Laatste foto
SolexHeeswijk37
velo solex
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Who's Online Now
1 registered members (derkdevries), 10 guests, and 2 spiders.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Top Posters(30 Days)
Joan 23
Ant_one 13
Roelof 5
Xleos 5
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Solexrace
11 hours ago
Oke, is op de foto niet zien maar kan, ikzelf boor ze niet groter maar doe het met een ruimer om happen van de boor te voorkomen, klepje maak ik van Bandstaal wat gebruikt wordt in de verpakkings industrie, wel lastig om te hardsolderen maar het gaat.
Groet
ANdre
20 643 Read More
Nieuws...!
Yesterday at 10:27 PM
Ja, ik had er al over gelezen op Stanley’s Facebook.
Heel interessant natuurlijk, al zullen velen hier gruwelen bij de gedachte.
We kunnen pas oordelen als het klaar is, Stanley is geen domme jongen.
1 51 Read More
Restauratie projecten.
03/04/20 05:36 PM
Wat leuk om te zien! Ik heb precies zo'n zelfde duo alleen heb ik ze in omgekeerde volgorde gekocht. grin
4 212 Read More
Restauratie projecten.
03/04/20 07:27 AM
Originally Posted by Johnny_Solex
Hoi Joan .

Hoe gaat het met je project loopt die inmiddels al?

Groet Johnny _Solex.
ja hoor al een heel tijdje, alleen de inlaat nog iets anders tunen want hij blijft nog iets achter bij de verwachtingen en de uitlaat en ontstekingskap nog een andere kleur geven is nu zwart
15 1,547 Read More
Restauratie projecten.
02/04/20 08:44 PM
Originally Posted by StefanGroenestein
vandaag gestraald. ziet er weer mooi uit (kan wel iets beter. misschien iets te voorzichtig geweest)! had een foto gemaakt, maar photobucket zegt dat ik over mijn maandelijkse 25 mb heen zit dus kan hem niet delen. een foto gaat hem dus helaas niet worden ben ik bang.

deze week komen in sowieso het lager voor de spoelplaat en het lager dat in het carter gaat. dan kan ik hem alweer een stukje opbouwen. spoelplaat wil ik wel nagekeken hebben en opnieuw gewikkeld. ik kreeg hier voor de tip contact op te nemen met jan de laat. ik heb hem een berichtje via facebook gestuurd, maar nog geen reactie gehad. iemand die hier weet hoe ik hem het beste kan bereiken? of misschien leest hij het zelf wel... en wat cilinder betreft. zuiger is niet juist en kan wel een hoon beurt gebruiken. wat raden jullie aan. laten honen of een nieuwe cilinder + zuiger kit kopen.



Hallo Stefan.

Het berichtje via FB, sorry niet gezien.
Je kan me gewoon bellen. 0653604922
Hoor het graag.
16 309 Read More
Techniek en sleutelen
30/03/20 10:37 PM
Originally Posted by Yannics
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?

Persoonlijk zou ik die achtkantige moer never-nooit loshalen als het een beetje vettig is.
Als de rol heel is en goed vastzit, niet aan rommelen, wat goed werkt moet je het laten zoals het is, kan je ook niets stukmaken.

Schoonmaken met wat wasbenzine en een plat kwarstje in en rond de trommel en daarna afspuiten met remmenreiniger.
Het lager in de spoelenplaat kan je wel vervangen en bij terugplaatsen van de rolunit watsmeerolie op de krukasen buitenkant rollager (wat in de keerring gaat).
19 658 Read More
Techniek en sleutelen
30/03/20 04:54 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
En dan met een luchtpistool ertussen blazen. Zeker weten dat die zo verschuift.
Volgens de beschrijving is het voor de remkabel en niet voor het handvat , valt dus niets te verschuiven Je kunt de kabel verwijderen zonder de handvaten te demonteren. Even andersom denken: EERST de binnenkabel aan het handvat monteren en door het stuur lijden en dan de buitenkabel over de binnenkabel heen steken, de buitenkabel zoekt dan vanzelf de goede weg naar het handvat toe daar zitten helaas geen kabelopsluitgaten in hij leunt zo maar tegen een omgezet plaatje van het handvat, het loont dan ook altijd de moeite om het uiteinde van de buitenkabel op een slijper perfect plat te slijpen. Knippen op lengte laat een stuk spiraal staan en dan kantelt de kabel iets scheef weg met als resultaat dat vaak de binnenkabel op die plek schuurt tegen de schuine kant en daar op doorslijt
10 266 Read More
Geef uw mening
29/03/20 09:51 PM
Originally Posted by Xleos
Slecht terug te vinden onderwerpen. Je zou categorieën kunnen maken en daar onderwerpen onder laten vallen. Bijvoorbeeld een categorie carburateur, een categorie wielen, frame, motor, enz.
zoekmachine al geprobeerd ? en startpagina al geprobeerd, daar zijn wat vaste categorien die altijd naar voren komen vastgelegd. Als forum is dit een interactief netwerk niet echt een encyclopedie/naslagwerk zoals Wikipedia Hoewel het meeste al meermalig behandeld is ( vandaar de suggestie "zoekmachine' ) EN de firma Solex heeft in de loop der jaren zeer veel verschillende uitvoeringen gemaakt waar het "op het oog' het er hetzelfde uitziet, zo kom ik bij de uitvoering van de pompjes zelf nogal eens voor verrasingen te staan over de verschillen die erin zitten , met name die met de 8 mm aansluitingen en het verwijderbare voordekseltje.

Ook qua wielen zijn er grote verschillen, niet alleen omdat er de franse en nederlandse uitvoeringen zijn maar ook de verschillen in toeleveranciers voor de naven zoals Leleu en Atom voor de franse , die beiden in meerdere uitveringen zijn gebruikt, niks Solex maar gewoon aangekocht wat toenmalig kennelijk tegen een juiste prijs te krijgen was en oa beckson voor de nederlandse
68 188,326 Read More
Techniek en sleutelen
26/03/20 08:48 PM
Voor goede kwaliteit naar Bobby Almelo
8 155 Read More
Techniek en sleutelen
18/03/20 10:31 PM
Originally Posted by Koosolex
De voor- en achternaaf van mijn Koffertje zijn voorzien van smeernippels. Wie van jullie zet er wel eens een vetspuit op? Hoevaak en met welk vet?
ik zet er regelmatig de vetspuit op, met doorsmeervet speciaal voor vetspuiten. Is haast niet meer te koop, wat je nu vind is van dat "hobbyvet" in schoen smeer doosjes dat druipt echt overal uit. er zijn ook nog wel van die kitspuit patronen waar vet in geleverd wordt voor de machine bouw, daar zijn nogal eens boklagers die regelmatig een doorsmeerbeurt nodig hebben. Mijn legervrachtwagen is ook vergeven van de smeernippels ( allemaal gemerkt met een rode verfstip) dus daar kan ik me ook op uitleven. gaat redelijk "hard" vet in



zo maar een voorbeeld
5 243 Read More
Techniek en sleutelen
15/03/20 08:56 PM
van de firma GOL zijn er ook zuigers voor Solex die al standaard slotjes hebben. En inderdaad een originele solex zuiger aanpassen is nogal wat werk ( en dat meestal 3 keer voor het type 3800 zuiger met nogal smalle zuigerveer groeven, deed liever de oude OTO zuigers met maar twee > bredere< veren) )
9 319 Read More
Techniek en sleutelen
15/03/20 08:54 PM
Originally Posted by Oto66
Joan,

Het is een potje met een rode streep erover met een leren binnenwerk. Die is ietwat vergaan.
Als ik je goed begrijp bedoel je binnenwerk van een veiligheidshelm welke ze momenteel op de bouw gebruiken Klopt.
3 168 Read More
Techniek en sleutelen
14/03/20 12:36 PM
Oke zal ik ook even bekijken. Bedankt 👍
4 292 Read More
Techniek en sleutelen
12/03/20 02:48 PM
Goed bezig John!
7 428 Read More
Techniek en sleutelen
10/03/20 08:17 PM
Haha het is toch al opgelost
16 501 Read More
Restauratie projecten.
09/03/20 09:46 PM
Ziet er goed uit. Plezier en succes met de keuring.
59 2,515 Read More
Techniek en sleutelen
09/03/20 04:42 PM
Originally Posted by 49cc
Originally Posted by Hans1
Wanneer ik de benzinepomp losdraai blijft de benzine doorstromen. Klopt dat wel of is er iets mis. Normaal loopt toch alleen de pomp leeg ?


De opening van je aanzuigleiding zit onderin je tank. Als je het pompje verwijdert en de losse leding LAGER ligt dan het uiteinde vd aanzuigleiding maakt niet uit waar dit uiteinde zit, het vloeistof niveau is belangrijk dat moet EN hoger zitten dan de onderkant van de leiding EN hoger zitten dan de uitstroomopening EN de leiding moet zo lopen dat de hele lengte "benat" kan worden door de vloeistofzal je tenk door HEVELWERKING leeglopen totdat er lucht aangezogen gaat worden. Zorg er dus voor dat de(open) pompleiding dus hoger ligt dan het vloeistofniveau in de tank de onderzijde vd tank (blokje iets scheef zetten bv), dan zal je tank niet leeglopen.
8 396 Read More
Formaliteiten
08/03/20 03:38 PM
Dit topic staat bij “mededelingen” maar daar kan ik helaas niet reageren.

Inmiddels is er ruim 130 euro opgehaald, waarvoor dank namens de beheerder.

Ik krijg periodiek een uitbetaling die dan meteen via de bekende donatielink wordt doorgesluisd naar de website beheerder.

Ik zal jullie hier steeds op de hoogte houden van de betalingen.

[Linked Image
</div>
<div style=
0 107 Read More
Techniek en sleutelen
08/03/20 02:33 PM
Ik had er even geen tijd voor vandaar mijn vraag. Er zitten vast ervaringsdeskundigen op dit forum. Maar vandaag geprobeerd. En het past!
2 152 Read More
Links
Solex website
Solex fotoalbum
Solex events
Solex clubs
Donatie
Solex Startpagina
Brommers Startpagina

Forum Statistics
Forums21
Topics5,066
Posts77,936
Members1,378
Most Online287
Jan 23rd, 2020
Newest Members
Palle, Liene, RM77, macronnie, Nino
1378 Registered Users
The registered Trademarks "SOLEX" and "VELOSOLEX" belong to the French firm SINBAR

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 7 (0.007s) Memory: 0.9408 MB (Peak: 1.3082 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2020-04-05 18:19:50 UTC