Aangezien dat, in mijn ogen, de boringen van de pistonpen bij de JRT zuigers wat aan de ruime kant zijn ben ik de
afgelopen weken zo nu en dan even bezig geweest om daar een oplossing voor te verzinnen.
Het eerste idee was om het pistonpengat te verkleinen d.m.v. anodiseren.
Ik heb daar een poging toe gedaan met als resultaat dat de zuigerdiameter meer toenam dan dat het gat diameter afnam.
De zuiger groeide 0,04mm en het gat kromp 0,01mm , te weinig om het probleem op te lossen en daarbij was het laagje niet hard genoeg .
Anodiseren is een vak !!
Toen ben ik begonnen om een overmaat pistonpen te maken.
Ee stukje zilverstaal, rond 12mm, wat eenvoudig te harden is en daar een gat ingeboord.
Vervolgens een te dikke hardstalen pen door het gat heengeperst wat resulteerde in een grotere diameter.
Een klein minpuntje : ik had de pen vooraf 0,5 mm langer gehouden voor de nabewerking maar die 0,5mm extra lengte was ik kwijt na het doorpersen van de pen.
Kortom, alle bewerkingen, draaien, persen, harden, ontlaten en rondslijpen zijn gedaan en de pen ligt nu klaar om te testen.









Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy