Origineel bericht van: ghostrider

Dat kan nogal eens tegenvallen. Vroeger was er nog bij de Solexraces een zgn Special Klasse waarbij op een Solexcarter andere cilinders e.d. gebouwd werden. Daarbij waren ook wel eens Kreidler cilinders en dergelijke.

Het bleek dat de cilinders van brommers met versnellingen het niet zo geweldig deden op een Solex, omdat de uitlaat vaak al te hoog lag. Of misschien waren de poorten te groot.
Feit is dat de trekkracht te wensen over liet en zeker in de lagere toerengebieden waardoor zo een special niet goed van zijn plek ging. De circuits waren te kort om echt in het toerengebied te komen dat ze wel goed vooruit kwamen.

De cilindertjes van automaat brommertjes bleken het veel beter te doen. De cilinders van Anker Laura waren helemaal populair omdat ook nog eens de steek van de tapeinden hetzelfde was als die van Solex. Je hoefde dan alleen maar een aluminium tussenstuk te maken tussen cilinder en Solexcarter waar de spoelpoorten in zaten en de tapeinden van Solex te vervangen voor lange tapeinden om de cilinder en cilinderkop in één keer vast te trekken op het carter.

Uiteraard moest je wel een inlaatmembraam op het carter maken omdat een Anker Laura (Berini) geen inlaat op de cilinder had.

Maar ook de cilinders van Peugeot 103 liepen niet verkeerd.
Grote cilinders (tot 90 cc aan toe) van kettingzagen e.d. wilden helemaal niet. Die trekken alleen in een klein toerengebied waar je niet kon komen op een circuit.

Ik gebruik nog steeds Anker cylinders, zijn er indertijd een hoop van gedumpt . beste resultaat inderdaad met een peugeot cylinder ( niet specifiek 103) gietijzer van het merk van Autisa dat liep iets meer dan 90 ( 50CC) met een 18 mm vlindercarburateur op het cartere maar moest het afleggen tegen de 70 cc's van puch maxi die razend populair waren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)