Laatste foto
Solex oto bouwjaar 1962
SolexHeeswijk37
January
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Who's Online Now
0 registered members (), 29 guests, and 2 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 38
Roelof 13
Verbal 7
Wim 5
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Techniek en sleutelen
Yesterday at 05:54 PM
Ja dat was bij mij wel bekent
maar ik dacht dat je weer een ander foefje had
Dan heb ik nog een vraagje ik heb 2 scoop lampen
Maar van een ken ik de werking niet van
Hij heeft 4 draden 2 gaan naar de schakelaar
Dus die worden door verbonden als ik de schakelaar indruk
Maar dan zitten er nog 2 draden aan een met een blauwe klem de anders met een gele klem
deze 2 draden zitten aan de lamp zelf een aan iedere kant
Wie kent de toepassing waarmee welke kabel verbonden moet worden??????
14 274 Read More
Aangeboden
Yesterday at 09:53 AM
Originally Posted by Verbal
Aha, en dan heb je die spie weggevijld uit het vliegwiel?
bij NIET solex vliegwielen ( zoals ik in mijn bericht schreef omdat ik die veel pas heb gemaakt voor de race) zitten er sowieso geen spie meer in ( soms maak ik er el eentje in dat is achteraf makkelijker sleutelen) en bij solex vliegwielen: ik heb er zat op voorraad liggen waar de spie al is uitgeslagen maar die nog goed te gebruiken zijn ZONDER die spie, dus ik ga niet bij goede vliegwielen de spie uit vijlen dat is een ding van ca 80 euro naar de vaantjes helpen ( die prijs werd vroeger voor een goed vliegwiel gevraagd )
9 3,647 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 08:07 AM
Dat is toch redelijk logisch?

In 2006 is Solex A rechtstreeks uit een schuur op kenteken gezet door de RDW op een verkeerd nummer. Die nummers zijn bij mijn koffertje er slecht ingeslagen, een 3 kan ook een halve 8 zijn en de lak is daar prima, zelfs aan de dikke kant waardoor het extra slecht leesbaar is etc...

In 2006 stond jouw Solex B nog zonder kenteken in de schuur.

Pas toen jij in 2020 met de echte Solex B met een correct nummer kwam, ontdekte RDW hun fout.
En dan stoppen ambtenaren met denken en gaan ze regeltjes zoeken.

Dus ze moeten de eigenaar van Solex A (die goede man kan al overleden zijn) een bericht sturen dat hij door een fout van de RDW met een, juridisch gezien, ongekeurd voertuig rondrijdt. (Ondanks dat hij overleden is...) Op een ongekeurd voertuig rijden is strafbaar, en de RDW draagt in elk geval deels verantwoordelijkheid als je met die Solex A over iemand zijn grote teen rijdt.

Als eigenaar A hem in een krat en geschorst heeft liggen, dan nog heeft hij juridisch 100% recht op het originele kenteken.

Ik ben dus wel heel benieuwd of het RDW het kenteken van eigenaar A vernietigd heeft.
Misschien heeft eigenaar A afstand gedaan van het kenteken en verkoopt hij de onderdelen,
Of RDW heeft het ingetrokken en moet hij herkeuren op een ander nummer.
31 2,913 Read More
Techniek en sleutelen
Yesterday at 07:40 AM
Ja, zal eens een rondje bellen als het niet lukt.

Voorlopig vonkt hij alweer als een malle!
Van een oude plastic olie vaatje heb ik nieuwe isolatie pakkingen gemaakt.
Gewoon stukje uitknippen, gaatjes boren en die 2 stukjes komen op het metalen blokje waarmee het lange contactpuntje vastzit. De boutjes zitten met 2 lagen krimpkous ook geisoleerd in dat blokje.

Natuurlijk vergat ik de draad van de lichtspoel, dus alles weer 3x uit elkaar gehaald.
Maar het werkt! Mooie volle blauwe vonk.
Ennuh... Niet met je hand op de bougiedraad gaan hangen als je aan het vliegwiel draait...gvd.
6 145 Read More
Techniek en sleutelen
13/01/21 09:02 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Koosolex
Een mooi project. Mijn complimenten.

Wat ik mij afvraag; gaat bij veel motorvermogen de rol niet slippen op de band?Klopt, dat vraag je je goed af, en inderdaad met een originele rol gaat het niet goed komen. Rollen van Bobby dienen eningszins in gereden te worden tot de lijm tussen de korrels uit is, dan komen de scherpe kanten van de korrels boven en gaat het goed. banden gaan niet zo heel lang meer mee dus bestel een paar extra Dat lijkt mij op een gegeven ogenblik de zwakste schakel. Of zie ik dat verkeerd?
nog een tip; warm de middelste bocht van de veren op en trek die bocht eruit, hang de veren op aan de bocht die nu onder het spatbord zwabbert en niks doet


Welke bocht onder het spatbord bedoel je precies?
8 140 Read More
Techniek en sleutelen
13/01/21 08:17 PM
een paar foto's
34 2,131 Read More
Techniek en sleutelen
11/01/21 09:52 AM
Geweldig. Een dergelijke klantgerichte benadering heb ik in Venlo nog niet meegemaakt.
Toen ik een authentieke Cyrus Cyrusette in Venlo kwam laten keuren was de eerste opmerking van de keurmeester "die goedkeuringsticker heb je zeker op internet gekocht".
Met de laatste Solex werd het achterlichtje afgekeurd omdat toen de keurmeester er met een zaklampje in scheen "er te weinig reflectie was" en de Vin niet duidelijk genoeg te lezen was.
Bij diezelfde Solex werd twee keer het identificatie onderzoek in rekening gebracht, nl bij keuring en herkeuring.
Verder werd voor die Solex kosten in rekening gebracht voor het overschrijven van de Solex uit het "bromfietsregister naar het snorfietsregister".
Mijn klachten werden door de RDW afgewezen. De door mij ingeschakelde Nationale Ombudsman kreeg na veel aandringen en trekken gedaan dat ik een keer identificatiekosten en de overschrijvingskosten uit de registers terug kreeg betaald. Toen ik bij de RDW aangaf dat ik het geld op mijn bankrekening gestort kon worden gestort vroegen ze mij om het op het keuringstation Venlo te komen ophalen. Nadat ik dat weigerde heeft het ruim een maand geduurd voordat ik het geld terug kreeg.
Mijn stellige overtuiging is dat daar een stuk integriteit ontbreekt.
5 251 Read More
Techniek en sleutelen
10/01/21 04:26 PM
carterafdichting: ja als een 3800 met de goede onderdelen in elkaar is gezet zit daar als afdichting net zo een stalen sleepring bij het lager als ook werkt bij de oudere OTO's en kamzuigerblokken
1 133 Read More
Techniek en sleutelen
05/01/21 04:35 PM
Originally Posted by Johnnie
Ik zou er een ander banaanplaatje er aan de binnenkant tegen aanschroeven. Dan heb je gelijk de goede vorm. Klinknagels vind ik te geweldadig.
POP nagels ( GEEN KLINKnagels) werken geweldig, mooie vlakke kop en ze zetten uit zodat ze strak in de boorgaten vallen . geen gezeur met moertjes die loslopen of draad tappen in een plaatje dat net eigenlijk te dun is . Verder zit alles feitelijk achter de tank en dan zie je er niets van. Mocht je hetzelfde probleem hebben aan de ontstekingskant dan heb je zelfs nauwelijks ruimte om met boutjes te werken dan zijn popnagels een stuk makkelijker: andere naam is "blind"klinknagel en dat is niet voor niets zo gaan heten, omdat je met deze jongens vanaf 1 kant kunt werken en niet aan twee kanten tegelijk moet pielen)
11 438 Read More
Formaliteiten
30/12/20 10:38 PM
14 484 Read More
Techniek en sleutelen
30/12/20 10:11 AM
probleem opgelost condensator vervangen
2 297 Read More
Techniek en sleutelen
29/12/20 03:41 PM
Een kleine update over dit projectje.

Ik heb via een bekende Chinese website een led lampje 6 volt E10 gevonden en daarbij gelijk een batterijhouder voor 4 AA baterijen gekocht. Via de invoer in de schuine buis heb ik draad getrokken naar de ruimte onder de treeplank. De batterijhouder past hier perfect.
De +draad heb ik bevestigd aan de massaplaat die aan de achterzijde van het lampje drukt. De schroef die normaal voor stroom zorgt heb ik geïsoleerd.
De -draad heb ik gemonteerd aan de schuif die aan de kap zit. De bedrading is zo gemonteerd dat de originele schakelaar gewoon werkt.
De verbinding met het achterlicht heb ik verbroken, omdat hier een achterlicht op batterijen komt.

De lamp geef in de duisternis ongeveer net zo veel licht als het origineel. Ga nog even op zoek naar een lampje met meer lumen.
4 527 Read More
Techniek en sleutelen
26/12/20 05:43 PM
Zit nog best goed in de lak, een keer goed poetsen.
5 365 Read More
Techniek en sleutelen
24/12/20 08:08 AM
Dankjewel! Kon ik niet vinden.. duidelijk
2 206 Read More
Techniek en sleutelen
23/12/20 09:43 AM
Het kastje moet ik tzt wel weg zien te werken. Valt zo teveel op.
4 261 Read More
Techniek en sleutelen
23/12/20 09:06 AM
dat gaatje: er is een smerige truuk ( letterlijk) zet er een vetspuit op met dik vet en pomp er een paar slagen vet in, ga dan proberen hoe hij rijdt. dit gaatje heeft een holte naar een gleuf in het carter die rond-om-heen de afdichtbus loopt die van lager naar rol gaat. die gleuf zit dichter bij het lager dan bij de rol en "vangt" olie die langsachter de bloemplaat en afdichtingsring weglekt ( zo ok het cartergas ) afdichtingsring kan ook gewoon ingesleten zijn door te droge smering of ouderdom of lang stilstaan ( corrosie) . met vet camoufleer je een tijdje de lekkage maar het komt er wel ooit weer aan alle kanten uit. Gat dichtmaken met M5 pasbout vertraagt het proces want de olie en het gas kiezen dan hun weg langsheen de bus om de krukas > richting rol
20 1,413 Read More
Techniek en sleutelen
21/12/20 02:10 PM
Bedankt voor al jullie reacties, vakkundig, hier kan ik mee verder!

Stijn
6 334 Read More
Nieuws...!
19/12/20 09:40 PM
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Joan
deze winter ga ik zelf verder met mijn eigen viertakt project, veel onderdelen liggen al klaar, gebaseerd op GY6 de 50 cc uitvoering wereldwijd onderdelen voor verkrijgbaar tegen chineesche prijzen


Ben benieuwd, deze blokjes liggen onder alle bami scooters. Er is goed aan te sleuten.
Bij de scooters is het grootste probleem de plastik kappen. Ze zijn al kapot voordat je er naar gekeken hebt.

Is jouw 4 takt project ook Solex gerelateerd? Uiteraard
8 1,687 Read More
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,243
Posts77,625
Members1,562
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
Jeroen1971, BVeenstra63, josku, AvarosIdeal, bertjan
1562 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 7 (0.013s) Memory: 0.9369 MB (Peak: 1.3082 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-01-16 01:47:32 UTC