Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: FFAnders
[quote=Joan]Is het raadzaam om het gedeelte tussen de rode lijnen ook weg te halen voor wat meer ruimte?? Nee zie discussie hieronder of gaat dat ten koste van de rondheid van de cilinder.Nee


Deze cilinders zijn heel goed te "tunen" sterker nog, ik heb hier met veel moeite via via via de snelste cilinder die Jan Vennix ooit gemaakt heeft voor Ad van heerbeek hier liggen, en daar zit dat tussen de rode lijnen nog gewoon tussen.
Je kan de uitstroom bij deze poorten heel mooi sturen, en dat telt!!!! Maar je moet daar wel gereedschap voor hebben, en regelmatig de wanddikte controleren, Ook daar is gereedschap voor gemaakt door Jan Vennix waar ik een copy van heb laten maken. Want voor je het weet ben je buiten.



een extra "NEE" is door Jan in de teksts ingevuld of je dat stukje nu wel of niet moet weg halen, die discussie wordt ook voor andere merken gevoerd, nadeel als je het weghaalt is het effect van de zuiger op het gas, die zuiger gaat met een loeigang naar beneden en trekt dan een schil gas met zich mee ( laminaire stroming aan een wand, daarmee verlies je dus gas, aan de andere kant schept dit ruimte om meer ruimte voor gas te genereren want je kan er makkelijker bij. Dus hoe goed ben je ?
en omdat alle cylinders toch al niet zo een wandje hebben ga ik er maar vanuit dat je de kracht moet halen uit het systeem zonder wandje.
Oa Puch maxi heeft heeft ook twee typen cylinder ( open kanalen en dichte kanalen en veelal kom je met de open kanalen een heel eind verder omdat het "richten" van de uitloop heel belangrijk is zoals ook al door Jan aangegeven.
verder zitten er in het noorden van het land nog zeker 3 tuners ( die elkaar steeds het in Joure op de hielen zaten zoek in de verslagen hun namen maar ) die in mijn optiek de echt snelste cylinders wisten te maken zou leuk zijn om die eens te laten exposeren.


over opmeten, om de rest wand dikte te bepale heb ik diverse gereedschappen, de meesten zijn een ruime U zoals een figuurzaagbeugel in het klein, met aan beide kanten in de poten een gaatje , deze wijzen naar elkaar toe, met harde wolfraam stiften ( TIG las stiften)die aangepunt zijn kan ik dan naar elkaar toe schuiven, met het wandje ertussen door de uitsteek uit de beugel te meten kan ik uitrekenen wat tussen de andere aangepunte uiteinden overblijft, dat is de dikte van dat wandje

Last edited by Joan; 28/03/14 03:05 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)