Een zuiger vreet niet in op een cilinder.
Deze twee metalen delen raken mekaar niet eens .
En waarom zouden ze dan op elkaar kunnen invreten.
Wanneer twee metalen van welke samenstelling dan ook en hoe zacht of hoe hard ook door iets goed gescheiden worden gehouden kunnen deze nooit op elkaar invreten .
Dat kan wel als het middel wat deze twee gescheiden moet houden (zal houden ) doorbroken wordt door iets wat groter is (dikker is) dan zal dat middel wanneer die t.o.v. van de van elkaar bewegende delen er niet meer tussen kan deze oppervlakten beschadigen en dat noemen sommige vreten.
IK noem het gewoon beschadigen .
Een betere naam heb ik er niet voor.
Je kan deze nog versnellen met wat delen van de aardkorst en zeker als je de fijnste delen er uit zeeft en alleen de grootste delen tussen de te zuiger en de cilinder te krijgen.
Het vreten heeft dus niets met de materialen te maken als er geen rotzooi tussen zou kunnen komen.
Neen b.v. luchtlagers waar alleen luchtdruk zorgt voor het niet kunnen raken van de metalen. (schone lucht ,dus geen olie ).
Het materiaal maakt hier helemaal niets uit maar moet wel tegen een heel kleine waterhoeveelheden kunnen die nog in gedroogde lucht kunnen zitten. ( roesten ).
Ook hydrostatische lagers hebben deze bescherming tegen vreten door de constante verse schone olie toevoer en zullen daarom ook nooooooooit vreten welk materiaal er ook gebruikt zal worden, zolang ze elkaar maar niet raken en de draagkracht niet in staat is de olielaag weg te drukken.
Dit geld ook voor alle zwaarbelaste glijlagers die overal toegepast worden en bij goede smering niet gaar vreten.
Dus neem van mij aan dat diegene die een andere mening de gedacht heb dat deze te veel in de vakantie tijd naar school gegaan zijn en minder tussen de vakanties..
Dus het vreten van de zuigers heeft dus altijd te maken met een oliefilm die door iets is onderbroken zodat de metalen elkaar kunnen raken.
Ook is het mogelijk dat door te hoge uitzetting de ruimte voor een tussen middel te klein is geworden (olie verbranding waardoor slechte smeerring is ontstaan ).
Ik heb al twintig jaar cilinders uitgeslepen (zeer veel )en die zijn met een goede montage nog nooit een vastgelopen. ( niet liegen een maal ).
Waarbij ik de (monteur op het hard drukte alles goed schoon en eerst minstens twee of drie keer de tank leeg te rijden met een lagere snelheid en meer olie ) dat was nodig om eerst een hitteschild te krijgen die de zuiger wat minder heet zal laten worden.
Nog meer weten ik zeg hier niets meer over als het niet echt nodig is .