjes met een rubberen hamer en de zaak zat zonder probleem op zijn plaats.
daarna de test gedaan door het carterdeksel met de hand tegen het carter gehouden en de krukas rondgedraaid , géén enkele hapering ( wat voordien wel het geval was , te zien aan de slijtage binnenin het deksel ) . tijdens de draaibeweging binnengeken naar de passage tussen wang en deksel , ik schat zo'n 3 a 5 mm speling , moet voldoende zijn denk ik.
de kant van de ontsteking :nieuwe carterplaat met voorgemonteerde rol en koppelingshuis ( solex Griendsveen ) , een 5 tal keren moeten herhalen , het veertje van de keering aanvaarde de penetratie van de rolbuseind niet onmiddelijk , nochtans ingeolied om gemakkelijker te glijden , daarna de spoelenplaat , nieuw lager erin vastgezet met loctitte en op de krukas geplaatst , met een eindje ( 15 cm ) sanitairbuis( paste mooi tussen de spoelen ) voorzichtig enkele tikjes tot ik grip kreeg met de 3 bevestigingsbouten en zo beetje bij beetje aangedraaid tot alles mooi strak zat , zoals Joan reeds in een vroeger bericht had meegedeeld .
de contactpunten opnieuw afgesteld , vliegwiel mooi aangespannen en bij het ronddraaien géén enkele sleping te horen , zal oké zijn denk ik.
de zuiger heb ik mooi gepolijst met olie en schuurpapier( 600 ) nieuwe zuigerveren geplaatst , lekker ingeolied teruggeplaatst in de cilinder ( vooraf reeds netjes gezet ) even de compressie getest( lijkt mij goed ) en de hele zaak terug dicht. enkele dagen gewacht en nu de ultieme proef.
bougie erin , tankje halfvol erop , draaien en ........... niks dus. krijg ik géén benzine ( maak ik uit daar er géén terugstroom is )
heb nu een nieuw pompje en sproeier (28 ) besteld bij Van De Ven.
zo , mijn beknopte ( eerste ) ervaring met solex 3800 , met jullie tips en advies ( geweldig forum ) en mijn eigen mogelijkheden , opmerkingen over foute handelingen zijn uiteraard welkom !
word vervolgd !!
Groeten
Alain wink
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 15/12/18 12:59 PM
Er zijn in dit topic enkele tips gegeven hoe je het lager vast moet zetten. Die heb je zo te lezen niet opgevolgd. Daarna begrijp ik niet goed hoe je de spoelenplaat geplaatst hebt, maar ik heb zo'n vermoeden dat je de 3 carterbouten hebt gebruikt om het zaakje bij elkaar te trekken/duwen?

Deze reparatie is onbetrouwbaar. Ik ga niet meeredeneren waarom je Solex niet loopt, sorry. Mocht hij straks lopen dan zit je lager binnen de kortste keren weer los in de behuizing. Loctite gaat dat niet op zijn plaats houden.

Er was nog een tip, om de spullen mee te nemen naar bv Marcel van de Ven of Ad van Heerbeek. Die tip herhaal ik hier nog eens, verder ga ik er niet meer op in.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 15/12/18 02:14 PM
beste John , ik heb wel degelijk aandacht besteed aan jullie tips en advies , want ik ben en blijf een leek , maar ik moet me behelpen met jullie kennis/ervaring en mijn aanwezig materiaal , dat het niet de meest evidente manier van werken is besef ik ook wel , maar ik kan me moeilijk een kast materiaal aanschaffen om een eenmalig project te repareren .
de spoelenplaat heb ik inderdaad met behulp van de aanwezige bouten voorzichtig beetje bij beetje aangehaald en alles zit mooi strak.
het zal dus bij dit ene solexje blijven , die ik alleen gebruik om een beetje te tuffen bij mooi weer , mede daar mijn echtgenote inmobiel is en zich buitenshuis dient te verplaatsen met een electrisch scootertje , bekomen via het ziekenfonds door haar handicap. zo kunnen we samen ook nog eens op stap , anderszijds dient alles met de wagen te gebeuren.

uw advies om met de onderdelen naar nederland te komen is zeker verstandig , maar dit is een beetje eeen brug te ver gezien de afstand . ikzelf ben met ouder worden niet meer zo'n held in het drukke hedendaagse verkeer , en uiteraard probeer ik graag zelf iets te repareren , vandaar mijn persoonlijke beslissingen.

alvast toch bedankt voor uw tips & advies.
vriendelijke groeten
Alain smile smile
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 15/12/18 02:36 PM
Het is altijd je eigen keuze hoe je je Solex repareert. Het is alleen jammer want wij hebben hier met zijn allen de ervaring dat dit geen reparatie is die je als leek moet gaan uitvoeren. Respect dat je het toch hebt geprobeerd, maar de konsekwentie is wel dat je Solex niet lekker in elkaar zit. Je lager is losgekomen omdat er speling is ontstaan, je lagergat is groter dan je lager. Loctite, nogmaals, gaat dat niet houden.

Ik heb hier al vaker Solexen binnen gehad van mensen die het zelfde geprobeerd hadden, zonder succes. Om dat weer in orde te brengen is nooit een leuk klusje.
Ik vrees ervoor dat dit bij jou ook het geval gaat zijn. Ik gun je dat zeker niet maar de kans is helaas aanwezig.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 15/12/18 10:17 PM
kun je nog beschrijven hoe je het pompje hebt gemonteerd, ook hier is veel aandacht voor nodig zeker gezien dat veel van de plastic achterplaten niet passen op het carter en meestal het centrale gat iets uitgeruimd moet worden om over een opstandje heen te vallen, doe je dat niet goed gaat het fladderplaatje ( membraan) dat tussen pomp en achterplaat hoort ( werkt tevens als pakking) nooit meer fladderen en zo geen benzine verplaatst.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 15/12/18 11:00 PM
eigenlijk was ik nog niet aan het pompje geweest , daar het voordien toch werkte maar enigzins toch"lekte"
daar het motertje nu weer volledig samen zit , was ik van plan om eens te starten , maar er komt géén benzine , heb dus besloten om het pompje eraf te halen en testen op eventuele fouten , op de manier die je in uw handleiding beschreven hebt ,ik had de indruk dat bij het blazen in de uitstroom deze niet helemaal afdichte . van het uiteen gehaalde pompje heb ik enkele berichten terug een foto geplaatst.
Alfons heeft me de raad gegeven het membraam te vervangen daar het reeds ver heen was.
dus heb ik een volledig nieuw pompje besteld bij Van DE Ven , zo ben ik er vrijwel zeker van dat de onderdelen passend zullen zijn , tegelijk ook een nieuwe sproeier (28 ) besteld daar dit ook een belangrijk onderdeel blijkt te zijn.
nu lees ik ook dat het plaatsen van de hele zwik ook nauwkeurig en niet zomaar dient te gebeuren , dubbel opletten dus !
het is me voorlopig een raadsel dat er géén benzinestroming komt , zal de leidingen en zeefjes in afwachting ook nog eens uitblazen.

het poetsen van de zuiger is mooi verlopen en de nieuwe zuigerveren zijn geplaatst en sluiten beter aan dan de vorige , de openingen heb ik zo geplaatst : onderste >>carterdeksel ; midden >>vliegwielkant ; bovenste >> recht vooruit , bij het draaien aan het vliegwiel en mijn hand op de cilinder voel ik een stevige zuigkracht.
indien niet correct hoor ik het graag
vriendelijke groet
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 16/12/18 08:44 PM
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 17/12/18 10:53 AM
Originally Posted by MarkN
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.
toch moet je ergens beginnen en veelal valt dat draaien ook best nog wel mee. Kijk als je ze meteen al de kans geeft, dan is je zaak verloren. Het is overigens altijd de uitlaat die pijn gaat doen. De spoelpoorten zijn relatief klein en hebben ook een taartschep model ( als poort volkomen uit de boze) ( sommige zeggen dat ze het model van een vlag hebben maar dan zeker het model van de seinvlaggen zoals op boten gebruikt dus houd ik het maar bij taartschep) om het veeruiteinde te geleiden
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 19/01/19 04:22 PM
hallo solexisten , eerst en vooral de beste wensen voor dit nieuwe jaar , al ben ik er zelf wat ziekjes aan begonnen.

vandaag ben ik weer aan de slag kunnen gaan met sleutelen , mijn probleem met het pompje is nog niet opgelost , alhoewel ik bij Marcel een nieuw compleet pompje , membraam en achterplaatje heb aangeschaft , en gemonteerd zoals jullie het hebben geadviseerd , platte kant tegen het carter , past perfect op het opstaande gaatje , dan het membraam (zwart) en daarna het pompje aangespannen met gevoel om de draad niet te beschadigen.
daarna in het onderste gaatje de leiding van het tankje en in het bovenste de leiding naar de carburator , ook weer met gevoel.
leidingen zijn zuiver en ook heb ik een nieuwe sproeier geplaatst , ik krijg echter géén benzine !! te zien in in het terugstroom buisje.
nu heb ik de leiding van het pompje naar de carburator losgemaakt maar op die wijze zie ik ook géén benzine komen uit de leiding.
ik weet even niet meer waar ik moet zoeken , wel ondervind ik weinig tegenstand bij het ronddraaien van het vliegwiel maar misschien heeft dit niets te maken met de werking van het pompje , ook heb ik nieuwe zuigerveren geplaatst op de huidige zuiger en bijkomend vraagje : hoeft er geen pakkingringetje bij de sproeier ?
het tankje heb ik tot de rand gevuld zodat het pompje zo reeds zonder werken brandstof krijgt !
graag hoor ik jullie mening
vriendelijke groet
Alain frown frown
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 19/01/19 06:39 PM
Originally Posted by Alain
wel ondervind ik weinig tegenstand bij het ronddraaien van het vliegwiel maar misschien heeft dit niets te maken met de werking van het pompje ,


Wat bedoel je met weinig weerstand? Kun je het vliegwiel met je pink ronddraaien? Je zult als de zuiger in het bovenste dode punt komt toch best wat moeite moeten doen om hem daar doorheen te krijgen. Als je dat met je pink lukt dan zijn je zuiger/cilinder/veren niet in orde!

[/quote]
hoeft er geen pakkingringetje bij de sproeier ?
[/quote]

Nee, dit is een conische afdichting, met beleid vast zetten!

Vragen is makkelijk maar als je nou eens het 'solex doe het zelf boekje' download, dat zal je erg helpen met het zelf sleutelen.. https://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO#PUZZ77QZ
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 19/01/19 09:55 PM
Originally Posted by Alain
hallo solexisten , eerst en vooral de beste wensen voor dit nieuwe jaar , al ben ik er zelf wat ziekjes aan begonnen.

leidingen zijn zuiver en ook heb ik een nieuwe sproeier geplaatst , ik krijg echter géén benzine !! te zien in in het terugstroom buisje.
nu heb ik de leiding van het pompje naar de carburator losgemaakt maar op die wijze zie ik ook géén benzine komen uit de leiding.

is verder wel alles gemonteerd ? pompje werkt alleen maar als alle onderdelen ook goed zijn gemonteerd en er een carter onderdruk en overdruk aangemaakt kan worden bij rond draaien van het vliegwiel. Blaas ook eens met de mond ( via een slang ) wat druk in de tank met alle pomponderdelen goed gemonteerd, je druk van het blazen in de tank moet volstaan om de brandstof bovenuit de leiding van de carburateur te drukken, zo niet steekt er ergens toch iets vast
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 20/01/19 09:57 AM
dank voor de tips , heb mij het "doe het zelf handleiding" aangeschaft , lijkt mij handiger dan steeds weer met de laptop op de werkbank bezig te zijn .
zal morgen eens een beetje druk in het tankje blazen , we zien wel wat het geeft.

ondertussen heb ik ook eens opgezocht waar Sevenum( M Van de Ven ) ligt , is 246 km van bij mij thuis , zal dus de allerlaatste optie zijn indien het mij niet lukt.
Posted By: John Meisters Re: solex S3800 - 20/01/19 05:09 PM
Misschien kun je bij Tomtim eens vragen, hij woont in Ingelmunster, dat is maar een half uurtje
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 20/01/19 10:33 PM
goed idee John , TomTim is mij onbekend maar Ingelmunster is inderdaad vlakbij , zal zijn adres of tel. eens opzoeken
bedankt
groeten
Alain smile
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/01/19 12:58 PM
eindelijk heb ik na wat sleutelen en blazen met jullie advies het motertje aan de praat gekregen , zij het naar mijn mening nog niet 100% .
raar maar waar , wanneer de moter draaid lekt het tankje , geef ik wat gas bij lekt het nog harder , en bij niet draaien lekt die dan weer niet.
ook aan het in/uitlaat spruitstuk zie ik lekkage alhoewel dit volledig vernieuwd is inclusief de pakking , waarna het hele zaakje strak vast zit .
kan iemand me raad geven ??
groetjes
Alain crazy
Posted By: Alfons_Amuse Re: solex S3800 - 23/01/19 03:50 PM
Veel pakkingen zijn slecht van pasvorm. Goed kijken zowel op cilinder als het spruitstuk.
De flens van het spruitstuk controleren op vlakheid.
Ik denk zelf dat je wartel op het pomje misschien lekt en dan loopt het naar beneden en lijkt of het tankje lekt.
Je geeft niet aan waar je eventueel lekkage ziet.
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 23/01/19 04:32 PM
wat voor tank zit erop ? controleer ook of je retour slang van de carburateur goed aansluit op de pilaar van de tank. gebruik GEEN slangeklem om de slang aan de tank te maken, daar gaat in 90 van de 100 gevallen de slang van open staan, mocht je daar extra spanning op de slang willen aanbrengen dan is een rond hulsje om de slang de beste manier om aan te drukken
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 23/01/19 05:01 PM
op het pompje zelf ziet alles mooi droog , is trouwens ook nieuw.
het tankje is het originele kunststoftankje dat er voordien opzat , maar het spruitstuk is nieuw en de leiding van pompje naar carburator ziet ook niet droog ,
het lekt onderaan het tankje , wanneer ik een doekje tegen de wartel hou , stopt het lekken , vandaar dat ik denk de draad vernield te hebben of net niet genoeg heb aangedraaid , ook heb ik een nieuw filtertje in het tankje gestopt .
maar waarom lekt het tankje enkel wanneer het motertje draaid , komt er misschien extra druk in de leidingen bij het draaien , vind ikzelf vreemd.
groe whistletjes
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 24/01/19 08:45 AM
nou een solex trilt nogal en dat geeft hij door aan dat leidinkje, alsof je er steeds zelf aan zit te frutten. Ik schuif een minuscuul o ringetje over de leiding zodat hij afknelt tussen het uiteinde ( bolletje) van de leiding en de wartel zelf, dan zet de o ring iets uit en blokkeert de passage van benzine je hoeft dan de wartel ook niet in extrema aan te draaien want dat gaat niet, trek je het plastic draad uit de tank
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 03/02/19 01:00 PM
hoe zit de simmerring ( kant van het carterdeksel ) juist geplaatst , met veertje wijzend naar het carterdeksel of omgekeerd ??
ik stel deze vraag omdat voordien ik een lekkage had en na demontage bleek de simmerring met veertje (richting rol) uit elkaar.
nu heb ik een nieuwe geplaatst op dezelfde wijze als voordien , maar de lekkage lijkt niet opgelost , moet het dan toch andersom.
ook merk ik dat er voor een 3800 twee simmerringen bestaan , met en zonder veertje , welke is nu de juiste ??
graag jullie mening
groetjes
Alain eek
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 03/02/19 05:26 PM
er bestaan wel twee soorten keerringen voor de 3800, die voor een bus van 20 mm en die voor een bus van 21 mm. Zonder veertje ken ik niet, je hebt daar ook niets aan. Wel zijn er keerringen in dezelfde maatvoering die specifiek zonder veertje gemaakt worden , bedoeld voor lage druk toepassingen zoals stof buiten houden of uitgaande assen van versnellingsbakcarters de olie tegen te houden daar is de constructie veelal geplaagd door gebrek aan constructieruimte . Dit type zou je niet moeten misbruiken voor compressie carters

Is je bronzen bus nog wel OK ? dat spul laat zich op die plek nogal makkelijk verslijten. Ook de krukas, die niet gehard is, kan nogal tamelijk versleten zijn dan golfed die bus daar ook maar een beetje in de rondte omheen.


Je ziet ze altijd met het veertje naar buiten ( zichtbaar dus) hoewel ik zelf vind dat montage technisch gezien het veertje aan de binnenkant moet. met het veertje naar buiten: als je dan met een bus gaat duwen, dan duw je bij montage de keerring dicht (kleiner) vaak met gevolg dat het veertje uit zijn groefje spring en dus niets meer doet. Met het veertje naar binnen: als je dan met een bus gaat duwen dan duw je de keerring open, de bus gaat er makkelijker in en het veertje blijft sowieso op zijn plek. Met het veertje naar binnen wil wel eens niet gaan ten opzichte van het lager.

waarom ooit begonnen met veertje naar buiten ? Nou de eerste 3800's hadden een vlakke keerring die je van binnen in het carter moest stoppen, rubber en veertje staken daar buiten de rand van de vlakke keerring dus moest het wel naar buiten wijzen want aan de binnenkant kwam het lager al . Verbeter ( nou ja eigenlijk niet) je de constructie door een wat ander type keerring ( een bredere) te gebruiken blijven ze vasthouden aan dat "veertje naar buiten" systeem
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 03/02/19 06:22 PM
dank voor de technische uitleg Joan , met de "bus" bedoel je vast het eindje aan de aandrijfrol die in de keerring gaat , deze is nieuw en zou dan ook oké moeten zijn .
ik zal dus eens proberen de keerring andersom te plaatsen , en inderdaad zou de bus er dan gemakkelijker moeten ingaan , mits gebruik van wat vet misschien .
groeten
Alain
Posted By: Joan Re: solex S3800 - 04/02/19 08:15 AM
Originally Posted by Alain
dank voor de technische uitleg Joan , met de "bus" bedoel je vast het eindje aan de aandrijfrol Inderdaad, de ingeperste bronzen lagerbus die in de keerring gaat , deze is nieuw en zou dan ook oké moeten zijn .
ik zal dus eens proberen de keerring andersom te plaatsen , en inderdaad zou de bus er dan gemakkelijker moeten ingaan , mits gebruik van wat vet misschien .
groeten
Alain
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 18/02/19 07:53 PM
vandaag is mijn 3800 weer helemaal in elkaar smile , mooi weer , dus dacht ik even testen waar we staan , nergens dus . mad
na alle werkzaamheden wil het motertje niet starten.
contactpunten mooi afgesteld , nieuw benzinepompje , leidingen zuiver , compressie lijkt mij oké ( zonder ingedrukte decompressiehendel krijg ik de pedalen bijna niet rond ) nieuwe pakkingen , alles strak gezet , géén schurende geluiden , ik weet even niet meer waar ik nog kan zoeken?
vaststelling : na een 100m fietsen staat de carburateur nat /vettig ; durft zelfs te lekken ,alhoewel alles strak zit , idem de bougie , bij controle staat die nat en via terugstroombuisje naar het tankje is er niks te zien , darmpje losgemaakt en opnieuw geprobeert , géén terugstroom van overtollige benzine !!! sick mad frown
iemand een idee of advies die me kan helpen ?
alvast bedankt
groeten Alain
Posted By: Ludos Re: solex S3800 - 18/02/19 08:37 PM
Hallo Alain , ziet er precies naar uit <geen ontsteking ?? >testen met nieuwe bougie of de ontstekingskabel iets (1mm) van de massa houden en dan draaien aan vliegwiel
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 02/03/19 03:21 PM
Gelijk had je Ludos , na alles wat ik reeds potdicht en strak gemonteerd had bleef er maar de ontsteking meer over , alles gecontroleerd , geschuurd , zo goed mogelijk afgesteld en ja , hij doet het tired
enkele trappen en vertrokken , snelheid testen , gaan met die banaan dacht ik , een 30 tal km gesnord en haal vlak gemakkelijk 30/35 km/u , dalend zelfs 40 km/u en opwaarts valt die terug tot 25 km/u .
alle gebreken ( zoals lekken ) zijn blijkbaar van de baan en alle functies ( koplamp / achterlicht / remlicht / tellerverlichting ) werken zoals het hoort . Hopelijk blijft dit ook zo cry
ik ben dus héél tevreden over mijn opknapwerk ; foto in bijlage.
dank aan iedereen hier op het forum die mij tips en advies hebben gegeven , zonder was het zeker niet gelukt !!! smile

Attached picture solex 3800 opgefrist.jpg
© Solex Forum