ik zou willen dat het verhaal van Jan 100% waar was.
halverwege het eind zegt hij ook al waarom het fout zou kunnen gaan, dus is hij het al met zichzelf niet eens.
"Doorbraak" van de olie film is een groot probleem daar heb je geen vreemde materialen voor nodig die er nog eens tussen gaan zitten.
Er is een goede interactie tussen de ontwerpers die hun leibaan druk en zuigersnelheid binnen de perken MOETEN houden
en de ontwikkelaars van smeermiddelen ( of dat nou olie is of wat anders), juist om dat vreten tegen te gaan.
techniek is soms niet simpel, vooral die zuigersnelheid die al helemaal niet in jan zijn verhaal voorkomt is erg belangrijk.
Formule 1 motoren die meer dan 18.000 toeren kunnen draaien hebben daarom een extreem korte slag, is de afstand die de zuiger af moet leggen per toer maar heel gering, resultaat een aanvaardbare zuigersnelheid.
wat wel in Jan zijn verhaal voorkomt dat door de uitzetting het fout kan gaan ( geen olie spleet meer ) is het meest voorkomende probleem, niet dat dan altijd de "honer" de boel te krap heeft , maar als de zuigerveren niet goed zijn ingereden, of Jan zijn hitteschild er nog niet is zet de zuiger door te hoge warmte opname meer uit dan waar de speling op is ontworpen en dan kraak je de boel.
Dus Luister ( lees) naar Jan maar vergeet de andere factoren ook niet.

Last edited by Joan; 25/09/13 02:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)