Joan en John,
Jullie beide verhalen samen worden een beetje verwarrend vind ik. Dat zal wel aan mij liggen.
Ik verklaar me.
Ik bepaal het bdp (Bovenste Dode Punt) met de stift van mijn schuifpasser. Die plaats is exact zoals aangegeven op foto 1. Het streepje op het vliegwiel (streepje heb ik zwart geleurd om goed zichtbaar te zijn op de foto's) staat recht tegenover de letter "R" van het woord "RUPTURE" op de carter.
Foto 2 spreekt voor zich. Op dat moment gaan de puntjes open.
Als ik opmeet (met een gradenboog) tussen deze twee posities dan kom ik exact op 21 graden.
Ik begrijp het verband niet tussen:
- de 1.8mm voorontsteking van John en
- Joan die schrijft dat "het mag ook open gaan zoals ze nu bij jouw staan" en
- de waarden 12-15 graden

Ik ben terug gegaan naar de basistheorie om de reden van "voorontsteking goed te begrijpen. Goede uitleg zie:
http://www.hyperlinc.nl/voorontsteking/Werking_voorontsteking.htm

Uit dit verhaal moet ik afleiden dat "zoals ik heb opgemeten" als de 2 synchro streepjes op Carter en vliegwiel overeen komen, DAT moment moet gekozen worden om de puntjes te openen om een ontstekingsvonk te genereren. Het zou dan ook de verklaring zijn waarom het opgemeten BDP pas een aantal graden later plaats vind.
Is mijn beredenering juist tot hier toe?
In graden uitgedrukt meet ik 15 graden tussen het overeenkomen van de 2 synchro streepjes en het BDP.
Zit ik op het juiste pad of stellen jullie het voorontstekingsmoment enigszins anders af om maximaal vermogen te bekomen? Zo ja, hoeveel graden meer of minder?
Ik heb nu 21 graden. Die ga ik alvast verminderen. M.a.w. naar +- 15 graden. Dus daar waar de 2 synchro streepjes overeenkomen.
Zijn jullie het eens met mij?

Ik hoor het graag jongens.


Last edited by Dirk3800; 12/06/20 10:24 AM.