Joan, MarkN en Andrajo,
Het gaat hier wel degelijk over een originele spoelenplaat met 3 spoelen en het is een solex 3800.
Waar hij oorspronkelijk vandaan komt kan ik niet zeggen.
Het is absoluut geen zelfbouw want anders zouden er geen originele spoelsteunen op de spoelenplaat staan. Wat roofbouw op het magneetveld betreft? Dat kan wel uitgesloten worden want de motor heeft er jaren mee gelopen. Ik heb hem onder handen genomen omdat hij geen vermogen leverde.

Zoals ik reeds eerder vertelde stond de ontsteking te vroeg ingesteld.
Ik heb hem toen nog aan de praat gekregen maar ik merkte snel op dat het vliegwiel raakte aan de schoen van het remlichtspoel omdat een bevestigingsschroef was losgekomen. De vijlsporen die je op de foto ziet zijn er omdat ik de bramen heb weggevijld.
De contactpuntjes gaan nu open op 2mm voor het streepje. Ondertussen heb ik de contactpunten en condensator ook vervangen.
De carburator is helemaal vrij en er komt reeds benzine in de verbrandingskamer.

Een probleem dat ik vaststel is dat de vonken op de bougie (volgens mij) te weinig energie heeft.
De spoelen zijn doorgemeten en hebben de juiste weerstandswaarden. De condensator eveneens. Inductie is er maar er is geen mooie vonken en . . . . wat ik vaststelde is dat ik veel mooier vonken krijg als het vliegwiel 3 mm achteruit getrokken is. Zet ik het vliegwiel vast, zoals het hoort dan heb ik geen vonken meer. Ik kan geen manier vinden op het vliegwiel op die plaats vast te zetten wan de as is conisch en die bepaald de positie t.o.v. de spoelenplaat.

Ander onderwerp: Ik zie een opmerkelijk verschil bij verschillende bougies. Bij de ene is de vonk mooier en regelmatiger als bij de andere.
De bougies die ik heb zijn Champion L86C. Helemaal zuiver gemaakt en 0,5mm afgesteld.
Wat in Godsnaam kan ik nu nog verzinnen?