Originally Posted by Huub_Haaker
Hierbij twee foto's van het 16 mm (intern) uitlaatsysteem. Het idee was om de diameter van het spruitstuk en de uitlaatpijp hetzelfde te hebben om geen belemmeringen voor het uitlaatgas te creëren. Blijkbaar heeft een Solexcilinder wat tegendruk nodig want met de standaard diameter van 13,6 mm gevolgd door 16 mm lopen mijn twee blokken beter.

Groet, Huub Haaker

persoonlijk zou ik die slang de schuld geven en niet de diameter, geribbelde slang laat de laminaire stroming makkelijker over gaan in een turbulente stroming en dat verstopt de diameter, turbulentie kost een hoop energie. Dit in tegenstelling tot "haaienhuid" achtige oppervlakken ( en golfballen ) , die genereren micro turbulentie hetgeen een "smerend" effect heeft op de laminaire stroming en deze ook langer in stand houd , dat kost dan weer minder energie ( sommige schaatspakken hadden micro turbulentie generatie en zo ook sommige vliegtuig vleugels)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)