Originally Posted By Alfons_Amuse
Klaas, ik zou zeggen, laat hem 60 lopen.
Succes, ben benieuwd. laugh

Mij gaat dat niet lukken die 60 daarom mik ik op 55 zoals ik al eerder schreef.
6.5 mm is echt heel weinig en niet zo maar heel weinig nee je kunt aan de carburateur weinig doen dus kun je hem met CFD berekeningen ook niet uitvoeren als een plenum met maximale doorstroom met een gelimiteerde doorlaat let op het verschil in de woorden doorstroom en doorlaat.

ik heb voor het "Formula student" evenement jarenlang de constructies als jurylid beoordeeld en 1 van de huzarenstukjes was steeds hoe je met een 18 mm doorlaat en een goed ontwikkeld plenum toch nog ca 120 PK uit een 600 cc viertakt kunt halen

voor een 6.5 mm zoals in solex zit kun je uitrekenen hoeveel lucht er doorheen kan, dan zie je dat je toerental beperkt is want als je van laminair naar turbulente stroming gaat ben je verkocht en stokt de doorstroming ( nachts lopen ze harder, koude lucht blijft langer laminair dus dan lijkt je doorlaat ineens effectiever, die dat hebben zitten dus al aan hun max)
dus dan ben je aangewezen op de maximale doorstroomtijd maar je kan de zuiger niet oneindig kort maken of de inlaat oneindig diep want dan blaast hij terug en ben je ook weer weg en onderin trekt hij niet meer.
er is nog iets te winnen maar dan heb je een andere overbrengingsverhouding nodig en dat lukt niet met een standaard rol en een minimal kleine rol heft geen grip meer op de band of je moet 2 rollen gebruiken die achter elkaar draaien

Google maar eens op "choked nozzle" ( maximale snelheid die mogelijk is) en "Reynolds" ( beschrijft de transitie van laminair naar turbulent.
oa voorbeeldje dat laat zien dat het niet eenvoudig is
oa de vorm in de carburateur is niet goed, daar zit een venturi die eruit ziet als eentje voor "vrije instroom" maar je zit al in een buis dus last van vrije instroom heb je niet, dat dien je weer in je luchtfilter te regelen .

Last edited by Joan; 14/09/15 02:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)