Hey Alfons en John,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb jullie raad opgevolgd en tevens met Cif het klepje gepolijst.
Vervolgens gemonteerd in de cilinderkop, de veer aangespannen (vaster dan voordien) en benzine ingegoten.
Geen druppeltje lek.
Dus . . . operatie gelukt!
Bij de hermontage van de cilinderkop heb ik ook maar de afdichtingsring vervangen.

Ik heb nu wel een ander probleem. Er komt geen benzine mengsel in de cilinder. De pomp werkt perfect. De benzine zie ik weglopen via het retour kanaal.
Zelfs na herhaaldelijk aandraaien van de motor met mijn boormachine constateer ik dat de bougie nog steeds zo goed als droog is.
Dan maar de carburator demonteren en oppoetsen. Alle kanalen zijn 100% vrij.
Ontsteking: werkt! Heb zelfs de condensator vervangen en de openingstijd van de contactpunten op een heel klein beetje voorontsteking ingesteld.
Waar zit nu het probleem. Is er onvoldoende compressie, of onderdruk om het gasmengsel binnen te trekken?? Kan.
De compressie kan ik niet meten want ik heb geen compressiemeter. Ik kan enkel vergelijken met mijn andere Solex 3800 die perfect loopt. Heel veel verschil mer ik niet.

Het is natuurlijk een motor die wel wat jaren oud is hij liep tot voor kort.
Hebben jullie suggesties?

Het is zo jammer dat nog niemand gevonden heb met Solex ervaring in de buurt van de provincie Antwerpen. Samen sleutelen en van gedachten wisselen is o-zo tof.
Mochten jullie dan toch iemand kennen, laat het me gerust weten.
Alvast bedankt,
Dirk

Last edited by Dirk3800; 01/05/20 06:22 PM.