Joan,
Op jou vraag heb ik de boel weer open gegooid en heb de opmetingen gedaan van de HOOGSTE positie van de piston en het exacte moment van de opening van de contactjes.
Ik kom tot de volgende resultaten: zie bijlagen (foto's).
Er zit (in centimeter) wel 2.5 cm tussen beide momenten.
Gek dat de streepjes op het vliegwiel en motor niet overeenkomen met wat ik dacht.

Ik heb ook de test van de compressie gedaan. Als ik manueel de de piston naar de hoogste positie breng (natuurlijk met de bougie geplaatst) dan voel ik echt wel weerstand en als ik de piston vast hou op die positie dan duurt het wel enkele seconden voor die tegendruk weg gaat.
Dit lijkt me normaal maar ik kan een fout gevoel hebben.

Vertel eens: wat denk je over die twee zaken?

Extra vraagje Joan. Die gaatjes onderaan die knalpot, zijn die origineel of is daar mee geknoeid?

Joan, jij bent toch wel een kerel die mee kan denken. Dat vind ik fantastisch!
Ik ben zelf ook ingenieur maar in de elektronica en ik verwachte die attitude destijds ook van mijn ontwikkeling ingenieurs. Dat ware de goeie die dat konden.

Ik hoor het graag Joan.
Groetjes,
Dirk

Attached Images
Aller HOOGSTE moment vd Piston.jpg (61.03 KB, 139 downloads)
Opening vd Puntjes.jpg (83.56 KB, 139 downloads)