John,
Ik dacht dat ik het zo moest begrijpen maar was niet 100% zeker.
Heel het ontstekingsverhaal van de solex is me nu duidelijk.

De compressie kan ik niet meten.
Zoals ik reeds melde heb ik een test van de compressie gedaan door manueel de de piston naar de hoogste positie te draaien(natuurlijk met de bougie geplaatst) dan voel ik echt wel weerstand en als ik de piston vast hou op die positie dan duurt het wel enkele seconden voor die tegendruk weg gaat.

Verkoolde uitlaatpoort. Neen is helemaal zuiver.
De uitlaat zat zo goed als dicht. Er was geen beginnen aan om doe zuiver te krijgen. Heb gewoon een nieuwe besteld.
Ik heb dan de uitlaat van mijn andere solex gemonteerd en dan liep hij natuurlijk.

Ik heb ook geprobeerd om te rijden zonder uitlaat en het resultaat was wel bedroevend. Onvoldoende kracht van de motor. Het duurt ook een hele tijd voordat hij op toeren is.

Hoe zou jij beschrijven wanneer een motor voldoende compressie heeft en vanaf wanneer onvoldoende?
Ik vraag dat om een vergelijkende test te kunnen doen.
Alvast bedankt