nog wat restant experimenten voor de 2015 race, dan maar doorzetten voor die van 2016
1 experiment is om de koppeling te laten praten met het vliegwiel analoog wat er bij minibikes gebeurd.
leuk vliegwieletje gevonden met spoelen bedoeld voor een externe bobine, dat kan niet stuk zou je zeggen ECHTER hij draait de verkeerde kant om maar aan de andere kant is heel makkelijk pas te maken op een Solex grondplaat en oudere typen vonken zowel links als rechtsom. Nou deze dus niet want kennelijk net geen magnetisch veld als de punten openen dus de spoelen dan "dood" niet getreurd klinknagels weg , het zijn er 8, dus met de oude gaten is er al wel wat te verdraaien, gewoon 1 of 2 doorschuiven, vonkte heel even en toen niet meer, dus paar extra gaten erbij en net ertussen gaan zitten, beter. Maar waarom, dus onderzoek. Gebruik van "magnetic particle" vloeistof een bestaande techniek, moet je alleen wel ZELF een magnetisch veld aanmaken maar gelukkig is dat hier al. je hebt wel een witte lak nodig om het contrast te verhogen dus wel een gedoe. blijken het heel smalle magneet stroken te zijn dus geen wonder dat het precieser moet dan 1/8e verder draaien Oude "harde" magneet vliegwielen hebben een veel breder traject maar dit is wel geconcentreerder, misschien nog even iets beter afstellen dus word vervolgd ( Meer 2016 nieuws ?)
ik zie in een reactie bij "solexrace 2015" staan dat er een zuiger lichter is gemaakt om oa de krukas beter te kunnen balanceren. Nou pas op met die krukassen, voor 2016 al weer nieuwe aan het maken met andere balancering. heel goed komt naar voren hoe beroerd de originele zijn. Ze zijn zo onrond als de pest, er zit dus meer gewicht van voren dan van achteren ( of andersom) ik begin dus eerst maar eens om ze rond te maken. al bij de eerste snede zie je het verschil, 1 kant raakt al en aan de andere kant zit een spleet van je welste
Er was een team dat wel heel iets moois had gebouwd, een variomatic in de solex. 2 gedeelde conische rollen die in en uit elkaar konden schuiven. Ik heb de plaatjes op zijn telefoon mogen zien, super mooi gebouwd.
Het blokje was daardoor wel wat breder geworden, en dus afgekeurd. Zeer spijtig voor die gasten.
Wat ik ermee wil zeggen is dat je bij twijfel gewoon die gasten moet bellen om teleurstelling bij de keuring te voorkomen.
Voor het telefoon nummer kan je me een PM sturen, of gewoon via de organisatie.
Gebruik van "magnetic particle" vloeistof een bestaande techniek, moet je alleen wel ZELF een magnetisch veld aanmaken maar gelukkig is dat hier al. je hebt wel een witte lak nodig om het contrast te verhogen dus wel een gedoe. blijken het heel smalle magneet stroken te zijn dus geen wonder dat het precieser moet dan 1/8e verder draaien Oude "harde" magneet vliegwielen hebben een veel breder traject maar dit is wel geconcentreerder, misschien nog even iets beter afstellen dus word vervolgd ( Meer 2016 nieuws ?)
Ik heb hier een heel klein (5x5 cm) velletje van. Kan je droog de flux en overgangen zien.
Ben benieuwd hoe dat "in-line" opgebouwd is. Bij een standaard variomatic zijn in en uitgaande assen niet in een lijn.
Ik heb een vertragingskast met tandwielen en ketting van een viertakt nokkenas. komt in plaats van de koppeling. het enige dat je ziet is een knobbeltje net onder de onsteking want daar zit een lager voor inderdaad een tussenas, geen koppeling meer want daar is geen plek voor wel een grotere rol voor langere levensduur EN, waar het vooral om gaat de mogelijkheid om een hoger toerental te hebben bij een lagere snelheid dat geeft je meer tuningsmogelijkheden. waarom zou dat niet Mogen ?
Probeer het binnen het Carter,ontsteking en het koppelingshuis te houden en ik denk( weet het niet zeker) dat ze er niets over zeggen. Als het maar binnenin de originele oto/3800 " look " blijft. Bij twijfel, neem ff kontakt op met de organisatie.
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..
Tuurlijk, 70 km/u gaat ook nog, 80 km/u word iets lastiger. 90 km/u word aan gewerkt.
Het is zeker mogelijk om de solex 60 kmh te laten lopen met al de beperkingen. maar goed Joan als je alles wat je wil gaan doen hier neer zet ja de organisatie weet ook waar ze dan op moeten letten...ik zie het voordeel van een vertraging kast niet..een twee versnellingen idee op een andere manier werkt beter...iets met splines op de rol heb ooit een tipje van de sluier op dit forum gezien..
Tuurlijk, 70 km/u gaat ook nog, 80 km/u word iets lastiger. 90 km/u word aan gewerkt.
Worden er dan vanaf 70km/u wel schokbrekertjes toegestaan of wordt dat een niergordel ??
Het maakt niet uit wat voor koppelingen, variomatics of versnellingsbakken je inbouwt, uiteindelijk moet het cilindertje het werk doen om een hoge eindsnelheid te halen. Het is wel heel belangrijk om ook bij lage snelheden genoeg trekkracht te hebben om na bochten en tegen hellingen op vlot vooruit te komen. Alles wat de motor doet hoef je zelf niet bij te fietsen.
En ook de twee versnellings automaat werkt zeer goed. En het past allemaal in de ruimte van de koppeling en je ziet er niets van . Er is al een race mee gereden en werkt zoals het moet. Vertraging een op twee en een op een en automatisch overschakelen zonder kraken en ook automatisch met aantrappen en wegrijden. En past allemaal in hetzelfde carter. Weet iemand iets beters dan is dat ook welkom.
Jan Vennix licht eens een tip van de sluier van de 2 versnelling automaat...met wat techniche details.em is het voor een handige harry na te maken ??.....Jan de laat jullie rijden nu al 53 kmh zou niet weten waarom de 60 kmh niet haalbaar is op het gebied van de 2takt is alles mogelijk...
Klaas, ik zou zeggen, laat hem 60 lopen. Succes, ben benieuwd.
Mij gaat dat niet lukken die 60 daarom mik ik op 55 zoals ik al eerder schreef. 6.5 mm is echt heel weinig en niet zo maar heel weinig nee je kunt aan de carburateur weinig doen dus kun je hem met CFD berekeningen ook niet uitvoeren als een plenum met maximale doorstroom met een gelimiteerde doorlaat let op het verschil in de woorden doorstroom en doorlaat.
ik heb voor het "Formula student" evenement jarenlang de constructies als jurylid beoordeeld en 1 van de huzarenstukjes was steeds hoe je met een 18 mm doorlaat en een goed ontwikkeld plenum toch nog ca 120 PK uit een 600 cc viertakt kunt halen
voor een 6.5 mm zoals in solex zit kun je uitrekenen hoeveel lucht er doorheen kan, dan zie je dat je toerental beperkt is want als je van laminair naar turbulente stroming gaat ben je verkocht en stokt de doorstroming ( nachts lopen ze harder, koude lucht blijft langer laminair dus dan lijkt je doorlaat ineens effectiever, die dat hebben zitten dus al aan hun max) dus dan ben je aangewezen op de maximale doorstroomtijd maar je kan de zuiger niet oneindig kort maken of de inlaat oneindig diep want dan blaast hij terug en ben je ook weer weg en onderin trekt hij niet meer. er is nog iets te winnen maar dan heb je een andere overbrengingsverhouding nodig en dat lukt niet met een standaard rol en een minimal kleine rol heft geen grip meer op de band of je moet 2 rollen gebruiken die achter elkaar draaien
Google maar eens op "choked nozzle" ( maximale snelheid die mogelijk is) en "Reynolds" ( beschrijft de transitie van laminair naar turbulent. oa voorbeeldje dat laat zien dat het niet eenvoudig is oa de vorm in de carburateur is niet goed, daar zit een venturi die eruit ziet als eentje voor "vrije instroom" maar je zit al in een buis dus last van vrije instroom heb je niet, dat dien je weer in je luchtfilter te regelen .
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort
Dat weet ik wel zeker FF. Of ze dat willen is een 2de. Ze staan niet altijd in de rij als ik langs kom met wat vraagjes. De metaal jongens die op de schelde en machine fabriek hier werken hebben een heel strak schema en klusjes tussen door is niet mogelijk. Jammer he.
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort
Huub, reglement/keuring is voor ons allemaal gelijk.
Als alles wat niet orgineel is afgekeurd zou worden heb je misschien nog 5 teams aan de start de meesten zijn zwaar gemodificeerd van af het stuur tot aan het achterlicht en wat bij de ene wel kan mag bij de andere niet,ligt er aan bij welke club je hoort
Huub, reglement/keuring is voor ons allemaal gelijk.
In het regelement staat letterlijk dat het mengsel via een originele zelfaanzuigende 6,5mm carburateur moet worden bereid. En vraag maar aan John Meisters hoe er wordt gereageerd op modificaties aan de carburateur .
Ik weet niet wat John Meisters had gedaan maar 6,5 is 6,5 meestal als je aan de venturi sleuteld ga je dingen verprutsen je moet echt wel weten wat je aan het doen bent want een gat boren valt meestal slecht uit als je een verkeerde venturi maakt is de snelheid uit de luchtstroom en trekt ie voor geen meter
Ik weet niet wat John Meisters had gedaan maar 6,5 is 6,5 meestal als je aan de venturi sleuteld ga je dingen verprutsen je moet echt wel weten wat je aan het doen bent want een gat boren valt meestal slecht uit als je een verkeerde venturi maakt is de snelheid uit de luchtstroom en trekt ie voor geen meter
Klopt helemaal 6,5 is 6,5 ,maar er staat letterlijk " originele 6,5 carburateur", dus geen modificaties buiten dat je vrij bent in de keuze van je sproeiers.
Wat ik wel eens geprobeerd hebt, is een sproeier gaatje zo groot gemaakt dat het mengselhandeltje helemaal naar rechts moest staan om genoeg lucht te krijgen. Op die manier kreeg ik toch net iets meer lucht en benzine binnen en liep 2 a 3 km harder. Mooi maar, stationair liep het bijna niet en starten ging ook slecht. Dus toch maar weer de gewone sproeier erin en mijn gewenste was weer aanwezig.
ik verwacht dat die net voor de kerst klaar is heb pas het laatste nummer met de aankondiging over vennix in de bus gehad, hij doet veel en er zijn meer solex freubelaars vooral rondom Joure .
Dat is mooi om te zien zo'n frees-bank. Voor een paar jaar terug en zaterdag bij Piet Roelofs op bezoek gewees. Dit bedrijf doet de revisie en restauratie van hoofdzakelig van vintage Ferrari race-auto's. Die had ook een 3d freesbank (zo heet dat volgens mij) en daar maakte gewoon de onderblokken van motoren en versnellingbak huizen na. En zelfs de dubbele carburateurs worden gecopieerd. De hele dag met een natte kin rondgelopen.
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen
Afgelopen zondag heb ik op de beurs in Rosmalen de bewuste uitgave van Bromfiets kunnen aanschaffen omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het artikel van Jan Vennix. Een leuk en duidelijk verhaal over "De puzzel van een Solex met twee versnellingen" en de moeite waard om eens op je gemak door te lezen. Dit soort veranderingen/ verbeteringen zou, wat mij betreft, vaker gepubliceerd mogen worden. Mooi gemaakt Jan .
Hier nog steeds niet verkrijgbaar, ik ben al vanaf de 18e aan het vragen
Afgelopen zondag heb ik op de beurs in Rosmalen de bewuste uitgave van Bromfiets kunnen aanschaffen omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het artikel van Jan Vennix. Een leuk en duidelijk verhaal over "De puzzel van een Solex met twee versnellingen" en de moeite waard om eens op je gemak door te lezen. Dit soort veranderingen/ verbeteringen zou, wat mij betreft, vaker gepubliceerd mogen worden. Mooi gemaakt Jan .
Ik heb een abonnement. en een 2 bak ( alleen niet automatisch) geleend van zundapp
Jongens, hebben jullie zin om een oefen potje te rijden/racen op een kart circuit???
Verschillende teams hadden behoeften aan een oefen potje om te kijken "WAAR WE STAAN VOOR HEESWIJK".
Contact gehad met kombikart-circuit de landsard eindhoven en het is mogelijk om op een zondag ochtend tussen 9:30 en 11:00 uur. Minimaal 10 deelnemers. kosten 20 euro per deelnemer/solex.
leeuk, meestal ben ik pas een week van te voren klaar met een blokje of wat .
Dan heb je dit jaar een weekje of wat extra tijd, de race is eind augustus.
Bij onze motor is alleen de cilinder/zuiger eraf geweest. De verzegeling zit nog op het carter geplakt. De koppeling moet nog wat opgefrist worden en dan moet hij maar weer presteren.
vanuit de familie heb ik inmiddels een Ferguson, 4 cylinder op benzine. Heeft op het ogenblik even een startprobleem terwijl ik hem eind verleden jaar toch met veel aandacht aan het lopen heb gebracht, als hij loopt, loopt hij heel rustig
Hier een kijkje in de gemonteerde cilinder, bedoeld voor de 24-uurs race 2015. Hier is de cilinder nog op de maat van 39,6 mm en is na de poortbewerkingen groter geboord en gehoond naar 40mm. Hierbij zijn de krasjes/beschadigingen eruit geboord wat weer een gave cilinder opleverde.(Jan de Laat ) Ook hier is de aanslag op de zuigerkop goed te zien, het resultaat van Competition 102 met Castrol 747. Deze brandstof wordt bij de komende 24-uurs niet meer gebruikt.
Aangezien dat, in mijn ogen, de boringen van de pistonpen bij de JRT zuigers wat aan de ruime kant zijn ben ik de afgelopen weken zo nu en dan even bezig geweest om daar een oplossing voor te verzinnen. Het eerste idee was om het pistonpengat te verkleinen d.m.v. anodiseren. Ik heb daar een poging toe gedaan met als resultaat dat de zuigerdiameter meer toenam dan dat het gat diameter afnam. De zuiger groeide 0,04mm en het gat kromp 0,01mm , te weinig om het probleem op te lossen en daarbij was het laagje niet hard genoeg . Anodiseren is een vak !! Toen ben ik begonnen om een overmaat pistonpen te maken. Ee stukje zilverstaal, rond 12mm, wat eenvoudig te harden is en daar een gat ingeboord. Vervolgens een te dikke hardstalen pen door het gat heengeperst wat resulteerde in een grotere diameter. Een klein minpuntje : ik had de pen vooraf 0,5 mm langer gehouden voor de nabewerking maar die 0,5mm extra lengte was ik kwijt na het doorpersen van de pen. Kortom, alle bewerkingen, draaien, persen, harden, ontlaten en rondslijpen zijn gedaan en de pen ligt nu klaar om te testen.
"Anodiseren is een vak" Dat klopt zeker! Het idee om het gat te verkleinen is heel goed. Helaas groeit de zuiger mee. Daar zijn truukjes voor. Ik ben eens bij Surface Treatment in Maasbracht geweest. Je wil niet weten wat ze daar allemaal kunnen.
Ik ken iemand die daar gewerkt heeft, ik zal hem eens advies vragen. Als ik achterom binnen mag dan valt er mss wel wat te regelen
Afgelopen middag nog even een uurtje bezig geweest met de 24-uurs motor. Tot nu toe was alleen nog maar de cilinder er af geweest maar de race van 2016 komt toch wat dichterbij dus is het tijd om de rest van de motor ook nog even na te kijken.
Bij het afnemen van de spoelenplaat was er toch een klein probleempje, de spoelenplaat zat nogal vast op de krukas. Oorzaak : passingroest. Dit was ook het geval bij de motor van 2014, niet mijn/onze motor maar wel het zelfde verschijnsel. Ik zal er dit keer wat koperslib op smeren.
Vanmiddag had ik nog even de tijd om de 24-uurs motor te starten. Deze had sinds het groter honen van de cilinder (0,01mm) niet meer gelopen. Dit was ook het moment om de nieuwe koppeling te testen. Verder is er niets aan de motor veranderd en is dus ook niet verder uit elkaar geweest dan nodig. Wat goed is moet je niet veranderen.
Een centrifugaal koppeling. Daar hebben we afgelopen jaar ook mee gereden maar er zat hier er daar nogal wat slijtage speling op dus die was aan vervanging toe. Voor dit jaar heb ik een nieuwe gemaakt en die moet ook ingereden worden.
Tomos heb ik geprobeerd maar dat is niet af te stellen. Je hebt wel vrijloop bij stationair maar deze koppeling grijpt bij een geringe toeren verhoging al aan en dan zit je niet in het goede toerengebied waar de motor de meeste kracht levert. Dus is het eigenbouw geworden met instelbare veren. De koppelingtrommel is (nog) wel Solex , daar heb ik nog niet het juiste materiaal voor gevonden, ook nog niet naar gezocht overigens
Maar zoals Ronald Zegt, moeilijk instelbaar. Je kan ze helemaal lek boren, de schoenen lichter maken, dan gaat het wel.
Wat veel erger is, ze kunnen kapot!!! Het materiaal is volgens mij ook een soort zamac. En of het nu het materiaal is geweest of de veer is geknakt, je bent uitgereden, en ik kan je vertellen, het geeft een behoorlijk rommeltje.
Ik weet dat Joan ook mooie/goede heeft gevonden, maar niet in de exacte maat, dan moet je ook weer een nieuwe koppelings trommel maken.
Dus zijn we op zoek gegaan naar iets wat heel blijft ook al breekt de veer.
Puch maxi heeft een koppeling die het erg goed doet, alleen de maten kloppen niet, maar de schoenen zijn goed te gebruiken, en zijn nieuw te krijgen en kosten geen drol.
Met een nieuwe achterplaat ben je klaar, deze is goed in te stellen en rijden we nu een jaar of 3 mee. Niet één heeft het begeven. Voelt erg goed en betrouwbaar. Met wij bedoel ik, al onze tour solexen, en een 11 tal voor Heeswijk. Toontje Heerbeek maak momenteel de achterplaten, maar gezien de vraag, is het de bedoeling dat Pedro een grotere serie gaat maken.
Ik heb de diameter A groter gehouden, B een mm weggefreesd en bij C de rubbers weggesneden. Dit om zoveel mogelijk materiaal over te houden aan de achterkant van de schijf , waar ook een kamer ingedraaid is om het geheel meer naar achteren, richting rol te maken.
je hebt voor puch maxi twee soorten koppelingsschoenen, die voor het type met twee en die voor het type met 3 schoenen, verder zijn er verschillnde soorten veren te krijgen die dan in combinatie met de instelschroef legio mogelijkheden geven. Ik werk voor mini bikes zelfbouw al ca 15 jaar met deze koppelingen, nadeel is dat je veel hitte in je systeem brengt en als je dan optimaal gebruik maakt van de koppeling kan je rol eraan gaan. Ik ben over gegaan op koppelingen van minibikes alleen die moet ik omdraaien want de schoenen moeten "slepend" staan en niet "oplopend" maar puch blijft een aanrader
Aangezien dat, in mijn ogen, de boringen van de pistonpen bij de JRT zuigers wat aan de ruime kant zijn ben ik de afgelopen weken zo nu en dan even bezig geweest om daar een oplossing voor te verzinnen. Het eerste idee was om het pistonpengat te verkleinen d.m.v. anodiseren. Ik heb daar een poging toe gedaan met als resultaat dat de zuigerdiameter meer toenam dan dat het gat diameter afnam. De zuiger groeide 0,04mm en het gat kromp 0,01mm , te weinig om het probleem op te lossen en daarbij was het laagje niet hard genoeg . Anodiseren is een vak !! Toen ben ik begonnen om een overmaat pistonpen te maken. Ee stukje zilverstaal, rond 12mm, wat eenvoudig te harden is en daar een gat ingeboord. Vervolgens een te dikke hardstalen pen door het gat heengeperst wat resulteerde in een grotere diameter. Een klein minpuntje : ik had de pen vooraf 0,5 mm langer gehouden voor de nabewerking maar die 0,5mm extra lengte was ik kwijt na het doorpersen van de pen. Kortom, alle bewerkingen, draaien, persen, harden, ontlaten en rondslijpen zijn gedaan en de pen ligt nu klaar om te testen.
Goed dat je dat ontdekt hebt dan is dat probleem op te lossen. Ik gebruik in die motor geen Tomos koppeling en sinds de cilinder 0,01mm groter gehoond is is de "tik" ook voor 90% afgenomen. De proef met de dikkere pistonpen staat op een laag pitje. De pen ging strakker in de zuiger maar dat gaf ook weer problemen met het lager , te weinig speling en dat is dan wel weer op te lossen door het gat in de drijfstang te vergroten, enzv. Zo verval je van het ene probleem in het andere en dat is niet de bedoeling.
De tomos koppeling hoort een dunne veerplaat tussen grondplaat en schoenen.....die zat er niet tussen (schoenen gaan rammelen) deze er tussen gezet maar dan zit het allemaal wel erg strak, geen probleem als alles in een oliebad draait maar wel droog in de solex, dus een tiende van de grondplaat gedraaid, klinkt mechanisch een stuk beter zo.
Gezien de nogal afwijkende weersomstandigheden de afgelopen maanden leek het me een goed plan om eens met regen te gaan rijden. Dan weet je gelijk of de rol wel of niet slipt en of de voorrem nog een beetje wil werken. En ja hoor , de rol slipt iets maar met een lichte druk tegen de motorhendel is het over dus een kleine aanpassing/toevoeging bij de motorveren is wenselijk. Ook de voorrem laat nogal te wensen over ondanks de geribbelde velg en een wat betere uitvoering van remblokjes. Bij droog weer remt dit als een schijfrem maar met wat vocht is dat toch een stuk minder. Dus ook daar moet nog wat op verzonnen worden. Nu had ik nog wat merkwaardigs opgemerkt : de kilometerteller geeft op MAX (56km/h) veel meer aan dan de snelheidsmeter (48km/h). Afgelopen jaar gaf de teller na de race iets van 72 aan, beetje overdreven aanduiding want zelfs met het voorwiel vrij van de grond haalt hij die snelheid niet. Misschien storing van de motor ?? het is een bedrade teller. Nu even van teller wisselen en nogmaals testen.
Gezien de nogal afwijkende weersomstandigheden de afgelopen maanden leek het me een goed plan om eens met regen te gaan rijden. Dan weet je gelijk of de rol wel of niet slipt en of de voorrem nog een beetje wil werken. En ja hoor , de rol slipt iets maar met een lichte druk tegen de motorhendel is het over dus een kleine aanpassing/toevoeging bij de motorveren is wenselijk. Ook de voorrem laat nogal te wensen over ondanks de geribbelde velg en een wat betere uitvoering van remblokjes. Bij droog weer remt dit als een schijfrem maar met wat vocht is dat toch een stuk minder. Dus ook daar moet nog wat op verzonnen worden. Nu had ik nog wat merkwaardigs opgemerkt : de kilometerteller geeft op MAX (56km/h) veel meer aan dan de snelheidsmeter (48km/h). Afgelopen jaar gaf de teller na de race iets van 72 aan, beetje overdreven aanduiding want zelfs met het voorwiel vrij van de grond haalt hij die snelheid niet. Misschien storing van de motor ?? het is een bedrade teller. Nu even van teller wisselen en nogmaals testen.
Misschien remblokken van andere samenstelling, ze zijn er in alle maten en soorten.
ff bij een pitstop het voor wieltje van de grond om te kijken of de motor het weer goed doet en je hebt een verkeerde reading.
Zondag 31 juli gaan we test rijden voor Heeswijk!! Van 's morgen 9:30 tot 11:00 uur kunnen we kartbaan daar gebruiken, iedereen is meer dan welkom.:-) Kosten zijn wel 20 euro per solex. Om 11:00 gaat ook het restaurant open, dus kunnen we even een bakkie doen, en wat na praten. Hopelijk tot 31 juli. :-) :-) :-) Circuit de Landsard Landsardseweg 47, Eindhoven
Lijkt me wel wat Jan. Ik heb nog even in de kristallen bol van Helga gekeken wat betreft het weer. Nu is het nogal een klus om 5 weken vooruit te kijken Niets vreemds kunnen ontdekken en zoals het er nu uitziet blijft het droog .
Hou je ons op de hoogte wat betreft aanmeldingen ??
Pas maar op want anders gaan ze in Winterslaap en zie ze dan nog maar eens op tijd wakker te maken
Komt wel goed ronald verwarming in garage staat altijd op 20 graden.en de radio dag en nacht aan met 24 uurs race muziek.dus die 3 solexen denken dat ze er zijn en dat ze dadelijk mogen starten .
Pas maar op want anders gaan ze in Winterslaap en zie ze dan nog maar eens op tijd wakker te maken
Komt wel goed ronald verwarming in garage staat altijd op 20 graden.en de radio dag en nacht aan met 24 uurs race muziek.dus die 3 solexen denken dat ze er zijn en dat ze dadelijk mogen starten .
Team Ad van Heerbeek bijna klaar Na alle berekeningen, (vanuit hoek C) = a * sin(hoek B) of b * sin(hoek A)of iets wat hierop lijkt, is het niet nodig een stang te maken tussen balhoofd en zadelbak.
Mooi jongens! Ik reken erop dat de baan beter is dan vorig jaar. Zo'n dwarsstang geeft meer stevigheid maar haalt ook de flexibiliteit uit je frame ... de krachten moeten toch ergens naar toe. Ik laat hem ook eruit
Ik denk dat we 4 super mooie en 4 sterken solexen hebben gebouwd voor 2016 !! alleen jammer dat de blauwe nog niet ff klaar bij ons is voor de foto maar dat komt nog wel een deze dagen. JDL heefd de blokjes allemaal klaar dat we in de aanval kunnen met 4 teams in heeswijk.
Zo, weer 10 maanden verder en het begint weer te kriebelen. De afgelopen dagen weer wat actiever bezig geweest met de 24-uurs motor. Met een paar kleine aanpassingen moet de motor weer opnieuw inlopen. Er zit nu een nieuwe koppeling in, de vorige was een krijgertje, waarvoor dank, en had al behoorlijk wat slijtage maar heeft het toch 24 uur uitgehouden.
De tweede aanpassing is dat de cilinder 0,01mm groter is gehoond wat een verbetering is wat betreft de herrie uit de cilinder, de oorzaak hiervan was continu warmlopen, luister maar bij het 1e filmpje.
Bij het 2e filmpje loopt de motor wat onregelmatig. Een van de oorzaken is het niet goed retour lopen van de benzine. Een tweede oorzaak vond ik vandaag, door wat slijtage aan de gasnemer in de carburateur lag deze niet meer helemaal in lijn met de venturie. Na het vervangen hiervan en met behulp van een mylar(kunststof) ringetje klopt het allemaal weer. De motor heeft nu ongeveer 100km gelopen waarvan 50km volgas. De bougie heeft een roestbruin kleurtje dus wordt niet te heet, de temperatuur van de aluminium schijf van het testbankje wil wel aardig oplopen .
Zondag 31 juli gaan we test rijden voor Heeswijk!! Van 's morgen 9:30 tot 11:00 uur kunnen we kartbaan daar gebruiken, iedereen is meer dan welkom.:-) Kosten zijn wel 20 euro per solex. Om 11:00 gaat ook het restaurant open, dus kunnen we even een bakkie doen, en wat na praten. Hopelijk tot 31 juli. :-) :-) :-) Circuit de Landsard Landsardseweg 47, Eindhoven
Zijn er veel aanmeldingen Jan ? Wij komen sowieso kijken, ben benieuwd
Mijn Solex gaat t niet redden helaas. Ben nog volop bezig met van alles. Zal wel weer net als vorig jaar worden: half tien donderdagavond voor de 24u race pas alles af en op de gewenste snelheid.
Mijn Solex gaat t niet redden helaas. Ben nog volop bezig met van alles. Zal wel weer net als vorig jaar worden: half tien donderdagavond voor de 24u race pas alles af en op de gewenste snelheid.
Spijtig dat te lezen. Nou ja, als de tandwiel en carburateur afmetingen maar kloppen want daar zijn er in't verleden nogal wat afkeuringen op geweest. Wij rijden met dezelfde motor en hetzelfde frame als afgelopen jaar dus daar zit niet zo veel werk in.
Komt heus wel goed hoor. Vorig jaar was t de damessolex die moeilijk deed en ik had m pas op racesnelheid op de avond voor de race. Uiteindelijk zijn die meiden wel 3e geworden in t damesklassement.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Mijn vrouw heeft zo een fiets daar klik je wat met de trappers en dan schiet hij in een hogere versnelling.
info vind je onder andere door het even te googlen: In oude (vouw)fietsen vinden we nog wel eens naven van Sachs met een 2-bak; zie: Duomatics. Hier schakel je door achteruit te trappen; een latere uitvoering van deze naaf was zelfschakelend: de Automatic, die onlangs door sram SRAM in een nieuw jasje is gestoken. Ook S-A heeft vroeger zo'n 2-bak gehad: de S2 (1966). Bij Sturmey Archer Sturmey Archer is in 2010 zelfs een hele nieuwe serie van deze naven verschenen; voor de het gemak heten deze nu ook Duomatic. Bij S-A recyclen ze meer typenamen; wat een armoe!
Ik doelde meer op rijders die heel snel de pedaaltjes rond kunnen trappen bij snelheden boven de 35km/uur.... Er was ook een Solex bij (misschien meerdere) zonder trappers en ook Solexen met andere (geen 24-uurs) motoren en die gingen behoorlijk snel.
Hallo vrienden en ouwe meuk liefhebbers... Het was even stil vanuit Den Bommel maar hier weer een bericht.
Na twee jaar geen 24 uursrace is enkele maanden terug het solexbloed in mij toch weer gaan stromen.
In de tiende editie van de welbekende, spraakmakende, slopende en vooral wereldberoemde Solexrace kan je mij en de nieuwe internationale crew onder startnummer 31 terug vinden.
Met drie nationaliteiten, engels, australisch en nederlands gaan wij weer ons best doen om er een productief weekend van te maken.
Ben je nieuwsgierig naar onze voorbereidingen, het verloop, de rijders of hoe wij onszelf en de Solex proberen overeind gaan houden het weekend?
Check out onze facebookpagina onder de naam "Solex Srr racingteam"
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Wij zijn zo goed als klaar, vanavond laatste probleempje oplossen. Onze gewenste snelheid is behaald dit weekend. Nu hopen dat de solex het dit jaar wel de volledige 24 uur volhoud
Voor degene die vrijdag gaan, om 7 uur spelen wij met onze band in de brasscross tent
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Slim gevonden die halve bol! (Heb je de bh van je vrouw verknipt? )
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Punt is dat je de halve bol wel moet kwijt kunnen onder de kap en daar is geen ruimte.
Dat klopt, het is ook een hele puzzel om het filterdoek netjes op te sluiten tussen 2 ringen zodat het als geheel over een gaas geplaatst wordt. Het gaas is in een ring gelijmd en past in de ruimte waar het standaard filter hoort te zitten.
hoe origineel moet het luchtfilter eigenlijk zijn, ik ben al bezig om een rand op een stalen bodem te zetten ( luchtfilter eerste type OTO, daar waar de bougie nog schuin naar voren staat) zodat het aluminium huis ca een cm hoger op de bodem komt .
Had ik ook nog overwogen om het huis te verhogen maar het in de huidige behuizing toch gelukt om er een half bolletje in te krijgen. Daar is reglementair niets over vastgelegd en we hebben er 2 jaar geleden ook met jouw motor mee gereden en voor de keuring was dat geen probleem.
Vanmiddag even weg van het werk en de Solex en even in Heeswijk Dinter wezen kijken. De bouwers waren nog hard aan het werk. Op het eind kwam ik een drempeltje tegen......
nou het eerste gezeur bij de keuring is er al, gebruik je een CFX cylinder dan pas je het spruitstuk aan aan de cylinder ( ander pasvlak) DOEEII afgekeurd terwijl alles toch netjes 10 en 15 is je moet ze alleen wel over solderen op een ander plaatje zo help je wel je werk naar de $$$
die cfx cilinder is op de inlaat ook zeer vreemd gevormd was te verwachten dat men hier op ging zeuren..Maar je zou zeggen dat moeten ze van tevoren toch even aan geven in het Reglement.. zullen ze ook wel op de boring letten deze worden ook in big bore verkocht..
weet ik niet maar ik had een combinatie daar keek je met een origineel spruitstuk zo via de inlaat naar binnen dus wat extra pasvlak was wel geboden en inderdaad de 40 plus versie zal ook wel afgekeurd worden ik heb speciaal daarvoor de 39.5 versie gekozen
Mijne is eindelijk klaar, nog hard aan moeten werken deze week, bijkomstig nog mijn beste vriend gestorven, morgen de crematie dus kom ik pas zaterdagochtend naar de keuring. (Cfx 39,5 verder origineel).
Mocht hij afgekeurd worden dan zal er weinig tijd zijn voor aanpassingen en rijden we waarschijnlijk niet mee. mijn Solex is voor het Panorama team, dan hebben ze wel iets om over te schrijven
nou het eerste gezeur bij de keuring is er al, gebruik je een CFX cylinder dan pas je het spruitstuk aan aan de cylinder ( ander pasvlak) DOEEII afgekeurd terwijl alles toch netjes 10 en 15 is je moet ze alleen wel over solderen op een ander plaatje zo help je wel je werk naar de $$$
ze verbouwen het reglement waar je bij staat
Helaas Joan, maar ze zeggen in het reglement: Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering, en dat klopt niet meer Toch???
Er is in het verleden gesmokkeld met extra lucht in en bij het spruitstuk, daar zijn ze achter gekomen, en controleren daar nu extra op, daarom is nu het spruitstuk ook met de cilinder zegeling meegenomen. En ja als jij dan weer met iets anders komt.........
Bij de vorige keurmeester hadden we misschien al aan de 60 gezeten, deze keurmeester gaat er "strak" aanstaan. Je kan de tent daar verbouwen (wat bijna gebeurd is) maar hij blijft bij zijn standpunt.
Ikzelf vind dit een goede zaak, anders is het hek van de dam. Mijn blokjes mogen ze openmaken. 8 stuks lopen er rond, met een paar dames teams.
Mijne is ook eindelijk klaar. Was weer 22.30u , nu ff lekker op de bank hangen en dan morgen keuren. Die mogen ze helemaal lostrekken, gaan ze niets vinden wat onreglementair is. Alle problemen met t regelement zijn terug te brengen naar de basisschool; begrijpend lezen!!!!!!!
Blokje afgekeurd verkeerd lucht filter[ powerfilter ]staat geen letter over in het reglement na tot midden in de nacht gesleuteld te hebben nu orgineel wat een gejong
Helaas Joan, maar ze zeggen in het reglement: Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering, en dat klopt niet meer Toch???
daar heb je dan helemaal gelijk in, was ik iets te enthousiast om het goed te doen ten opzichte van die cylinder, de cylinder is ook anders dan solex
Mijne is ook eindelijk klaar. Was weer 22.30u , nu ff lekker op de bank hangen en dan morgen keuren. Die mogen ze helemaal lostrekken, gaan ze niets vinden wat onreglementair is. Alle problemen met t regelement zijn terug te brengen naar de basisschool; begrijpend lezen!!!!!!!
Sommigen hebben de basisschool niet begrepen...
Ik wens alle deelnemers een gezellig weekend en goede race zonder al te veel problemen!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja dan zouden ze de cfx cilinder ook moet afkeuren het inlaat gedeelte ziet er qua giet werk aan de inlaat niet standaard uit..maar goed het cnc carter is ook al niet meer standaard...veel solexen zien er ook uit als mountain bikes lelijke cross sturen er op lijkt ook nergens meer op...regel 13 in het reglement met die wielen slaat ook wal nog kant...als je over de kop vliegt moet je toch makkelijk een wieltje kunnen wisselen...verder wens ik iedereen suc6
Drek2e was gisteren opnieuw weer de pechvogel op een cruciaal moment... Op weg naar de 24 uurs Solexrace viel nabij Den Bosch plotseling het blokje volledig stil. Na de gebruikelijke checks op benzine, bougie etc. bleef het bij een enkele slag, maar dat was het dan ook. Dit kon niet anders dan een ontstekingsprobleem zijn. Uiteindelijk is dreke2 door een vriendelijke Boschenaar letterlijk op sleeptouw genomen terug naar Drunen en ben ik noodgedwongen alleen doorgereden naar Heeswijk om in ieder geval daar aan de bekenden wel dreke2's groeten over te brengen. Thuisgekomen en na demontage van vliegwiel was de oorzaak van de pech al snel duidelijk, draadbreuk in het verbindingsstukje vanaf de condensator (zie foto), welke inmiddels weer is gerepareerd.
Het was een gezellig drukte in Heeswijk in een zonovergoten ambiance! Voor de thuisblijvers zijn hier een paar plaatjes die een kleine indruk geven van de zaterdagnamiddag vlak voor en na de start. Er zullen zeker nog meer foto's volgen van andere bezoekers!
Lijkt mij dat internet op het evenement weer niet of nauwelijks mogelijk is gezien de zeer summiere berichtgeving.
Voor het doorgeven van de stand is daarom wat hulp ingeroepen Maar ik stelde gisteren zelf ook vast dat daar in de omgeving van de Stanserhorn het 4G en 3G netwerk zeer zwak is en af en toe niet eens aanwezig.
Ik denk dat Solex ook niet voor niks stripjes heeft gebruikt....die gaan nooit stuk.
Roelof Ben beetje andere toegedaan, vandaar mijn keuze voor gebogen draadje, blijkt achteraf ook niet echt te werken. Zal eens soepel draadje met klemoogjes gaan proberen. Blijft altijd sh*t als je onderweg ellende hebt. Groet ANdre
Ik denk onder spanning gemonteerd en dan door trilling breekt het af. Het komt altijd ongelegen hè zoiets.
Alfons Zit niet voor niks boogje in om de trillingen op te vangen toch Groet ANdre
Ja, maar hij zit helemaal ernaast waar hij gebroken is. Ik vind dat boogje wel logisch. Alleen zou ik geen massieve draad hebben gekozen, want die breken echt bij trillingen.
kei goed Alfons, John was monteur bij het Steenhouwerij Eggers team, en zitten in de top 10 En Ronald met de jongens hebben het fantastisch gedaan. Op het laatst wat problemen gehad. Dus helaas buiten de top 10.
Mooi Jan gefeliciteerd !! Jullie hebben hard gewerkt en gestreden voor een prima eindresultaat.
Het was een mooie race met heel veel snelle Solexen en snelle rijders.
Wij konden aardig meekomen met ons team en Solex totdat op zaterdag avond de ontsteking het plotseling begaf. Hierdoor hebben we ruim een uur stilgestaan en van val je een heel eind terug in het klassement. Na de reparatie heeft onze Solex weer prima gelopen tot vanochtend iets na tien uur. Ik was net opgestapt maar na zo'n 500 meter kwam er een hoop kabaal uit de motor. Mijn eerste gedachte was dat er iets met de koppeling of de rol aan de hand was maar de motor viel al snel stil. Hup aan de kant want links en rechts komen de Solexen je voorbij vliegen. Na een zeer korte inspectie zag ik dat het voor ons "einde verhaal" was. Ik keek tussen de tank en het carter door en zag dat het carterdeksel zo'n beetje tegen de tank was open gebarsten en zelfs de benzine leiding had lekgeprikt. Nu is het normaal zo dat je met een Solex door kan fietsen maar in dit geval ging dat "feestje" niet op omdat op zaterdagavond de motorhendel al afgebroken was. Bij de stierenstal lagen een aantal strotouwtjes en hiermee de motor opgebonden zodat de rol de band niet meer raakte. Het was een zware fietstocht van 3 kilometer en ook omdat je rekening moet met houden met rijders die met een race bezig zijn. Wordt vervolgd.
Wij zijn ook weer terug na een fantastisch weekend! Ik hinkte een beetje op 2 benen als monteur bij team 12 (wat een kanjers! Veel pech gehad waaronder een klapband vóór en dan toch nog het podium op als 9e), en team 35 bij Joan en het Panorama team, dat op mijn Solex reed.
Tussen het hinken door lachen en huilen bij de teams van oa FF, Rob Kruidenier, en vele anderen, enfin allemaal kanjers.
Er waren veel snelle Solexen bij. Maakte ik aanvankelijk de inschatting bij team Panorama bij de eerste 30 kon komen, dat bleek niet haalbaar, onze snelle Solex is in 2016 een gewone middenmoter.
Alle winnaars proficiat, en tot volgend jaar. Grote winnaar was KIKA met ruim € 28.000
Ja 24 uur ie een hele tijd en zeker onder de stoffige omstandighedem, baan was voor de wedstrijd heel goed ingesproeid dus hulde aan de organisatie maar met temperature boven de 30 graden en tijdens de race is er geen sproeien aan. waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest het team van 55 dat met een motortjje uit mijn schuur reed had minder pech, een keer band kapot en afgebroken zadel maar die hebben de 24 uur echt gereden. je zag dat veel teams hun motor spaarden voor het laatste kwartier, in de middag van de zondag was het wel heeeel rustig op de baan. ik heb een paar keer staan tellen en er reden er op een gegeven ogenblik wel heel weinig hun rondjes
Eindelijk......... Na 2jaar top 5 rijden en kapot gaan inclusief veel sleutelen en zonder beker naar huis, nu eindelijk weinig ellende en wat geluk: 5e plaats.
als ik me goed herinner is dat het team waar rob in zit, de brandweerman die vroeger won, had nu meen ik de pech dat zijn rol klapte in het begin, reden later weer en goed en ook uitgereden voor zover ik het laatste stuk gezien heb
Rob had inderdaad pech met de rol. Oorzaak zou liggen in de rubber matten bij de stierenstal. Loopt stroef waardoor vrijloopkoppelingen kunnen gaan slippen. Dat betekent veel warmteontwikkeling, funest voor je rol
sinds een paar weken actief op dit forum. wij doen al een jaar of 4 mee met de 24 uurs normaal altijd met team 7 en dit jaar met 2 teams team 6 en 7. andere jaren deden we er altijd bijzonder weinig aan en dachten altijd (dat doen we wel even). wat nooit echt een succes was. veel pech, spullen slecht voor elkaar. dit jaar met wat nieuwe aanwas en na jaren wat geploeterd te hebben, hadden we ons voor genomen om er meer aan te gaan doen en er meer tijd in te steken dus met een voorbereiding van 2 maanden met 8 man alle avonden sleutelen + zaterdag en zondag, dachten we het dit jaar redelijk voor elkaar te hebben. het zag er inderdaad ook erg goed uit blokjes zijn allebei uit elkaar geweest, allemaal nieuwe lagers en competitiebussen erin 2 nieuwe stalen drijfstangen, jrt cillindersetjes erop(nog wat bewerkt aangezien ze standaard niet sneller dan 30 gingen), uitlaatjes aangepast zoals JOAN hier heeft beschreven. bedankt daarvoor. thuis wat test gereden en liepen allebei 46 kmh. we hadden zelf op een top 30 gehoopt. het pakte helaas iets anders uit. na 1,5 rondje sprong het aanloop wieltje van team 6. hadden geen reserve en de stand van ad had ook de juiste niet. dus besloten we om zonder schuurlinnen door te rijden. dat ging op zich prima. blokje een beetje op het wiel drukken en klaar. waren overigens wel een hoop snelheid verloren gingen nu nog maar 35kmh uiteindelijk na een gescheurd vliegwiel, achterband lek, was de trapas ergens in de nacht doormidden gescheurd. helaas zonder trappers en een slechte aanlooprol was het niet te doen. team 7 ook een hoop problemen 2 keer de condensator los gelopen en ingevreten (het ophangbeugeltje eraf getrild), koppelingstrommel die uit de carterophanging gescheurd was, spruitstukpakking 2 keer doorgeblazen doordat de boutjes waarschijnlijk zijn los getrild, uiteindelijk traparmen nog krom. maar wel uitgereden en 2 uur voor tijd lagen we 71 st en team 6 100 st ongeveer. uiteindelijk wel met allebei over de finish gegaan. dus we zijn niet erg tevreden met het eind resultaat maar wel trots hem uitgereden te hebben!
De camera staat op het stuur en dat irritante geluid komt van een goedkoop plastic knopje op een peperduur beschermingshoesje. Een beetje knullig die fietsbel maar in sommige gevallen werd het toch opgemerkt. De bel werkte maar voor korte duur want na het aanvangen van de 3e ronde en na het uitrijden van de bocht net voor de startplaats ging ikzelf (nogal wat overmoedig) onderuit en was het belletje zijn mooie klank kwijt.
Een team uit Gennip kocht bij mij een 24er koffertje dat al 5 jaar bij me in de garage stond. Later kwamen ze nog voor een onderblok met koppeling wat ik nog had. De jongen werkt bij een tuning-bedrijf en ze peuterden een snelheid van 54km uit het blok. Het blok liep goed de eerste 12 uur. Maar toen ging het carter het hoekje om.
waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest
Ik kon ons team niet vinden en zocht vanonder van de lijst. Blijken we in de midden te zitten , 63e. Niet slecht voor 17 uur rijden en 7 uur stilstaan
De oorzaak van het stilvallen is bekend: een afgebroken Bigend. Dat is het laatste wat ik verwachtte Het lagerbusje en het naaldlager zien er nog gaaf uit dus dat kan geen mede oorzaak zijn . Onder in het carter ligt het ontbrekende stukje carterdeksel. De zuiger en cilinder lijken nog gaaf, de motor liep nog ruim 49km/uur voor de Big Bang.
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.
Dit is toch een originele gesmede krukas.....dus uit 1 stuk?
Lijkt mij dat het geboorde gat de kruktap verzwakt heeft?
Dit is een originele VDH Oto krukas en daar had ik dit niet van verwacht, wel van een Chinese (samengestelde) as, daar zijn voorbeelden genoeg van. Verder is er geen zichtbare schade aan het carter en de drijfstang moet ik nog nameten. Deze wordt overigens toch vervangen, ik wil daar geen risico mee lopen dat er onzichtbare schade aan is.
Het gat in de kruktap is ongeveer 6mm diep, iets verder dan de opgesneden M10 schroefdraad.
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.
Dan moeten we misschien toch eens met een goede as-leverancier gaan praten.
Hallo allemaal ten eerste Jan de Laat gefeliciteerd met je top blokken ,uitslag van ons verhaal [ 5 lekke banden een los getrild carterdeksel een weg geblazen voetpakking had direct te maken met het carterdeksel en een gescheurde brandstof leiding allemaal gelijktijdig daarna weer goed gegaan tot een uur of 2 toen een trapper van het crankstel los bout weg alles afgezocht naar een bout eentje gevonden bij Ad van Heerenbeek weer gemonteerd maar hij bleef los komen 5 ronden rijden en weer vast zetten en doorgaan Uitslag plaats 46 en ikke behoorlijk moe Maar goed weekend gehad
Is het een idee om nieuwe krukassen te laten maken met een pen van 14 mm, die dan gelijk geslepen is, zodat er een naaldlager op kan. Geen busje meer. Ook de conisch gelijk Puch maxi?? Spie baantje aan de andere kant (180 graden) past gelijk alles.En veeeel meer keus in vliegwielen.
wel de organisatie bijhalen, voor de keuring. Samen staan we sterk
Dat is een mogelijkheid Jan. Over die 14 mm, als er ook maar iets aan mankeert, slijtage of iets dergelijks, dan is de as niet meer bruikbaar. Het is ook een materiaalkeuze, b.v. een bout met een kwaliteit 12.9 is vele malen sterker dan een bout 8.8 .
Ja ik weet het Ronald, ik roep ook maar even iets. Maar we zullen wel iets moeten, voor mijn gevoel is dit nu de zwakke plek, en krul ik mijn tenen, in de hoop dat het heel blijft tijdens de race. alle ideeën zijn welkom.
Nogmaals, ik heb het ook 2 keer gehad. gelukkig niet tijdens Heeswijk. trillingen, compressie gaat omhoog, pen van 10 mm
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
mmmm ik ken misschien wel iemand hoe dikke schijven ook weer?
Vind ik een goed idee Jan en een kleine radius aan de pen voorkomt scheuren ,het begin van afbreken
We moeten er met z'n allen maar eens goed over denken, dan zal er best wel iets moois uitkomen. Joan is onze expert op materiaal keuze.
Ja inderdaad en daarom snap ik al niet waarom ze voor vervanging van de rol weer aluminium CNC will gaan gebruiken, aluminium zet nogal hard uit , wil je de rol laten knallen ? wat is er mis met ijzer ? en als je dan toch iets anders wil en wat niet uitzet "invar" maar weet niet of dat commercieel in de geode afmeting beschikbaar is .
en voor de krukas, als je een originele heel netjes laat bewerken ( gat 10 mm erin en de achterkant plan parallel met de voorkant kun je ook de pen vervangen door een inbus 12 G want je moet bij reglement een moer gebruiken om je bigend vast te zetten, waarom dan niet een losse bout om dat busje netjes strak aan te trekken ? ik deed dat voor de race wel met een hoge sterkte M6 op een stompje van de oude pen , bij Ronald mogelijk de moer losgekomen en dan gaat de pen flexen in paats van aleen vast te houden want hier is duidelijk een vermoeiings breuk te zien begonnen aan de binnecirkel van de krukas ( donkere gedeelte van de breuk)
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Wat wel een oorzaak kan zijn : vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop. Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP. Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.
De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.
Aluminium zat... Maar legering is het probleem. Zware legering is meestal grote diameter (6061-254 mm). Is een lichtere legering afdoende voor het rolunithuis? 203 mm gaat tot 6005 (Si0,7) en 178 tot 6063 (Si 0,5)
Die plaat heeft niet zoveel te houden, het is meer een opvulring en omhulsel voor de trommel tussen carter en spoelenplaat die mechanisch nagenoeg niet belast wordt.
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Wat wel een oorzaak kan zijn : vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop. Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP. Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.
De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.
als de pen breekt is de spanning van de moer en zou dus los moeten zitten, als hij nu nog "keivast" zit is hij dan niet vastgelopen op het draad zonder de bus goed te klemmen ?
Een beknopt raceverslag. (Team 31 SRR international Racing)
Rob (NL) starte met de “Le mans start”. Rennend over 400 meter naar de solex kwam hij als tweede bij de Solex aan. Na de eerste ronde kwamen we als tweede door, echter we hadden niet de snelste Solex en moesten we in het eerste uur een paar plaatsen inleveren.
Soort van Mercedes- Red Bull F1 situatie, zij hadden de snelste fiets maar wij hadden de beste rijders… hahahahahaaa Met het missen van een 3 km/u topsnelheid konden we goed de 4e plek aanhouden.
Maar toen, een drama gebeurde.. De rol die de band aandrijft klapte in stukken uit elkaar. Te warm geworden? Fout in de rol? Steen ertussen gekomen? Wie weet…..
Het herstellen van dat essentiele onderdeel vergde veel tijd, een bus die speciaal gemaakt moest worden voor het vervangende onderdeel, de onsteking en de koppeling wat verwijderd moest worden kostte ons ruim anderhalf uur. Iets wat we in vier jaar racen nog nooit eerder hebben meegemaakt…
Na de reparatie ging Stu de baan op, op dat moment teruggezakt van een 4e plaats naar de 95e plaats in het klassement, een groot gat voor ons team.
Maar… we hebben niet opgegeven de rest van de 21 uur, gevochten als leeuwen, doorgegaan en de strijdbijl niet op de grond gegooit. Ons doel? Terug rijden naar een hoge 30 klassering. Met de hulp van Ju Chater en met onze originele “pitbitch Jason Howell “in de achtergrond op de muur waren de pitstops als een geoliede machine, snel en probleemloos.
Verder tijdens de race nog kleine dingen aan de fiets gehad, brandstofproblemen, losse boutjes/moertjes etc etc.
Uiteindelijk…. Vier uur, de finish naderde en we hebben het gehaald. 24 uur racen op een Solex, soms wel over 50km/u, gemiddelde van 35,4 en een totaal van 741,9 kilometer gereden. uiteindelijk toch nog 29e geworden. Met de snelste rondetijd waren we bij de eerste 5. Wat jammer van de pech die we hadden, een top tien klassering had er dan misschien wel ingezeten…
We willen iedereen bedanken voor alle hulp en aandacht! Op facebook, onderdelen en brandstof, de hulp met het bouwen van de solex en uiteraard de mooie donaties voor KIKA
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.
Helemaal mee eens, sprak een gast waar een stuk van dat vliegwiel langskwam, Had ook anders kunnen uitpakken. poeh hé. je moet er toch niet aan denken.
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!
tijd dat het reglement aangepast word, bij races heb je altijd verplicht een dodemansknop, dat is echt maar 1 draadje naar de puntjes en een schakelaartje met een kordje om je pols die bij een ongeluk je ontsteking dan kortsluit, heb me daar altijd over verbaasd dat dat aspect niet is meegenomen
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus. In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus. In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.
Of hij komt stil te vallen ( vaak zijn die koordjes van die spiraalgewonden dingen, zoals ook aan schijfremsloten zit, das best lang)
Bedankt! Bedankt voor je komst en/of deelname aan de 24-uurs Solexrace of Brascross. Het was een geweldig feest mede dankzij jou. Dit jaar een record aantal deelnemers aan de 24-uurs Solexrace en aan de Brascross. Het weer was heerlijk en het bier nog lekkerder! Hulde aan alle solexstrijders!! Zij hebben een megabedrag voor KiKa (kinderen kankervrij) bij elkaar gestreden, maar liefst €28.225,16!!! Rien Schimmel die cheque namens Kika in ontvangst nam is super blij met het eindbedrag. In de afgelopen 10 jaar hebben we ruim €228.000,- opgehaald voor Kika.
Elk bedrag wordt uiteraard gewaardeerd ongeacht hoeveel het is. Er zijn teams die echt heel erg hun best hebben gedaan:
Panorama morgen in de schappen. Zoals jullie weten durfden de heren van het magazine Panorama het na enkele jaren pauze weer aan om mee te doen. Ze hebben genoten en sluiten nog een revanche niet uit. Hoe zit deze prachtige editie hebben ervaren is vanaf morgen te lezen in de Panoram dus zorg dat je er één weet te bemachtigen. Onze speciale dank gaat uit naar John Meister van www.solextochtenroermond.nl voor het beschikbaar stellen van een solex en Joan Majoor die hun monteur was. Ze kregen alles kapot dus respect voor Joan.
Nog maar 346 dagen! Als iedereen zich inschrijft die dat afgelopen editie na afloop heeft geroepen dan kan het zijn dat de inschrijvingen voor komend jaar behoorlijk hard gaan. Wat een enthousiasme van iedereen. Nogmaals dank daarvoor! Houd de site, facebook en andere social media dus goed in de gaten zodat je er op tijd bij bent. Blokkeer in al je agenda's 25, 26 en 27 Augustus 2017! Ons 11-jarig bestaan, laat 11 nou net het gekkengetal van de Carnaval zijn.....Tot over 346 dagen!!!
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.
ach als je eenmaal een goed concept hebt is het een kwestie van nieuw vet in de lagers, beetje poetsen en weg zetten
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen. het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.
dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren
Ook wij hadden een gevalletje pech. Eerst een te vastgebakken zandkorrel tussen de contaktpunten, waar je pas achter komt als de spoel en condensator los gesoldeerd zijn en vervolgens een afgebroken krukpen !! Dan is het einde verhaal want een as vervangen kost teveel tijd (was wel aanwezig in een Donorblok). Al met al in totaal 7 uur stilgestaan en als je dan rekent met 10 à 11 ronden / uur dan valt het nog mee als we op de 63e plaats genoteerd zijn.
Nu is het me wel opgevallen dat er dit jaar, in vergelijk met vorig jaar, heel veel snelle Solexen meereden en ook heel veel goede rijders die op de rechte weg moesten inleveren maar in de bochten je toch weer voorbij kwamen.
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen. het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.
dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren
Bij de 14 de winnend team hebben geheel niks gehad .alleen maar tanken en een paar keer filters gewisseld. Bij de 13 mijn meisjes team het zelfde ook niks. Bij de 12 mijn andere jongens team een paar keer vlink moeten werken maar waar dat probleem vandaan kwam is gewoon van het vallen een paar keer en dat is het grootste probleem voor de solex.
Die Chris en Djarno hebben het even heel druk gehad met Team 12. Als op snelheid je voorband klapt dan weet je het wel, wiel krom , spruitstuk gescheurd, waar de wedstrijd leiding bij moet komen i.v.m. zegeling. dan nog 9 de worden. KNAP!! Rijder had zich behoorlijk gestoten.
De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!!
Ik ben een beetje bij de meiden gebleven, monteur is nieuw en kon wel een beetje hulp gebruiken. De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in. Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo. Ook zijn er tuners bijgekomen die er een behoorlijke snelheid uit toverde. Kei mooi.
De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben.
We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal.
De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!! Zeker mooi en degelijk gemaakt
De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in.
Ik heb ze dit jaar ook niet meer zien vallen, was afgelopen jaar wel anders, gelukkig maar, vallen is niet leuk ( 2x gedaan in Heeswijk)
Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo. Niet teveel hè,
We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal.
Graag maar dan wel met regenbandjes of zijwieltjes (ook daar onderuit in de bocht )
De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben. dit waren echte ronden zonder pech, ze kunnen ook goed fietsen al zijn ze wel 80 kilo plus
Even een rekensommetje. Als je met een gemiddelde snelheid rijdt van 42km/uur dan leg je 0,7km/ min. af Één ronde is 3,1km , volgens de opgegeven gegevens. Dat betekent dat een keer rond kan in 4,4 minuten.
Nu lagen de snelste ronden zo rond de 5 minuten met een gemiddelde snelheid van rond de 36 à 37 km/uur.
ik was ook al aan het rekeken gegaan maar dan anders. met het oude reglement ( max 40 of andere een penalty) lag het aantal rondes voor de 24 uurs steevast zo rond de 240. Nu dat "40" is los gelaten zie je dat het meer een wedstrijd word en is het aantal rondes omhoog gegaan naar 260 ( ca 1 rondje per uur meer ) ik was aan het rekenen om te zien of het haalbaar is dat er 300 ronden gehaald worden
voor die 260 rondes dien je dan gemiddeld 5 1/2 minuut over 1 ronde te doen dat is dan 33,6 gemiddeld Wil je ooit 300 rondes halen dan heb je steeds rond de 4,8 minuten te rijden. als het 3,1 km is komt dat neer op gemiddeld 38,8
overigens kun je op de uitslagenlijst zien welke rondetijden per team het beste waren en daar zitten er redelijk wat bij die kort tegen de 5 minuten aan zitten
Daar heb je ook gelijk in, een snelle wissel scheelt heel wat ronden op de 24 uur, ik zal de rekensommetjes achterwege laten. Bij de teams van de Brandweer Rotterdam hadden we wissels tussen de 20 en 30 seconden zo om het uur, ga maar rekenen . Ik neem altijd een tros bananen mee .
Bij alle twee de boutjes een gaatje door de kop boren en daar een zegeldraadje door met een loodje, doen wij in de benzinepompen heel vaak om bv de vloeistofmeter te verzegelen.
gewoon dikker materiaal gebruiken, ik heb er geen last van gehad . scheelde ook weer dat na afkeur ( bodemplaat aangepast aan pasvlak CFX cylinder en dat was niet origineel genoeg) er meteen een ander spruitstuk bij te vinden was .
Dat kabeltje kan werken als een ijzerzaag, en in hoeverre dat kwaad kan hangt van veel dingen af, onder andere aan de spanning op het zegel, vibratie van de motor, ongelijkheid van het wegdek en de snelheid waarmee je daar overheen scheurt, onverwachte klappen door bijvoorbeeld een valpartij, tijdsduur van de rit. na 24 uur kan zo'n kabeltje makkelijk schade aanrichten.
Het heeft even geduurd maar er is weer een nieuwe, nooit gebruikte krukas aangekomen op de Kinderdijk. Het begin is er en kan de motor weer opgebouwd worden met enkele nieuwe onderdelen. Ook de drijfstang die mogelijk schade heeft opgelopen na het afbreken van de krukpen wordt vervangen.
De schade aan de krukpen is mogelijk vorig jaar al ontstaan door extreem veel koolafzetting op zuiger en kop. Dat probleem van koolvorming was dit jaar opgelost door een andere brandstof met een andere mengverhouding toe te passen maar de, onzichtbare, schade aan de krukas was er mogelijk al.
Nu we nog zo'n 10 maanden voor de boeg hebben kan ook nog gewerkt worden aan de overgang van spruitstuk en cilinder (en andersom).
Mooi, dat gaat goedkomen. Hier ligt het 24-uurs motortje nog onaangeroerd... best nog wat te doen in de verhuur, en Mieke die vooral met 3 woorden spreekt: "Doe dit, doe dat"
Mooi, dat gaat goedkomen. Hier ligt het 24-uurs motortje nog onaangeroerd... best nog wat te doen in de verhuur, en Mieke die vooral met 3 woorden spreekt: "Doe dit, doe dat"
Mooi ook hier liggen de spullen nog maar niet onaangeroerd er broeit al weer wat. Gisteren ook waterglas besteld om "CO2 moulds" te maken ( oud boek over giet techniek aan het lezen)
Mooi, dat gaat goedkomen. Hier ligt het 24-uurs motortje nog onaangeroerd... best nog wat te doen in de verhuur, en Mieke die vooral met 3 woorden spreekt: "Doe dit, doe dat"
bovenstaande gaat over een 2015 blok voor 2016.
ik ben gisteren begonnen aan een 2016 blok die het weer moet gaan doen voor 2017. helaas was ik al te snel met schoonmaken van de koppeling om daar fotos van te maken maar je zag nauwelijks meer dat het een koppeling was, helemaal volgezogen met een soort van grijze kleistof, wel fotos van wat je in het carter aantrof
het enige wat goed kapot was, de ontsteking bobine, losgetrokken en gemalen door het vliegwiel, hing aan zijn draden en toch nog vonken