Solex forum
Posted By: Alfons_Amuse Zundapp 517 - 07/06/14 04:09 AM
Vandaag de Zundapp laten keuren voor motorfiets. En goedgekeurd. Nadat ik hem eerst keuringwaardig heb gemaakt. Volgende week de blauwe plaat erop.
Toch makkelijk want dan snoep ik van 2 walletjes. Stiekem soms op het fietspad en soms over de weg. grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 07/06/14 11:13 PM
Hier staat hij op de pijnbank bij de RDW.
Mooi he. laugh

Attached picture Zundapp RDW.jpg
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 08/06/14 12:15 AM
Top
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 08/06/14 03:12 PM
Hij is echt mooi hoor!!
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 08/06/14 04:51 PM
idd een plaatje.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:06 AM
Het is nu een motorfietsje Willem. Heel makkelijk hier in Zeeland met heel veel 80 km wegen. Ben je vaak van die fietspaden af waar in de zomer 1000000 fietsers rijden.
Ik hoef nu ook niet meer bang te zijn dat ik gepakt wordt door de politie, want tegenwoordig kun je daar heel veel last van hebben.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:09 AM
Zeker jongens. Ik ben er heel blij mee. Ik zou nu niet meer weten wat er anders aan zou moeten. Van de week het blauwe plaatje erop en dan lekker gaan toeren. smile

Ohja die spiegel en dat rode knopje voor de toeter die zijn eraf hoor. Staat echt niet. laugh

Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:16 AM
Moet je daar nog wat speciaals voor doen?

Ik zit namelijk te ddenken om de mt5 om dezelfde reden als motor te laten keuren.

Gr. Han
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:44 AM
Ik zie er de voordelen nog niet van om een brommer om te zetten naar motor, dan kocht ik me liever een KS80 of 100, heb net iets meer motor waar je op een 100km weg ook mee kan komen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:45 AM
Nee niet echt iets specials.
Alles moet goed werken. Remmen, verlichting enz...
Nummers enz... moeten goed zijn he.
Minstens 80 lopen zei hij.
Claxon, spiegel, na 86 ook richtingaanwijzers (dacht ik), uitlaat moet goed dicht zijn en niet teveel herrie. Nergens speling op.
Natuurlijk kun je het nakijken op RDW.nl.
Dan nog wat centen en klaar.
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 09/06/14 04:51 AM
Zelfde centen als bij Solex?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/06/14 05:43 AM
Ja, dat kun je je beste navragen bij het RDW station zelf, maar is niet duur en zoiets denk ik als een Solex.
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 09/06/14 05:46 AM
Solex 1e opname is 162 euro, best veel sick

Overzetten van geel naar blauw is minder, ca 50 euro.
Omdat jouw Zundapp al gekentekend wS zal het ook wel minder kosten?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/06/14 09:56 PM
Ik heb het nog eens nagekeken.
55€ voor de leges RDW en 20 voor het plaatje.
Das niet veel toch?

Zelf had ik rekening met reiskosten. Mag je zeker tegenwoordig niet vergeten met de benzineprijs van tegenwoordig.

Ik was iets meer kwijt omdat ik een 15 tandje erop wilde hebben, een achterlichtglaasje omdat de onderkant helder moet zijn, ook het koplampglas moest vernieuwd omdat er een klein barstje inzat en dat mag gewoon niet. (je zag het bijna niet).
Spiegeltje kopen, knopje kopen, claxon kopen.

Kijk dan alles bij elkaar kom je toch weer aan een paar centen.

Ohja je moet er motorbanden op hebben. Ik had er al de Metzlers ME22 op gelegd dus dat hoefde niet anders komt er weer wat bij.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/06/14 05:13 AM
Origineel bericht van: Roelof
Ik zie er de voordelen nog niet van om een brommer om te zetten naar motor, dan kocht ik me liever een KS80 of 100, heb net iets meer motor waar je op een 100km weg ook mee kan komen.


100 en snelwegen juist vermijden. Als ik dat zou willen zou ik een echte motor aanschaffen. Het is juist de fun op 80km wegen te rijden. We hebben hier heel veel mooie brede binnenwegen waar je dan wat harder kan dan een gewone brommer Roelof en je hoeft niet bang te zijn van de blauw petten. Ik wilde ook perse een 517 met een 6,3 en 19 bing, net als vroeger. Ik wil ook mijn rijbewijs niet kwijt.
Als je hier gaat rijden dan kom je erachter dat je soms via goede fietspaden en dan stukjes weg heel leuk kunt rijden. Kom eens langs en ik laat het je beleven. laugh
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 10/06/14 11:52 AM
Ja, ik ben er ook voorstander van om snelle bromfietsen op een motorkenteken te zetten. nog 2 kreidlers en een KTM in de palnning.
heb al een DKW, Zundapp en Kreidler als 50CC motorfiets en dat bevalt uitstekend, zeker ook in de stad waar je wel de aandacht trekt vanwege de toeren die je hoort maar daarvoor niet in een "scooter-fuik" beland
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/06/14 12:19 AM
Kenteken is vandaag binnen gekomen. Een ZF nummer en dat is gewoon leuk. Morgen plaatje erop, een donderblauwe. laugh


Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/06/14 03:40 AM
Vandaag het plaatje erop en verzekerd en natuurlijk een rondje gemaakt. Was al weer 3 weken geleden. Lekker hoor. cool
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 19/06/14 04:41 AM


Toch nog niet zo'n gek idee een klein motorfietsje, de yamaha is jeugdsentiment die blijft in de verzameling maar misschien nog eens een Zundapp KS80 met motorkenteken, hoef ik ook niet steeds achterom te kijken voor politie.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/06/14 04:52 AM
Kijk Roelof je gaat het ook inzien. Het is ontzettend leuk hoor. En geen last van de blauw petten. Effe uitzoeken hoe het met de wegen en fietspaden zit en dan kun je echt lekker toeren. Deed ik zeer lang geleden ook al. (stout he)
Zomers geen last meer van die 1000000 fietsers die we hier hebben rondrijden strakjes met de vakantie. Zelfs met de Solex is het al een groot probleem.

Ohja de video is prive dus kan ik hem niet zien. cry
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 19/06/14 05:02 AM
Overal waar je met de auto mag rijden lijkt me, behalve de snelweg lijkt me niet een goed idee, ik heb nog een FS1 die ga ik verkopen en dan maar eens kijken naar een Zundapp.

Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/06/14 11:39 AM
mooie FS1 toch, maak je daar eem motor van.

Een zundapp KS 80 loopt wel goed maar is mij te nieuw en de vorm van het blok vind ik te modern.
de rest is ook erg plastic Ik hou het bij 50cc van rond de jaren 70
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 19/06/14 12:30 PM
Ik ben er wel gecharmeerd van, iets moderner maar een mooi strak gelijnd model.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/06/14 05:49 PM
heb je deze dan al of is het een voorbeeld uit een plaatjesboek OID ?
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 19/06/14 07:34 PM
Staat op ebay.
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 19/06/14 07:39 PM
Niet lelijk maar de 60-70er jaren hebben ook mijn voorkeur. wink
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 19/06/14 10:10 PM
Jullie houden meer van de varkens neus. grin
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 20/06/14 12:59 AM
Origineel bericht van: Roelof
<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/bACL5BRhABA?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Toch nog niet zo'n gek idee een klein motorfietsje, de yamaha is jeugdsentiment die blijft in de verzameling maar misschien nog eens een Zundapp KS80 met motorkenteken, hoef ik ook niet steeds achterom te kijken voor politie.



Toch ben ik nog niet om, ik zie zeker de voordelen van een motor, maar die moet dan weer anders verzekerd worden en omdat ik al een '84er Honda Nighthawk heb wil ik niet nog een keer wegenbelasting moeten betalen.

Mocht er een keer wegenbelasting voor bromfietsen ( wat ik zeker denk nu alles op kenteken staat) dan zou ik hem alsnog een motor kunnen laten worden.

Gr. Han
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 20/06/14 03:26 AM
Daar heb je een punt, is ook weer €120 per jaar, plus verzekering en dat gaat ook ongeveer €50 p/j kosten
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/06/14 04:28 AM
Zeker mooie FS1. Wil je hem niet houden Roelof, of zeg je die ene eruit en dan pas een ander erin. Zo heb ik dat zelf ook gedaan. De Puch eruit en dan de Zundapp erin.
Krijg je straks geen spijt als je die mooie FS1 verkoopt?

Als je een oldtimer hebt, zoals ik, betaal je geen wegenbelasting.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 20/06/14 04:44 AM
De baha brown is jeugdsentiment, de zilver heb ik verder niks mee dus die gaat weg.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/06/14 05:47 AM
Origineel bericht van: Roelof
De baha brown is jeugdsentiment, de zilver heb ik verder niks mee dus die gaat weg.


Je kunt een mooie prijs voor het zilver vragen. laugh
Ik mis ies denk ik, baha brown? confused
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 20/06/14 11:52 AM
verzekering kot me ca 20 euro per jaar, de eerste iets meer de volgende dat bedrag want dan koop je een combi verzekering via de man die verzekeren kan ( adverteert altijd op beurzen met zo een poster met een gebroken 1e WW motor
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 20/06/14 01:56 PM
Origineel bericht van: Roelof
Daar heb je een punt, is ook weer €120 per jaar, plus verzekering en dat gaat ook ongeveer €50 p/j kosten


Voor de Nighthawk betaal ik nu €29 per jaar en dan mag ik in december en januari niet rijden.
Het is niet veel die €29 maar op een gegeven moment wordt het een principe kwestie. Ik bedoel eerst was de motor een oldtimer en nu ineens niet meer....(voor de belasting dan)

Han
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/07/14 12:19 AM
Zoho, loopt niet slecht. Een echte FS! zo te horen met een 6 PK cilinder. Liepen echt zo die dingen en nog steeds. laugh
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 04/07/14 11:26 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zoho, loopt niet slecht. Een echte FS! zo te horen met een 6 PK cilinder. Liepen echt zo die dingen en nog steeds. laugh

Hoezo ? is er een filmpje dan van ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 05/07/14 03:58 AM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zoho, loopt niet slecht. Een echte FS! zo te horen met een 6 PK cilinder. Liepen echt zo die dingen en nog steeds. laugh

Hoezo ? is er een filmpje dan van ?


Yep pagina 2.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 05/07/14 04:13 AM
Is bij mij pagina 1, 'tis maa rnet hoe je instellingen zijn.
Altijd spannend zo'n bomenlaantje en dan filmen en rijden met een handje........... crazy
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 06/07/14 07:00 PM
Vaak ben je te bang....
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 06/07/14 10:08 PM
Nou ik vind het altijs wel knap van mensen die tijdens een toertocht op de Solex al rijdende filmen. Sommige kunnen 360 graden draaien. smile Als ik dat zou doen dan ga ik meteen plat en gestrekt op de weg liggen. Ik hou toch liever 2 handjes aan het stuur.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 06/07/14 10:20 PM
haha....op de film lijkt het bizar snel te gaan maar het lijkt erger dan dat het is, ik reed ook niet met een camera van 10 kilo op mijn nek maar een smartphone van een paar gram en als de brommer goed spoort kan je met losse handen rijden, deze keer is het weer goed met me afgelopen. wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/07/14 09:17 PM
Aaahhhaa, vandaag weer eens lekker gereden. Heerlijk op zo'n klein motorfietsje. Windkrachtje 4 a 5, tegen wind 77 en met wind mee 85. Gaat lekker hoor. Maar ik zoek de landwegen op (60 Km wegetjes) en dan zo rond de 65 rijden. Heerlijk hoor.

Straks weer op de Solex. laugh
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 24/07/14 09:47 PM
Wel met twee handen aan het stuur he....anders krijg je er van langs.... grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/07/14 01:26 AM
Origineel bericht van: Roelof
Wel met twee handen aan het stuur he....anders krijg je er van langs.... grin


Jazeker want ik ben een angsthaas. laugh

Nee, ik houd altijd 2 handen aan het stuur. Zit ook niet lekker met 1 hand, dus ja?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/08/14 03:18 AM
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club.
Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.

Attached picture Mijn Dapp.jpg
Attached picture Mijn Dapp 2.jpg
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 13/08/14 03:34 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club.
Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.



Die roze broek staat je goed hoor! laugh

En ook een mooi dappje natuurlijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/08/14 03:44 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club.
Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.



Die roze broek staat je goed hoor! laugh

En ook een mooi dappje natuurlijk.


HAhAHA roze. laugh
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 13/08/14 11:53 AM
mooi dapje, persoonlijk vind ik de schakelpook erg laag zitten hoe gaat dat met terug schakelen ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/08/14 07:36 PM
Juist perfect. Zo laag zit hij niet hoor. Heb hem zo gemonteerd. Als hij zo hoog zit moet ik mijn voet steeds van de trapper afhalen, bij opschakelen. Vind ik niet prettig.
BTW, hij schakelt heel precies.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/08/14 11:39 PM
Vandaag een spiegel gemonteerd(is toch wel makkelijk om het verkeer achter je te zien), een originele bougiekap gemonteerd (NGK hoort er niet op vind ik) en een stuurslot gemonteerd (van de oude had ik geen sleutel, zonder boren eruit kunnen halen).
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 24/08/14 12:11 AM
Ik hoop niet dat je dit slot er ook zonder boren uit kunt halen, anders helpt zo'n slot niet zoveel.....



Han
Posted By: Gerritd Re: Zundapp 517 - 24/08/14 01:45 AM
Je moet er een driekwart rond ringetje voor weg peuteren en dan kan het slot er uit als hij tenminste niet op slot staat.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/08/14 02:49 AM
Origineel bericht van: solexnl
Ik hoop niet dat je dit slot er ook zonder boren uit kunt halen, anders helpt zo'n slot niet zoveel.....



Han




Nee, dat gaat niet zomaar hoor, als hij op slot staat.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/08/14 02:50 AM
Origineel bericht van: Gerritd
Je moet er een driekwart rond ringetje voor weg peuteren en dan kan het slot er uit als hij tenminste niet op slot staat.


Precies. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 17/09/14 02:35 AM
Toen ik de Dapp kocht zat er een 14 tandje op. Erg kort allemaal. Nadien een 15 tand erop gezet en loopt nog steeds door naar het top toerental. (zo rond de 9000)
In drunen een 16 tand meegenomen en binnenkort dit is erop zetten.
Mijn gevoel zegt dat hij dit aan kan, want met die 15 tand erop trekt hij gewoon door. Ook tegen wind bijna de top. Heling op, bruggen op, blijft hij ook mooi op snelheid.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 17/09/14 03:08 AM
Je kan achter ook een kleiner tandwiel zetten, 1 tand meer of minder voor is een vrij grote stap, mijn FS1 heeft 13/39
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 17/09/14 03:26 AM
Origineel bericht van: Roelof
Je kan achter ook een kleiner tandwiel zetten, 1 tand meer of minder voor is een vrij grote stap, mijn FS1 heeft 13/39


Dat kan zeker. Zit nu 43 op. 3 tandjes hierop is ongeveer 1 tandje voor.
Er zijn leuke rekentools gemaakt hiervoor.

Het is gewoon een beetje spelen hiermee en kijken wat het fijnst rijd voor je zelf, toch?


Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 17/09/14 03:44 AM
Doe je 2 tandjes minder achter hoef je de ketting ook niet te verlengen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 02:40 AM
Nou, voor een 2,7pk en 17mm (hele goede carburateurs) liep hij wel goed, vind ik,

Mijn cilinder (imi) is zo'n 6,3pk (moet je maar aannemen he) en een 19mm Bing. Nu 15 voor 3n 43 achter.
Snelheid 80 a 85 op teller en 77 en 82 GPS.
Ik merk gewoon dat hij tegen zijn maximaal toerental zit te hikken en altijd sterk genoeg is. Daarom denk ik dat hij die 16 tand gewoon kan hebben.
We gaan het zien. laugh
Persoonlijk hou ik wat van lagere toerentalletjes, om mee te rijden, als je zo 60 a 70 rijd.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:03 AM
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ??
Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.
Posted By: dreke2 Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:15 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ??
Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.


luchtweerstand ½ roh V² denk ik
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:29 AM
Nee.

Grootste probleem is de luchtweerstand. Die neemt in formules kwadratisch toe en dat vraagt veel motorvermogen op snelheid.

Je haalt wel met die 6,3Pk in een ogenblik de 30 km/h.
Dat is het verschil.

Ik heb even voor jouw auto, (ik dacht dat je een vrij grote auto had (MPV achtig)), even een grafiek gemaakt en daarin kun je zie hoeveel Kw je motor al moet leveren als je 240 wil rijden. laugh





Attached picture LW2.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:30 AM
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: FFAnders
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ??
Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.


luchtweerstand ½ roh V² denk ik


Bijna goed. laugh
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:38 AM
Wel leuk zo'n grafiek voor een MPV maar dat is geen vergelijk.
Maak FF een grafiek Solex VS Zundapp.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:46 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Wel leuk zo'n grafiek voor een MPV maar dat is geen vergelijk.
Maak FF een grafiek Solex VS Zundapp.


Mmmhh, je geeft me huiswerk. laugh
Das lastig. Teveel verschillen onderling.
Zundapp rolt zwaarder, is zwaarder, motor draait zwaarder.
Als je mijn cilindertje eens op je Solex zet, dan gaat hij heel goed vooruit denk ik. laugh
Dan kom je mij voorbij. cry
De luchtweerstand van een open motorfiets of brommer is slecht. Veel hoger dan een auto. (Cw waarde)
Posted By: dreke2 Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:51 AM
waarin roh de massa van het voertuig en de oppervlakte van de lucht is, of nie ???

groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 18/09/14 03:59 AM
Ik lees net dat als je een Ronde vorm hebt dat het minder weerstand heeft :

"De weerstandscoëfficiënt is onder andere afhankelijk van de vorm van een voorwerp en van de structuur van het oppervlak. Als vuistregel geldt dat een ronde vorm die het stromende medium goed gestroomlijnd afvoert een lage coëfficiënt heeft en dat bij hoekige vormen de coëfficiënt hoger is."

Conclusie...................FF langs de "Big M " .
Goed eten maakt het geheel sneller ??
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 18/09/14 04:10 AM
Weet ik, maar ik wilde ook even een vreemde vergelijking maken wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 04:11 AM
Ik heb meteen de McDonald app op mijn smartphone gezet.
Moet het helemaal goed komen/

De bekende druppelvorm is het beste, qua coëfficiënt.
Een vallende druppel.

Ik heb deze auto in het echt gezien, en deze auto heeft een ongelooflijke lage Cw waarde, 0,18.
De auto waar we nu mee rijden hebben veel meer CW waarde.
Mooi he.






Attached picture Coef.jpg
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 18/09/14 04:25 AM
Die auto geeft niet de indruk van een vallende druppel......
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 04:45 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Die auto geeft niet de indruk van een vallende druppel......


Nee klopt.
Uiterlijk zegt niet zo veel.
Een Opel Calibra van 1990 heeft meer CW waarde als toen een VW busje.
Een mooie stroomlijn wil niet zeggen dat het goed is.
Nee, alleen echt meten in een windtunnel telt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/09/14 05:10 AM
Klopt, maar ja je hebt downforce nodig he en dat haal je toch weer met een hoge CW waarde.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/09/14 11:59 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb meteen de McDonald app op mijn smartphone gezet.
Moet het helemaal goed komen/

De bekende druppelvorm is het beste, qua coëfficiënt.
Een vallende druppel.

Ik heb deze auto in het echt gezien, en deze auto heeft een ongelooflijke lage Cw waarde, 0,18.
De auto waar we nu mee rijden hebben veel meer CW waarde.
Mooi he.

deze auto heb ik gezien bij "chasing classic cars" maar is niet echt een druppelvorm, google maar eens er zijn er die wel degelijk een druppelvorm hebben inclusief dat staartpuntje van een druppel
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/09/14 12:00 PM
Origineel bericht van: ghostrider
En een Formule 1 auto heeft een idioot hoge CW waarde.
Terwijl die heel gestroomlijnd lijkt

daaro hebben ze al een tijdje het "DRS" (drag reducing system) waarbij die grote verticale plank van achteren heel even horizontaal gezet mag worden
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/09/14 12:06 PM
Origineel bericht van: ghostrider

Dat kan nogal eens tegenvallen. Vroeger was er nog bij de Solexraces een zgn Special Klasse waarbij op een Solexcarter andere cilinders e.d. gebouwd werden. Daarbij waren ook wel eens Kreidler cilinders en dergelijke.

Het bleek dat de cilinders van brommers met versnellingen het niet zo geweldig deden op een Solex, omdat de uitlaat vaak al te hoog lag. Of misschien waren de poorten te groot.
Feit is dat de trekkracht te wensen over liet en zeker in de lagere toerengebieden waardoor zo een special niet goed van zijn plek ging. De circuits waren te kort om echt in het toerengebied te komen dat ze wel goed vooruit kwamen.

De cilindertjes van automaat brommertjes bleken het veel beter te doen. De cilinders van Anker Laura waren helemaal populair omdat ook nog eens de steek van de tapeinden hetzelfde was als die van Solex. Je hoefde dan alleen maar een aluminium tussenstuk te maken tussen cilinder en Solexcarter waar de spoelpoorten in zaten en de tapeinden van Solex te vervangen voor lange tapeinden om de cilinder en cilinderkop in één keer vast te trekken op het carter.

Uiteraard moest je wel een inlaatmembraam op het carter maken omdat een Anker Laura (Berini) geen inlaat op de cilinder had.

Maar ook de cilinders van Peugeot 103 liepen niet verkeerd.
Grote cilinders (tot 90 cc aan toe) van kettingzagen e.d. wilden helemaal niet. Die trekken alleen in een klein toerengebied waar je niet kon komen op een circuit.

Ik gebruik nog steeds Anker cylinders, zijn er indertijd een hoop van gedumpt . beste resultaat inderdaad met een peugeot cylinder ( niet specifiek 103) gietijzer van het merk van Autisa dat liep iets meer dan 90 ( 50CC) met een 18 mm vlindercarburateur op het cartere maar moest het afleggen tegen de 70 cc's van puch maxi die razend populair waren
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/09/14 03:33 AM
Netjes omschreven allemaal.
Ja, ik vind ook dat het Solex moet blijven en niet een bromfiets waar toevallig ook een rol op de band wordt gezet.
Solex is Solex en dat moet het blijven, en het is dan zeker een uitdaging om het dan wat sneller te krijgen. Daar ben ik wel achter. Zeker als je maar 6,5mm mag en een gewone krukas.

Vraagje, hoe komt het eigenlijk waarom hij met 13 mm beter trekt. Komt het, wanneer we met een 15 het gas open trekken de gasstroom even stokt? Of wat gebeurd er nu eigenlijk?
Posted By: Jan Vennix Re: Zundapp 517 - 20/09/14 11:41 PM
Eigenlijk is dat heel logisch .
Door de juiste grootte van de inlaat is bij een lager toerental
het carter juist geheel gevuld met het max gasvolume wat bij dat toerental mogelijk is.
Is de doorlaat kleiner dan zal het carter niet geheel op max vulling komen omdat de tijd te kort is en de gassen niet genoeg door de kleine opening naar binnen kunnen komen.
Is de inlaat te groot dan zal de gasstroom groter zijn en het carter te vroeg vol zijn .
als de zuiger nu naar beneden gaat zal het teveel aan gassen weer terug naar buiten gaan en dat gaat met een grotere snelheid dan wij eigenlijk willen .
Deze gassen zijn niet goed omdat deze tweemaal door de carburateur zijn en dus teveel brandstof bevatten.
Daarom is de juiste maat zeer belangrijk voor de juiste vulling.
Bij een membraam inlaat is dat wel iets anders
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/09/14 03:01 AM
Zo had ik het nog niet bekeken Jan V. Weer wat geleerd, dank daarvoor. Ik zat anders te denken, maar je heb het mooi omschreven.

Is het zo dat het dan bij een membraam inlaat het dan niet uit maakt. Ik denk dat het niet uitmaakt, want het membraam sluit als er natuurlijk enige overdruk is in het carter t.o.v. de carburateur.
Verbeter me als ik het niet goed heb.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 22/09/14 12:17 PM
een gedeelte van het verhaal van Jan Vennix is waar als je zowel zuiger gestuurde, roterende inlaten als membraan inlaten beschouwd.
het gaat om de pompkracht van het carter.
deze pompkracht moet in staat zijn om een MINIMALE snelheid in een carburateur te halen anders werkt het venturi effect niet en maak je geen perfect mengsel ONDER deze minimale snelheid krijg je dan mogelijk wel lucht binnen maar daar zit te weinig plofstof in.

Bij een gegeven carter constructie is dan bekend wat de pompkracht kan zijn ( Solex is OH ZOH beroerd)
je kunt dan de pompkracht helpen door eerst onderdruk in je carter te creeren en dan de klep in een keer open te zetten ( zuigersturing of roterende inlaat) dan knalt de onderdruk in 1 keer buitenlucht naar binnen met hopelijk de gewenste snelheid. hoe kleiner de carburateur hoe groter het "inknal" effect dat moet je dus op elkaar afstemmen
Inkorten van de zuiger heeft daarom 2 effecten die elkaar iets tegen werken, bij een kortere zuiger is de onderdruk in het carter bij opengaan lager waardoor het "inknal" effect minder is maar wel is de instroomtijd langer.
verbeteren van het "inknal" effect doe je oa met betere krukas afdichtingen en een vollere krukas
om bij roterende inlaten het "inknal"effect te krijgen ga je hem niet zo uithappen dat hij al precies opengaat bij de zuiger in het ODP ( wat theoretisch wel leuk zou zijn want de zuiger gaat vanaf dat ogenblik toch zuigen WANT hij gaat dan toch omhoog ?) maar om pas ca 40 graden NA ODP het inlaat kanaal open te sturen, dan heb je al onderdruk.
Bij membraaninlaten tune je de klepjes op voorspanning zodat ze pas bij een zekere onderdruk open gaan hoewel het ook blijkt te werken als je klepjes gebruikt die zelfs al licht iets open staan, maar dan tune je op resonantie en dat is niks voor solex

Voor 50 cc zijn tot aan 32 mm carburateurs in gebruik, DIE hebben pas pompkracht.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/09/14 12:34 AM
Een mooie uitleg Joan.
Dat bedoelde ik eigenlijk met dat de inlaat even stokt.
Jij hebt het verder uitgelegd met de inknal, wat ik zeer mooi gevonden vind.

Het blijft een boeiend onderwerp.

Waw 32mm. Ik weet wel dat ze met 50cc, 22,6pk hebben gehaald. Zie youtube. Zundapp jongens.
16000 toeren want het gaat eigenlijk niet harder vanwege de membraamkleppen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/09/14 03:03 AM
Ja dat klopt maar dat is met roterende inlaat. Das heel wat anders dan de membraam inlaat he. Ook is het toerental veel lager met 16000. Dan is het bijzonder knap dan die 22,6PK.

Ze zijn nu bezig met rotende schijven en ze verwachten dik boven die 22,6 uit te komen. Ben benieuwd. Februari zouden ze het project af hebben. Ze gaan ook straks boven de 20000 toeren. Willen niet hoger. Ze willen de gemiddelde druk hoog hebben voor een hoog koppel, want dat geeft trekkracht zoals je weet.

Vind het wel mooi om te volgen hoe die jongens dat doen. Knappe bolletjes hoor die ermee bezig zijn.

Mooi he.


Ze hebben eigenlijk aangetoond dat 16000 toeren voor membramen de limit is. Tenminste ze kregen het niet beter.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/09/14 03:18 AM
Hier het filmpje. Grafiek is op Zundapp forum te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=1vM5KAesUq8

Koppel is met 11Nm gewoon heel goed.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 23/09/14 12:06 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Ze hebben eigenlijk aangetoond dat 16000 toeren voor membramen de limit is. Tenminste ze kregen het niet beter.



Ja maar dan moet je op resonantie gaan tunen dan komen er echt wel meer toeren, oa een variabele inlaat lengte en de kleppen mogelijk meervoudig ( Ik had vroeger in 1980 al Mugen kleppen die een ge-etst profiel in het materiaal hadden en een gat in de hoofdklep die afgedicht werd met een tweede lichtere klep)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/09/14 11:40 PM
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.

Ik ben benieuwd wat ze gaan verzinnen. Het zijn wel een stel die het niet opgeven.

Eerst hadden ze 20,9pK. Dat was ook hun doel 2 jaar terug om over de 20pK te komen. Nu in 2014 wilden ze uittesten hoeveel toeren de membraam kleppen aan konden en dat was tot 17000, maar de trekkracht was een stuk minder. Ze hebben het net onder de 16000 gehouden maar dan is er veel trekkracht.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 24/09/14 12:13 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.

In die tijd had ik 1 van de snellere Honda 125 crossers terwijl het hele veld nog geel zag van de suzukis.
de vering was niet je dat ook al had Katayama in soesterberg de schokbrekers aanzienlijk verbeterd, later is dat beter geworden en verdween de overmacht van suzuki en kwamen de Hondas als favoriet naar voren oa Tiny Romviel deed het heel goed op Honda
Posted By: stoolex Re: Zundapp 517 - 24/09/14 11:23 PM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.

In die tijd had ik 1 van de snellere Honda 125 crossers terwijl het hele veld nog geel zag van de suzukis.
de vering was niet je dat ook al had Katayama in soesterberg de schokbrekers aanzienlijk verbeterd, later is dat beter geworden en verdween de overmacht van suzuki en kwamen de Hondas als favoriet naar voren oa Tiny Romviel deed het heel goed op Honda



In welk jaar was dat met de honda en bij welke motorbond
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 25/09/14 11:55 AM
79 en 80 bij de MON ik heb daar gereden tot 86. de laatste jaren echter 250 CC
Jo van de Burcht had voor mijn naam een speciale uitspraak bedacht.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/11/14 01:14 AM
Motorblok er vanonder gehaald.
De pakkingen moeten vernieuwd worden omdat ze een paar druppels doorlaten (lekken).
Dus blok splitsen.
Toch weer wat te doen. laugh

Attached picture DSC01611.jpg
Attached picture DSC01613.jpg
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 24/11/14 01:03 PM
weet waar je aan begint, Zundapp is niet echt heel makkelijk .
erg veel met warmte werken om met name de krukaslagers los te krijgen uit het carter .
als het alleen maar om een pakking gaat is het het beste een steun te maken zodat het carter op zijn rechter zijkant ligt en dan alleen het carter te lichten dat links zit , kun je de koppeling en krukas tandwiel laten zitten.
wel op alle shims letten en ook je hoofdas keerring vervangen want die gaat eraan als je het cartere monteert met de keerring in het carter
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/11/14 04:00 AM
Ik heb me heeeel veeeel ingelezen Joan. Toen ik daarmee klaar was heb ik besloten iemand op te zoeken die daar heel wat ervaring mee heeft.
Dit gaat helemaal goed komen.

Toen ik wat langer haar had laugh heb ik ook mijn blok uit elkaar gehaald op een manier dat je zegt, dat komt nooit goed. Je raad het al, met de hamer en een grote brander. Toch gelukt toen, wonder boven wonder, maar het liep nadien heel goed. Puur mazzel natuurlijk.

Verder zullen er ook modificaties aangebracht worden.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 07/12/14 01:21 AM
Blok is weer gemonteerd.
Meteen maar gereviseerd.
Rito volle krukas erin, 3de krukas lager erin, alu verstevigde koppelingsplaten, axiaal lager voor koppelinghefboom erin gemaakt, bronzen kerstboomlagers vervangen door Torrington naaldlagers, schakelklokpallen vernieuwd, natuurlijk alle pakkingen, lagers SKFc3 en keeringen (Viton), Compleet geshimt op 0,1mm.
Dit heb ik samen gedaan met een specialist. Echt mooi om te zien allemaal. Had het nooit zo goed gekund zelf. Puur omdat je geen hulpstukken en speciale gereedschappen hebt.

Attached picture DSC01618.jpg
Attached picture DSC01619.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 07/12/14 01:24 AM
Ik ben nu met een tuner bezig.
Heb een andere cilinder en die moet wat netter gemaakt worden. Een 6 poorter. Nu heb ik er maar 2 in de 6.3 (imi)zitten.
Eens kijken wat dat gaat brengen. laugh
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 07/12/14 01:27 AM
idd als je het blok toch uitelkaar hebt beter geen half werk, gaat vast mooi lopen.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 08/12/14 12:42 PM
uitlaatpoort ten opzichte van 6.3 2 mm omhoog, inlaat wat breder ( als er een spijl in zit laten zitten dan kun je de 1/2 hoogte bovenaan extreem breed maken zodat hij als een paddestoel eruit ziet ) en zuiger inkorten ( minimaal 3 mm korter dan opening, spoelkanalen aan de achterkant minstends 1 mm hoger dan aan de uitlaatkant dan is met een 4 bak honderd haalbaar
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/12/14 04:03 AM
100 is dan haalbaar maar dan moet hij perfect afgesteld zijn en een goede uitlaat eronder.
Hij vroeg wat ik wilde. Extreem of heel goed rijdend en 95.
Ik ga niet voor extreem maar goed rijdend enz...
Als hij de 100 een keer aantipt is het prima.
Er zijn diverse poortmaps (timings) te vinden op internet.
Wat ook erg belangrijk is, de hoogte afstelling van je cilinder (voetpakking dikte) en natuurlijk de squish van de kop. Goede uitlaat (zoekwerk) en de ontsteking op 1,2mm.
Hij geeft aan ongeveer rond de 8,5 pk te gaan.
We gaan het mee maken.
Wil je extreem dan moet je een ander blok nemen en veel centjes. laugh

Wat je aangaf aan maten had ik toen ik wat langer haar had ook gedaan en ook de 3de poelpoort nog wat ruimer gemaakt.
De spoelpoorten heb ik toen zo gelaten. De inlaat alleen maar verbreed. En de uitlaat tot 25mm (max) tot de bovenkant omhoog gebracht. En mijn kop veel afgevlakt.
Het uitlaatbochtje continu per 2 cm ingekort totdat hij precies de juiste lengte had om een beetje een expansie uitlaat effect te krijgen.
Lekker veel mee bezig geweest toen.

(Ohja hier een goed lopend Zundappje)

https://www.youtube.com/watch?v=P08vW7Ya9Sc
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 09/12/14 12:55 PM
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm max is halve slag.
en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken.
lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/12/14 01:11 AM
Origineel bericht van: Joan
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm max is halve slag.
en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken.
lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht


Ik denk een kleine vergissing?
Daar verschillen we van mening over die 25mm denk ik. Maakt niet uit.
Het voornemen in het nieuwe jaar is, minstens 10kg afvallen. Gaat de brommer ook harder van. laugh
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 10/12/14 01:45 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm , max is halve slag.
en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken.
lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht




Ik denk een kleine vergissing?
Daar verschillen we van mening over die 25mm denk ik. Maakt niet uit.
Het voornemen in het nieuwe jaar is, minstens 10kg afvallen. Gaat de brommer ook harder van. laugh


Met een dikke Komma ertussen leest het toch wat anders ??
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/12/14 03:40 AM
Ja zo leest het anders FF.
Ik zal de tuners eens navragen hoe ze dat zien.
Zelf ben ik wat voorzichtig met te hoog brengen van de uitlaatpoort. Te veel verlies van spoelen. Of je moet een perfecte expansie uitlaat hebben. Die kan gemaakt worden maar de centjes he. laugh
Daarom extreem, nee, voor mij niet, centen kwestie, en eventueel 100 aan tikken vind ik prima. Snelweg rijden doe ik toch niet met de brommer.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 10/12/14 12:41 PM
inderdaad een komma op die plaats.
echt extreem is meer dan een halve slag.
peugeot automaatjes voor de race hebben met een slag van 40 mm de uitlaatpoort op ca 18 mm zitten ( gemeten vanaf bdp, als je zo extreem gaat nooit meten vanaf bovenkant cylinder want als dat niet gelijk is aan BDP ( meestal wel) dan haal je een zeperd en de vorm van de "toog" is dan ook heel belangrijk
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/12/14 03:30 AM
Holy Mozes, 18 mm. Ik wist niet dat dat kon. Ik kan me er iets wel bij voor stellen omdat we over racerij hebben en dan gaan we in principe alleen over de hoge toeren praten. Tenslotte willen we er rap wezen he. laugh

Ik heb zo mijn wensen kenbaar gemaakt en daar wordt de cilinder op gemodificeerd. Tunen is een specialisme en ik ga op de kennis van die jongens uit want voor je het weet verpruts je een cilinder en je wensen zijn meteen in rook op gegaan en je portemonnee leger.

De hele set moet kloppen en dan wordt het moeilijk om goed te tunen. Open uitlaat, 19mm bing, een gewone ontsteking, 283 blok, 13/43 twv.
Eerlijk gezegd zou ik niet direct weten welke timingen/mm ik moet toepassen. Zomaar gaan vijlen lukt dan echt niet. Vroeger heel wat cilindertjes verknalt en dat wil ik nu effe niet. Ik ga nu voor 1 keer goed.
Tussen kerst en nieuw heb ik de afspraken dus na nieuw kan ik de resultaten laten zien en horen.

Wat is het toch een mooie hobby he. laugh

Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 11/12/14 12:52 PM
Ik moet nog een cylinder klaarstomen voor mijn AGS Zundapp crosser ( moet trouwens nog meer an gebeuren voordat die klaar is) die gaat wel wat wilder worden dan die 25 mm en daar komt een 24 of 28 mm carburateur op terwijl die toch ook bij alle toerentallen moet blijven lopen
( niet noodzakelijker wijs in de lage toeren echt krachtig maar wel dat hij niet afslaat en dat hij binnen zijn versnellingsbak ratio een goede overlap heeft in bruikbare toerentallen tandwielen waarschijnlijk 14/60 met een 18" achterwiel ( is toch weer een andere verhouding dan voor een 17")
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 29/12/14 11:45 PM
Vandaag mijn andere cilinder opgehaald van de tuner. Een 2de hans cilindertje, maar goed en mooi gemodificeerd. 6 spoelpoortjes erin. Morgen eens een poortmapje maken. Kop moet eerst gepareld worden want hij is niet goed schoon tussen de ribbetjes, wel een mooie squeez erin, 1 mm moet de squeez worden.

We kunnen weer verder. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/01/15 01:41 AM
Zuiger en cilinder gemonteerd. Voetpakking netjes bijgeknipt. Past nu beter. Uitlaat goed passend gemaakt op uitlaattuit. Vaak een probleem bij Zundapp, maar nu zit het prima. Wat dremelwerk enzo. Het inlaatspruitstuk wat ik had was niet mooi vanbinnen. Een rug die de stroming tegenwerkt en maar 17 mm doorgang in het midden. Dit allemaal uitgedremeld en nu is alles 19mm en mooi glad. Toch was het een 19mm spruitstuk maar als je gaat nameten klopt het niet.

Nu nog alleen kopje erop en uitlaat en dan proefdraaien.
Komt helemaal goed.

Attached picture DSC01634.jpg
Attached picture DSC01637.jpg
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 01/01/15 02:04 AM
Ziet er goed uit allemaal Alfons!
Vuurwerk straks met die nieuwe cilinder cry
Succes! smile
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/01/15 03:31 AM
Ohja zeker Zeezout, dat gaat dadelijk goed hoor.
Er zijn al verschillende die zo ongeveer zijn en dat gaat als een raket zeg maar. laugh
Altijd effe af wachten maar het zal goed zijn hoor, daar ben ik van overtuigd.
We zullen het meemaken. laugh
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 05/01/15 01:08 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag mijn andere cilinder opgehaald van de tuner. Een 2de hans cilindertje, maar goed en mooi gemodificeerd. 6 spoelpoortjes erin. Morgen eens een poortmapje maken. Kop moet eerst gepareld worden want hij is niet goed schoon tussen de ribbetjes, wel een mooie squeez erin, 1 mm moet de squeez worden.

We kunnen weer verder. laugh

die 4 hoofd overstroompoorten, origineel ? of erin gefreesd?

Ik heb een "eurocylindro" voor zundapp daar zitten 4 standaard poorten in .

op je foto van de poorten, de inlaat zou aan de bovenkant nog veel breder kunnen , paddestoelvorm van (laten) maken)
mag daar breder dan de zuiger toelaat als alles maar dicht zit als de zuiger net met zijn onderkant de onderkant van de inlaat aanraakt
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 05/01/15 02:10 PM
Die 4 zijn origineel Joan.
Ja het kan allemaal nog wel extremer maar ik gaf al aan dat ik voor een goed rijdende motor ga, anders wordt hij zo zenuwachtig in de lage toeren en dat rijdt niet lekker.

Ik hoop van de week het kopje te parelen en dan kunnen we eens gaan proefdraaien.

Komt goed.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 07/01/15 12:38 AM
Vandaag de kop geprobeerd te parelen maar dat hielp niet echt. Dus gezandstraald dan maar. Nu na borstelen met een koperen borstel. Het ziet er nu al veel netter uit.
Een gegeven paard moet je niet....
Ik wil deze kop want hier zit een mooie sqeez rand in. 284 kop.
Zaterdag monteren en proefdraaien want het wordt mooi weer.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 07/01/15 12:54 PM
ik zou hem alsnog parelen NA het voorstralen zeker om eventueel ingeslagen grit in de verbrandingskamer te verwijderen, je ziet het niet maar het zit er wel in en bij verhitten komt het los ( WEG PK's)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/01/15 04:06 AM
De kamer heb ik niet gestraald vanwege die rede.
Had ik al van jou opgestoken (geleerd)in andere berichten.
Ja ik ga hem ook naparelen. Kijken of het nog wat netter kan. Waarom niet he. laugh

Ja dat grit moet je zeker niet hebben in je cilindertje. Toen ik aan het stralen was proefde ik ook het gid tussen mij tandjes en dat schuurt lekker ja. laugh
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 08/01/15 04:22 AM
Werk je dan niet met een dichte straalkast ??
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/01/15 05:40 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Werk je dan niet met een dichte straalkast ??


Jazeker maar echt dicht zijn die niet echt he.
Was vergeten een doekje op de rand te leggen, dus dan komt er wel wat tussenuit gekropen. laugh

Had het straalkastje effe mee naar school genomen daar heb ik een ketel van 300 liter ter beschikking en dan kun je lekker blazen.

Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 08/01/15 06:29 AM
Zit er op dat kastje dat je gebruikt geen filter op de luchtuitlaat ??

Op de grote kast heb ik een afzuigbox aangesloten met nog een extra afscheider om het evt. grit op te vangen voordat de afgezogen lucht naar buiten afgevoerd wordt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/01/15 02:41 PM
Jawel jawel zit er zo'n klein filtertje op. Het is maar een simpel kastje en het deksel wordt een klein beetje opgetild door de luchtdruk die er toch wel inkomt als je aan het blazen bent en dan ontsnapt er tussen dat kleine kiertje net een paar gritjes en als je het deksel opent heb je ook wel wat stofdeeltjes van grit die wat ronddwarrelen en dat kun je wel eens proeven zeg maar.

Attached picture Straalkast.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/01/15 01:30 AM
Nou hier het resultaat dan. Altijd spannend.
Na 2 trapjes kwam er een klapje in en na 4 trapjes weer tot leven gekomen.
Nu 1 klein trapje en meteen keurig lopen.

https://www.youtube.com/watch?v=VmwnMiUjat4&feature=youtu.be
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 09/01/15 02:15 AM
FF de video openbaar maken op "joubuis" Alfons, kunnen wij ook meekijken wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/01/15 03:23 AM
En nu?
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 09/01/15 03:41 AM
Loopt mooi, blijft deutsche gründlichkeit en heel wat anders als een FS1
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/01/15 03:50 AM
Ja loopt echt prima hoor.

Zo,n FS1 loopt toch ook geweldig toch? Zeker weten.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 09/01/15 03:53 AM
Niet de kwaliteit als een zundapp Alfons.

Dit zou ik op de FS1 niet klaar krijgen, heb dit verslag destijds gevolgd, prachtig avontuur.
http://members.quicknet.nl/ct.langedijk/oldtimers/reiszweden/reiszweden.htm
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/01/15 04:11 AM
Origineel bericht van: Roelof
Niet de kwaliteit als een zundapp Alfons.

Dit zou ik op de FS1 niet klaar krijgen, heb dit verslag destijds gevolgd, prachtig avontuur.
http://members.quicknet.nl/ct.langedijk/oldtimers/reiszweden/reiszweden.htm


Ja dit heb ik ook al eens gelezen. Knappe prestatie hoor. Ik doe ze dat niet na. laugh
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 09/01/15 04:16 AM
Lijkt me prachtig, ik zou nog wel eens een KS willen hebben dus wie weet.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 09/01/15 12:26 PM
Origineel bericht van: Roelof
Lijkt me prachtig, ik zou nog wel eens een KS willen hebben dus wie weet.

nou wat let je, van het weekend naar Rosmalen kom je gegarandeerd met een KS thuis
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/01/15 01:14 AM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof
Lijkt me prachtig, ik zou nog wel eens een KS willen hebben dus wie weet.

nou wat let je, van het weekend naar Rosmalen kom je gegarandeerd met een KS thuis


Tja, ik zou ook niet weten wat Roelof belet. laugh

Vandaag nog effe laten draaien. Een half trapje en hij liep weer. Das in orde dan. Oh wat lekker klinkt dat toch in de oren.
Morgen misschien een klein ommetje maken want blijft een tijdje droog.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/01/15 05:34 PM
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima.
Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke.
Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.

Nu nog iets betere temperaturen. laugh
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 12/01/15 05:53 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima.
Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke.
Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.

Nu nog iets betere temperaturen. laugh

Normaal voor deze tijd is het min 10 grin
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 12/01/15 06:52 PM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zondag een proefrit gereden, 14 km. 100% bevallen. Stationair, langzaam, half gas en vol gas, alles prima.
Het is altijd maar afwachten of er niets af gesteld moet worden maar in dit geval niet. Ontsteking (1,4mm), sproeierbezetting en naaldstand, koppeling, versnellingsklok, is allemaal oke.
Nu grotere ritten maken maar heb er 100% vertrouwen in en dat is belangrijk.

Nu nog iets betere temperaturen. laugh

Normaal voor deze tijd is het min 10 grin
ja en genoeg wind om je 110 te laten rijden, kom daar zomers eens om
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 12/01/15 09:51 PM
Ik wist het al Alfons smile
De hand van de Meester he wink
Scheuren door de polder met de 517 komend voorjaar/zomer.
Zal opletten komend seizoen als ik op mijn fietsje met kampeerspullen rond Middelburg rij grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/01/15 10:04 PM
Nee geen 110. Misschien 100. De naald blijft bij 90 hangen op zijn wijzerplaat. Ik zie ook strepen zo rond de 80. De naald is omgebogen omlaag door veroudering. Ik zal de teller moeten reviseren door het naaldje te vervangen. Ach zo kom je toch weer wat tegen. Dat is het enige nog. Voor de rest zou ik het niet weten. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/01/15 10:06 PM
Ach je moet ook een beetje geluk hebben he Zeezout. Maar het is wel kikken als het ineens allemaal goed is. Je hoort vaak dat ze een tijdje bezig zijn met afstellen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/01/15 01:15 AM
Gisteren 2 schakels in de ketting gemonteerd. Omdat ik een 16 tand heb gemonteerd en daardoor komt het achterwiel iets te ver naar voren te staan en dat is minder netjes. Nu staat hij mooi in het midden van het achterspatbord.

16 tand gemonteerd want hij trekt hem altijd helemaal door in zijn 4 en maakt heel wat toertjes en kan dit makkelijk hebben.

Snelheid met GPS gisteren op 98 km/h, op de teller voorbij de 100.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 20/01/15 01:15 PM
ketting wel stellen met een vrouw achterop want hij spant aan bij belasting en dan trekt hij je hoofdas uit het carter , resulteer in een iets klapperende ketting als hij zo op het standaard staat.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/01/15 09:16 PM
Hhahhaaa, als mijn vrouw achterop gaat dan zal het resultaat zeker een klapperende ketting zijn. whistle grin

Ja ik weet het, niet te strak. Er zit genoeg speling op hoor. Maar bedankt want je zou het maar vergeten en dan gaat het goed mis he.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 07/02/15 10:28 PM
Vandaag bij een maatje die een hele Zundapp gerestaureerd heeft de complete verlichting aangesloten. Ja het blijft voor de meeste best lastig die draadjes. Alles werkte in 1 keer en dat is ook wel eens leuk. Ook een motorkenteken erop. Binnenkort naar de keuring RDW maar dat komt goed als ik de Zundapp bekijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/02/15 03:51 AM
Vandaag een klein stukje gereden. Wat een kracht zit er in, en snelheid zat. Loopt door de teller heen. laugh
De Bing 19mm vertoont toch slijtage en daarom is het stationair niet echt stabiel. Zo al niet de sterkste kant van een Bing maar dit moet anders. Algemene klacht van een Bing. Tenslotte zijn ze al heel oud en dan gaat het toch achteruit.
Daarom besloten een Mikuni VM20/151 erop te zetten. Dit zijn hele goede carburateurs die goed af te stellen zijn.
Later meer.
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 19/02/15 05:39 PM
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 19/02/15 08:55 PM
laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/02/15 04:53 AM
HAhHAAAaaa Zeezoutje. Hoe kom je er op.
Den geilen vergasser is binnen, dus zaterdag is kijken hoe ik hem er tussen frommel. laugh
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 20/02/15 06:08 AM
Met een Hamer en een Zaag kom je een heel eind crazy
Posted By: Trommel Re: Zundapp 517 - 20/02/15 06:15 AM
Origineel bericht van: zeezout

Ha, ja.Kwam afgelopen zomer een duitser tegen die stukken met z'n auto had.En vroeg aan mij of ik verstand van motoren had (op z'n duits natuurlijk)Ik zei ja een beetje. Ik zei ik zie het al de hitler is kapot.Hij zei wat ? Ik zei ja, de hitler is kapot. Hij snapte er niks van .Ik wees toen de carborateur aan en hij zei jaaaaa maar dat is der vergaser.Ik zei ja, dat zeg ik de hele tijd al.. ;-)
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 20/02/15 01:08 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag een klein stukje gereden. Wat een kracht zit er in, en snelheid zat. Loopt door de teller heen. laugh
De Bing 19mm vertoont toch slijtage en daarom is het stationair niet echt stabiel. Zo al niet de sterkste kant van een Bing maar dit moet anders. Algemene klacht van een Bing. Tenslotte zijn ze al heel oud en dan gaat het toch achteruit.
Daarom besloten een Mikuni VM20/151 erop te zetten. Dit zijn hele goede carburateurs die goed af te stellen zijn.
Later meer.


Ik heb alleen maar goede ervaring met de bing 19, ook in de uitvoering 20 en 21.
wel is het zo dat vanwege de moderne benzine de standaard sproeier voor het staionair circuit van 30 of 35 uitgeruimd moet worden naar 45 of 50.
de grote te bepalen door te kijken of hij goed loopt met de luchtregelschroef 3 halve slagen open moet deze kleiner dan de sproeier 5 punten groter, moet deze meer slagen dan de sproeier 5 punten kleiner.
bij een 30 of 35 is er stationair net wat te bereiken als de luchtregel helemaal dicht staat.
hetzelfde is het geval met een Mikuni of een Kei-hin en dan bedoel ik wel de japanse versies want de chinesche die je tegenwoordig koopt klopt vaak iets niet met de interne boringen en dan ga je helemaal af ( overigens heb je ook al chinesche Bing's)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/02/15 06:21 PM
Ja ik weet het Joan.
Maar heb ook al grotere stationaire sproeiers geprobeerd maar helpt niet.
De Bing is gewoon op. Gasschuif ingesleten (teveel speling), gasnaald zie ik sporen, gasnaaldhuis zal ook wel op zijn.
Op zich ging het wel maar net niet naar volle tevredenheid.
Soms weer te hoog stationair en dan ineens weer te langzaam en zelfs al eens uitgevallen en soms bij gas geven inhouden omdat waarschijnlijk de vlotternaald blijft hangen omdat hij dan ineens niet voldoende benzine kreeg.
Bij Massink kan ik de Bing laten reviseren. Misschien doe ik dat wel.
Maar lees effe het volgende bericht.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/02/15 06:22 PM
Vanmorgen de Mikuni gemonteerd (kon het niet laten) en alles zit perfect. Lang spruitstuk en komt nog beter uit dan met de Bing. Gaskabel zit precies goed. Meteen na 1 trapje lopen en meteen netjes. Keurig netjes stationair en een perfecte overname. Basis afstelling gecontroleerd en dat staat goed. Klein stukje door de straat (was net effe droog), maar trek als een beer naar de hoge toeren toe. Gas los en keurig weer stationair.
De Bing is echt wel versleten als ik het nu hoor draaien met de Mikuni. Mooie carburateurs hoor.
Later met ritten moet natuurlijk blijken of er een andere hoofsproeier in moet maar zo te voelen denk ik niet. De bougie nu ziet er prima uit. Als ik 100 km gereden heb nogmaals de bougie eens goed bekijken.
Voorlopig ben ik zeer tevreden.
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 20/02/15 06:42 PM
Gefeliciteerd Alfons!
Heel herkenbaar dat genieten van zulke momenten! smile
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/02/15 07:42 PM
Origineel bericht van: zeezout
Gefeliciteerd Alfons!
Heel herkenbaar dat genieten van zulke momenten! smile


Dank U. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/03/15 05:24 AM
Afgelopen zondag nog met de Zundapp op pad geweest. Is een keer goed gasgegeven en dit is het resultaat. 105. Omdat de naald sleept kun je dit zien. Inmiddels heb ik er een 120 km teller erin zitten. Dit was gewoon met zijwind gereden. Heb er nu een 16 tand voor en 41 van achteren. Ook tegen wind gaat dit gewoon keihard door. Ik heb nog een 36 tandwiel liggen en die gaat er binnenkort op. Dan zal het 110+ worden.
Mooi om ermee te rijden hoor . Gaat echt als een speer.



Attached picture 20150218_125532.jpg
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 20/03/15 12:59 PM
met een vierbak zou ik niet van 41 naar 36 gaan, als hij nu deze gaang haalt gewoon zo laten, moet lekker jengelen dan zijn ze op hun best.
ik heb een 5 bak en rijd 15/42 en de 4 en 5 hebben meen ik dezelfde overbrenging in feite zit er dus een versnelling extra tussen 3 en 4
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/03/15 01:20 AM
Oeps een type foutje het moet een 38 tand zijn ipv 36.
Nou die 38 trekt hij absoluut hoor, weet ik zeker. Het jengelt zeer goed zullen we maar zeggen. Misschien wel iets te goed.
We gaan het gewoon proberen. Hij is echt heel sterk.
Als tzt erop ligt zal ik proberen een filmpje te maken.
Moet dan wel een steuntje maken om het foto toestelletje te monteren want boven de 100 wil ik toch wel met 2 handen aan het stuur rijden.

Bij een 4 bak is de 4, 1:1,08 en bij een 5 bak is het 1:1,095.

Nagenoeg gelijk zeg maar. Welk bloknummer heb je, een 284 of 285, of heb je een 314 blok?
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 21/03/15 01:42 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oeps een type foutje het moet een 38 tand zijn ipv 36.
Nou die 38 trekt hij absoluut hoor, weet ik zeker. Het jengelt zeer goed zullen we maar zeggen. Misschien wel iets te goed.
We gaan het gewoon proberen. Hij is echt heel sterk.
Als tzt erop ligt zal ik proberen een filmpje te maken.
Moet dan wel een steuntje maken om het foto toestelletje te monteren want boven de 100 wil ik toch wel met 2 handen aan het stuur rijden.

Bij een 4 bak is de 4, 1:1,08 en bij een 5 bak is het 1:1,095.

Nagenoeg gelijk zeg maar. Welk bloknummer heb je, een 284 of 285, of heb je een 314 blok?




Hou ik je aan!
Prachtig zo'n Zündapp!

Een 4-bak is toch meer dan genoeg als de eindoverbrenging nagenoeg gelijk is als van de 5-bak?
Lijkt mij dat je bij een 5-bak niet sneller bent maar juist snelheid verliest tijdens het extra overschakelen.
En dan nog, je zit niet op een circuit maar geniet gewoon heerlijk van die prachtmachine op de gewone weg toch?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/03/15 03:48 AM
Ja dat is wel zo, maar als je met een 5 bak over schakelt en hij zakt weinig in toeren, krijg je echt dat race gevoel en je gaat echt goed vooruit hoor. Zeker als je continu tussen 3 en 4 moet schakelen.
Maar idd op de weg is een 4 bak genoeg.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 23/03/15 01:12 PM
bij sterke tegen wind ( en dat hebben we hier nog wel eens is het heel vaak net nodig bij een vijbak om effe een tikkie terug te doen naar 4 omdat hij dan weg zakt van de 95 naar de 85 en dan trekt hij hem weer terug naar de 90 met inderdaad een racegevoel qua "jengel"
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/04/15 03:15 AM
Vandaag een flinke rit gemaakt met de brommerclub.
Na 130 km weer thuis en zag ineens een druppeltje olie onder het blok. Koppeling carter deksel laat iets door dus daar moet effe een nieuwe pakking tussen. Nu met vloeibare pakking monteren zoals het in de boeken staat. Had ik in eerste instantie niet gedaan zoals zo velen. Uurtje werk, dus valt wel mee.
Ik moet wel zeggen dat ik de rit naar huis best heb gas gegeven, en dan werkt zo'n blok ook wel een beetje. Maar gewoon een nieuwe pakking steken.
Voor de rest een prima erg sterk blok.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 13/04/15 03:54 AM
Heb je dan dat de een op het rijwielpad moet rijden en de ander op de weg ??
I.v.m. bromfiets en motor kenteken.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/04/15 05:18 AM
Ik rij dan gewoon op het rijwielpad. Geen probleem. Heel soms op de weg. Als ik naar huis terug ga dan effe knallen op de weg. Heerlijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 30/04/15 02:18 AM
Vandaag de pakking vernieuwd. Was echt nodig want hij begon gewoon te lekken. En een paar olie druppels op de straat waar je staat is ook niet alles.

Ik dacht een uurtje maar het zijn er 3 geworden.
Ontstekingsdeksel eraf, ontsteking eruit, olie aftappen, klokplaatje eraf, afstelmoer versnellingen demonteren, 9 schroeven los draaien (3 niet), koppelingskabel loshalen en dan rechter koppelingsdeksel eraf halen. De schakel vork opvangen want die valt er als het ware uit. De middencarters blijven bij elkaar door de 3 ophangbouten, 1 schroef aan de rechter kant net onder de cilinder, 1 extra bout en moer van voren onder het carter waar eigenlijk de valbeugels zitten gemonteerd en 3 schroeven onder het ontstekingsdeksel.

Natuurlijk niets te zien aan de pakking, of carterdelen.
Wel zie ik aan de pakking dat hij niet helemaal op de smalle rand van de carterdelen raakt. De nieuwe pakking raakt iets meer op de vlakken.

Aan de foto's kun je het zelf ingebouwde 3de krukaslager zien (HK 1312) met extra oliekanaal, de alu versterkte koppelingsplaten en een axiaal taatslager die de koppeling indrukt zien.

Alles weer in elkaar, versnellingen afstellen, nu de pakking met demontabele vloeibare pakking gemonteerd en olie erin en een heel stuk gereden. Kurkdroog. Dat valt dan ook weer mee. laugh

Na het avondeten ook nog een stuk gereden en weer kurkdroog. laugh


Attached picture 20150429_150625.jpg
Attached picture 20150429_150718.jpg
Attached picture 20150429_150739.jpg
Attached picture 20150429_150924.jpg
Attached picture 20150429_151205.jpg
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 30/04/15 02:29 AM
Curil vloeibare pakking werd vroeger al voorgeschreven voor mijn FS1, ik gebruik het nog steeds.

Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 30/04/15 04:02 AM
Heb ik ook liggen hier. Maar niet gebruik. Ik gebruik de rode Valma. Al jaren en werkt perfect. Blijft elastisch en droogt niet uit. Curil is ook perfect. Het is net wat je gewent bent te gebruiken. Als het maar dicht is. En dat is hij nu.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 30/04/15 04:08 AM
Ik wacht nu op de olie 'Bel Ray Gear saver 80W'.

Deze geeft geen plakkende koppelingsplaten.
Veel bromfietsgebruikers en motorgebruikers gebruiken, speciaal ontworpen voor natte koppelingen.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 30/04/15 11:43 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik wacht nu op de olie 'Bel Ray Gear saver 80W'.

Deze geeft geen plakkende koppelingsplaten.
Veel bromfietsgebruikers en motorgebruikers gebruiken, speciaal ontworpen voor natte koppelingen.


ik gebruik Shell voor motorfietsen, plakken de platen ook niet.
over dat naaldlager nooit begrepen waarom zundapp dat niet meteen zelf monteerde, het gat en alles is al voorbewerkt alleen monteren is genoeg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 30/04/15 12:35 PM
Kan ook. Sommige gebruiken de Kroon olie. Maar de meeste zijn het beste te spreken over Bel Ray.

Alleen de motoren met meer vermogen hebben dat extra lager. Bij de 5 bakken standaard dacht ik. Het gat zit er wel maar het extra smeerkanaal niet. 5 mm gaatje geboord van binnenuit onderin.

Het heeft natuurlijk met de kosten te maken. Dit legertje kost best wat centjes en als je er 50000 van moet hebben!!!

Ohja, als je alu versterkte platen gebruikt mag je niet meer olie gebruiken met extra grafiet erin.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 30/04/15 06:35 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Kan ook. Sommige gebruiken de Kroon olie. Maar de meeste zijn het beste te spreken over Bel Ray.

Alleen de motoren met meer vermogen hebben dat extra lager. Bij de 5 bakken standaard dacht ik. Het gat zit er wel maar het extra smeerkanaal niet. 5 mm gaatje geboord van binnenuit onderin.

Het heeft natuurlijk met de kosten te maken. Dit legertje kost best wat centjes en als je er 50000 van moet hebben!!!

Ohja, als je alu versterkte platen gebruikt mag je niet meer olie gebruiken met extra grafiet erin.

grafiet in olie is bij mij sowieso uit den boze bij dit soort toepassingen . heel langszaam draaiende delen als standaard assen en trappers en zo wel.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 30/04/15 11:50 PM
Ja, je hebt mensen die dan andere geloven en natuurlijk het dan gebruiken. Het is wel goed voor de tandwielen maar het grafiet gaat in de platen komen en hebben dan geen grip meer en de koppeling slipt. Zeker bij 125 machines.

Ook andere toevoegingen aan olie heb ik nooit positief benadert. Ondanks de vele mooie voorbeelden die ze erover vertellen en laten zien.
Nee, gewoon op tijd verversen en een juiste, ik zeg niet een goede, olie gebruiken.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 01/05/15 12:01 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja, je hebt mensen die dan andere geloven en natuurlijk het dan gebruiken. Het is wel goed voor de tandwielen maar het grafiet gaat in de platen komen en hebben dan geen grip meer en de koppeling slipt. Zeker bij 125 machines.

Ook andere toevoegingen aan olie heb ik nooit positief benadert. Ondanks de vele mooie voorbeelden die ze erover vertellen en laten zien.
Nee, gewoon op tijd verversen en een juiste, ik zeg niet een goede, olie gebruiken.

goede en juiste olie: en zelfs dan nog kan het fout gaan, een paar keer per jaar krijg ik onderdelen op mijn lab geslingerd die versleten zijn en dan krijgt een bepaald merk olie de schuld, blijken toch ontwerp en bewerkingsfouten vaak de oorzaak te zijn van falen: lokaal te hoge ontwerpdrukken ( of afbraam fouten) waardoor met name bij tandwielen bij het uittreden van een tand van het aandrijvende wiel er een rand door de olie film heen drukt en dan een deuk achterlaat in aangedreven tandwiel
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/05/15 01:19 PM
Dat kan natuurlijk altijd. Alles kan stuk. Heb bijna alles wel eens stuk zien liggen, van auto's. Maar er zijn er miljoenen en miljoenen, dus valt een paar tandwielen wel mee. Wie van ons heeft nu vaak dat zijn versnellingsbak in elkaar draait.

Dat bedoelde ik met de juiste olie. Merk olien zijn allemaal goed, maar vaak wordt niet de juiste gebruikt en dat is het probleem.
Bijvoorbeeld, ben jij er van overtuigd dat je de juiste olie in je motor hebt zitten van je auto.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 01/05/15 03:57 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat kan natuurlijk altijd. Alles kan stuk. Heb bijna alles wel eens stuk zien liggen, van auto's. Maar er zijn er miljoenen en miljoenen, dus valt een paar tandwielen wel mee. Wie van ons heeft nu vaak dat zijn versnellingsbak in elkaar draait.

Dat bedoelde ik met de juiste olie. Merk olien zijn allemaal goed, maar vaak wordt niet de juiste gebruikt en dat is het probleem.
Bijvoorbeeld, ben jij er van overtuigd dat je de juiste olie in je motor hebt zitten van je auto.

nee zeker niet, want hier doet mijn garage dat en daar is winstmarge een erge drijfveer.
als voorbeeld mijn uitlaatgasrecirculatie klep, het liefst zetten ze daar elke 20.000 km een andere voor in. die ga ik zelf wel vinden en afblinden dat is op zijn nederlands een "cash-cow"
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 02/05/15 02:03 AM
Als je die gaat afblinden dan heb je kans dat storingslampje gaat branden of erger nog dat je maar 40 km/h kunt gaan rijden. Ik weet natuurlijk niet welke auto je rijd. Zal wel een dikke zijn. laugh

Ohja, er wordt flink verdient op de olie hoor. Ook de garage zelf heeft niet altijd de juiste kennis wat olie betreft, helaas.
Posted By: WilfredVW Re: Zundapp 517 - 02/05/15 04:31 AM
Wat voor n auto rijdt je Joan, ik heb n garage en heb veel met die ellende te maken.Ohja, en welk type motor zit erin en bouwjaar.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 05/05/15 12:09 AM
Vandaag eerst de 'Bel Ray Gear saver 80W' in het blok gedaan. En waarrempel de koppeling vertoond niet meer dat grijpen als je de handel inknijpt. De platen komen dus nu goed vrij.
Bougie eruit gedraaid om de kleur te bekijken, heel mooi koffiebruin. Ik had ook al het vermoeden dat de sproeiers in de Mikuni goed waren aan maat. Ontsteking nog even gecontroleerd met de lamp en die stond nog steeds goed.
Heel stuk gereden en alles kurkdroog.
Het loopt als een beer. Trekt in 1 keer door naar de 100. Geen enkel probleem. Lekker gevoel als je 85 rijdt en je hebt nog een heel stuk gas over. laugh
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 06/05/15 11:43 AM
Origineel bericht van: WilfredVW
Wat voor n auto rijdt je Joan, ik heb n garage en heb veel met die ellende te maken.Ohja, en welk type motor zit erin en bouwjaar.

Ford transit TDCI maar ben even kwijt wat voor motor, anders dan mijn vorige want daar zat een 2.0 peugeot in (volgens zeggen) nu meen ik een 2.3 maar met 5 PK minder
(meen nu 125 PK)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 06/05/15 01:16 PM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: WilfredVW
Wat voor n auto rijdt je Joan, ik heb n garage en heb veel met die ellende te maken.Ohja, en welk type motor zit erin en bouwjaar.

Ford transit TDCI maar ben even kwijt wat voor motor, anders dan mijn vorige want daar zat een 2.0 peugeot in (volgens zeggen) nu meen ik een 2.3 maar met 5 PK minder
(meen nu 125 PK)


Foei Joan. Je stelt me nu teleur. Je weet niet welke motor erin ligt. Welke techniek. Ik wil nu meer weten van je, om het goed te maken. laugh
Posted By: WilfredVW Re: Zundapp 517 - 06/05/15 02:24 PM
Dat is jammer, ik heb hier ook transit's met veel EGR problemen ,komt veel voor. Het jammere is dat je juist bij transit de EGR klep niet kunt uitprogrammeren in de ECU van de auto. Bijvoorbeeld Ford/ Peugeot/ citroen / Volvo 1,6 tdci is een motor met veel problemen hiermee maar die kun je wel uitprogrammeren en dan komt ie zonder problemen door de APK. Kost wel wat maar dan heb je ook geen problemen meer.
Mijn beste tip is dat je t beste een diesel netjes warm rijdt en dan stevig doorrijden. Dus niet aftrappen maar doortrekken naar 3500/4000 rpm en niet het nieuwe rijden toepassen ,want dat is funest voor EGR kleppen doordat de motor niet goed warm wordt. Dan bespaar je geld op de diesel maar je brengt dat geld in het vijfvoud naar de garage voor de storingen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/05/15 02:43 AM
Vandaag hebben we met de BOLUZ brommerclub met 75 brommers de molenrit gereden. Eerst naar Wilhelminadorp gereden waar jaarlijks de Oldtimer dag is. Prachtige Oldtimers vanaf begin jaren 1920 tot... Ook vanuit het buitenland komen ze hier naartoe. Perfect weer ervoor. De bromfiets kreeg extra aandacht van de organisatie aldaar. Toen we wegreden werd er een eren haag gevormd en werden uitgezwaaid. Leuk om mee te maken. Slechts 1 klein pechgevalletje bij een deelnemer. Koppelingskabel af. Nieuwtje gestoken en weer verder. Ondereg heel veel Oldtimers tegengekomen, altijd een leuk moment. Om 4 uur weer naar huis met een flinke omweg en 200 km op de teller. Heerlijk gereden vandaag.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/05/15 04:49 AM


Oke dat is ook gelukt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/06/15 04:17 AM
Als het wat harder gaat moet je toch een betere helm hebben. Dit is de Shark evoline 3 ST. Goed ding. Je kan hem als jet en intergraal gebruiken. Met ingebouwd zonnescherm.

















Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/06/15 03:59 AM
Vandaag het achter tandwiel vervangen door een kleinere. Zat 41 op nu 38. Voor 16. 1 schakeltje van de ketting moet er dan van tussen.
Hij trekt dit gewoon en loopt nu 110 op de teller en 105 op GPS. Net iets langere versnellingen en dat rijdt lekkerder. 90 gewoon op het gemakje. Lekker zo op de 80 km wegen. Met de nieuwe helm is het nu geweldig om te rijden. Heel goede helm de Shark. Zeer stabiele helm. Echt een aanrader.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 12/06/15 08:39 PM
kun je de cylinder er nog eens afhalen en een poortenmapping maken ( ook zuiger ten opzichte van de inlaat)

Daar heeft iemand een goed stukje werk afgeleverd, trekkracht en snelheid.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/06/15 03:20 AM
Zie PB.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 15/06/15 12:33 AM
Gisteren morgen kreeg ik een 66CC (70CC Althena) toegestuurd en die zit er momenteel op. Deze heeft 6 spoelpoorten en is niet getuned maar netjes gemaakt. Braampjes, hoekjes, kantjes enz... bijgewerkt. 2de handsje met 300km ofzo. Is dus al ingelopen.
Loopt net zo hard maar heeft meer trekkracht. De powerband is veel breder. Ook bij lage toeren trekt dit goed natuurlijk.
Sneller naar de 100 en loopt dan rustig door naar de 110.
Wel 2 daagjes bezig geweest om de setup goed te krijgen maar nu is het dik in orde. Persruimte op 1,1mm. Ontsteking op 1,4mm. Gek, maar de hoofdsproeier van de carburateur is 10 maten kleiner geworden. Had bij half gas de neiging tot 4 takten en rookte bij volgas. Dat is nu allemaal voorbij en draait nu geweldig.
Alleen de uitlaattuit heb ik wat bij moeten werken zodat de klem met uitlaat er perfect op zit en zit muurvast. Vaak een probleem bij Zundapp maar dat moet je gewoon goed aanpakken.

Man dit jakkerd echt zeg.

De 50cc draaide ook geweldig maar je moet hem meer op toeren houden en laten janken om echt hard te gaan. Met de 66cc hoeft dit niet meer.

1,5 uur gereden om te testen maar dit is gewoon waawww.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 15/06/15 12:02 PM
veela zie je dat er een veer gebruikt word als extra bevestiging van de uitlaat bocht zelfde als de veer truuk voor de solex uitlaat
nu een gat in onderse koelrib og netter eem M4 boutje met 2 moeren ( 1 ONDER EN 1 BOVEN DE KOELRIB ZODAT HET BOUTKOPJE IETS UITSTEEKT ALS VEER BEVESTIGINGPUNT )
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 16/06/15 01:05 AM
Ja ik ken dat wel, maar vind het niet mooi. Je moet ervoor zorgen dat het gewoon precies allemaal goed past. Een goede volle klem gebruiken en een beetje pasta. Dit komt niet los. Nooit gehad en nu zal het ook niet gebeuren.

In de cross wordt het een ander verhaal door de klappen en je moet vaker een uitlaat vervangen/andere erop zetten.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/07/15 07:16 PM
Zo net terug van een rondje van 100km. Geweldig weer om te rijden. Wat een toeristen overal zeg, maar geen last van gehad op de weg ipv op het fietspad, want daar kom je niet doorheen.

Onderweg kwamen 2 motor politie agenten naast me rijden, gaven een duim omhoog en lieten me weer gaan. Reed netjes 80. :-)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/08/15 01:27 AM
Bougie van de Dapp na 650km.
Niets mis mee NGK 8BS.

Attached picture 20150808_191052-1-1200x1205.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/08/15 01:11 AM
Zaterdag een rit gemaakt met de BOLUZ brommerclub hier. Totaal 160 km. laugh
Vandaag ook een rit gemaakt, naar de Kreekraksluizen, dan naar Hansweert, dan naar Haven Vlissingen en dan over Arnemuiden terug. Totaal 165 km. laugh

Vlak bij huis kreeg ik een wesp tussen mijn helmbandje en hals en ja hoor een prik. Au, [censored] beest. mad

Binnenkort ook weer een trip maar dan naar Zeeuws Vlaanderen door de Westerschelde tunnel.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 31/08/15 12:59 AM
Vorige week zaterdag een trip gemaakt (180 km) en gisteren ook een trip gemaakt met de BOLUZ club (140 km.

Afgelopen weken ook regelmatig met de Dapp op pad geweest en heerlijk gereden. Hij doet het perfect.
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 31/08/15 03:10 AM
Mooi toch ? Andere beleving dan op Solex, maar beide mooi om te doen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 31/08/15 12:42 PM
Absoluut, rij op beide heel graag. Wat je zegt een totale andere belevenis. Kan niet zeggen op welke ik het liefste rij. Als ik maar rij daar gaat het om.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/11/15 11:05 PM
1ste karwei uitgevoerd. Versnellingspookas met klok.

Groefje gedraaid, collega heeft geholpen, 2mm breed en de asdikte 9,8mm dik gelaten, daarna o-ring erom.
Collega moest een apart beiteltje maken, want de smalste die we op school hebben is 3mm.
Dit moet het druppeltje olie lekkage (wat normaal is) tegen houden, en dat gebeurd ook dadelijk.

Attached picture 20151101_125325.jpg
Attached picture 20151101_112955.jpg
Attached picture 20151124_173722.jpg
Attached picture 20151124_173939.jpg
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 24/11/15 11:20 PM
Netjes, je hebt de fabriek verbeterd.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 25/11/15 06:46 AM
wel hopen dat de wrijving niet te hoog is, dat terugdrukveertje is niet al te sterk en die heeft ook al een zware pook aan zich hangen
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/11/15 07:42 AM
Origineel bericht van: Roelof
Netjes, je hebt de fabriek verbeterd.


Dat idee heb ik van andere Zundapp boys over genomen hoor. Maar werkt absoluut en de fabriek had dit standaard ook moeten doen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/11/15 07:46 AM
Origineel bericht van: Joan
wel hopen dat de wrijving niet te hoog is, dat terugdrukveertje is niet al te sterk en die heeft ook al een zware pook aan zich hangen


Is al getest Joan. Als je een 0,55 laat indrukken gaat dit perfect. Er is nog niemand geweest die er klachten mee had. Dus dit is goed.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 11/12/15 02:40 PM
Ook toevallig Alfons
maar een motor kenteken met kleine trommel remmen gek dat ze daar niks over zeggen
die van jou ziet er veel beter uit!!

Attached picture zundapp 1970 062 (600 x 450).jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/12/15 06:47 PM
Ehh ja, ziet er iets beter uit ja.

Maar die van jou is wel lekker helemaal origineel.

Hij remt echt goed hoor, anders zou ik meteen grote naven erin zetten, maar echt niet nodig hoor.

Ga je hem een beetje opknappen?
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 11/12/15 07:04 PM
Ja opknappen
ligt al helemaal uit elkaar
is type 517-05 L9 uit 1970 nog geen kenteken dus werk zat!!
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/12/15 10:04 PM
Kijk dan heb je nog een mooie klus te doen. Brommer of motor fietsje van maken?
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 12/12/15 04:33 PM
brommer voorlopig
ik heb geen motor rijbewijs!!
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/12/15 05:18 PM
Altijd goed. Als hij af is gaan we een blokje om. Lijkt me mooi. Misschien ook andere formleden erbij.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/12/15 09:11 PM
Vandaag een complete cartertrekker op de kop kunnen tikken. Ook makkelijk om de koppeling in te drukken.
Niet makkelijk te krijgen.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 12/12/15 11:09 PM
doen we Alfons (blokje om)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/12/15 06:37 PM
Vandaag een iets grotere stationaire sproeier gemonteerd. Zat 30 in nu 35. De hoofdsproeier van 70 naar 75 gebracht. Moest iets rijker. Beter rijker dan armer. laugh
Stukje gereden en gaat als een speer. Bougie over 300 is goed bekijken.
Morgen weer een ander klusje.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/12/15 12:21 PM
De gloeiende spijker verlichting aan de voorzijde is voorbij. Een BA20D fitting koplamp ingebouwd met daarin een 800 lumen LED lamp erin. Wat een licht nu. Geweldig. Achteren een 12V lampje moeten monteren want de 6V brande steeds door. Nu ook achteren een perfecte verlichting. Zowel dim als groot afgesteld en werkt perfect. Mooi lichtbeeld.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/02/16 10:57 PM
Haha, achteren nu een 24v lampje erin. 12v brande toch door. Brande fel maar ging toch stuk. Met deze 24v gewoon heel goed licht. Hoe is het mogelijk hè, met een 6v installatie.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 24/02/16 07:22 AM
het is geen 6 volt installatie, is net als bij solex, hangt van de belasting af.
overigens heb ik al heel snel een ontsteking met 4 spoelen gemonteerd. er bestaat een special spoeletje voor het achterlicht, die heeft geen zolen dus ziet de magneet niet
deze hoort met STALEN busjes ( geen messing dus) op de lichtsoel gemonteerd te worden. zet je het licht aan geeft deze grote lichtspoel spoel een magnetisch veld af en dat pikt dit spoeletje op en gaat dan pas spanning leveren gaat je achterlicht automatisch branden
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 24/02/16 09:32 AM
Dat klopt natuurlijk van die 6V.
Vind het wel grappig dat ik nu 24V erin heb die het gewoon perfect doet.

Dat van dat kleine spoeltje kende ik niet. Weer wat geleerd. Heb het nog nergens gezien op een webshop ofzo.
Is goed kijken.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/02/16 02:41 PM
De begin situatie.
Wordt een complete revisie.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 26/02/16 02:47 PM
Een nieuwe oude motor ??
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/02/16 04:39 PM
Ja FF, de onderdelen zijn allemaal prima, dus alleen de lagers, keringen, meteen een volle krukas erin, de bronzenbus van de kerstboom vervangen door een naaldlager, netjes uitshimmen, carters glasparelen en deksels opnieuw spuiten, plaatjes heb ik nog nieuwe liggen hier.
Wordt een prima blokje, wat zal draaien ook.
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 26/02/16 05:21 PM
Mooi hoor Alfons. Heel leuk om er weer een zgan blokje van te maken!
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/02/16 10:13 PM
Moet goed komen.
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 27/02/16 07:47 AM
Achterlicht: bij een aantal Solexen van kennissen heb ik de tip van Jan Vennix toegepast (diode). Werkt goed.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/02/16 10:03 AM
Klopt John. Maar met die 24V lamp is het nu ook goed. Gisteren nog gereden en het lampje is nog heel. Ik denk wel dat het goed is. Ik heb ook nog een velleman liggen en die zou ik ook kunnen gebruiken. Maar is niet nodig nu. Wel dacht ik dit (diode) ook te gebruiken met een 12V lampje en zelfs 2 in serie.
Ik denk erover om achteren ook alles led te maken. Er zijn setjes te koop. Effe sparen.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 27/02/16 10:35 AM
Ja het is soms even puzzelen als je gewone verlichting gaat ver vangen door LED verlichting.
De lichtspoel wordt minder belast met LED en de spanning wordt dan minder omlaag getrokken door een lagere belasting.
Hiervoor heb ik bij een Solex ook de lichtspoel aangepast door minder wikkelingen te gebruiken.
Het overschot aan koperdraad wel weer op de spoel gewikkeld en dat is dan een tweede spoel.
Die tweede spoel gebruik je dan voor b.v. het achterlicht of in jou geval een remlicht.
Iedere wikkeling heeft dan zij eigen belasting en zijn onafhankelijk van elkaar.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/02/16 12:07 PM
Klopt FF. Zit zelf te denken een accutje 6V in te bouwen. Dan kan ik tevens een goede claxon en gps op aan sluiten. Zomaar ideeën.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 01/03/16 06:42 AM
achter de rechter zijkap zit al een plek voor een accu, er staan daar wat punten omhoog in het gietwerk wat een "accubak" vormt
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/03/16 05:35 PM
Origineel bericht van: Joan
achter de rechter zijkap zit al een plek voor een accu, er staan daar wat punten omhoog in het gietwerk wat een "accubak" vormt


Klopt helemaal. Daar komt hij ook. 12V accu. Laadstekkertjes naar buiten brengen, dan kan ik hem makkelijk effe bijladen.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 02/03/16 06:36 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
achter de rechter zijkap zit al een plek voor een accu, er staan daar wat punten omhoog in het gietwerk wat een "accubak" vormt


Klopt helemaal. Daar komt hij ook. 12V accu. Laadstekkertjes naar buiten brengen, dan kan ik hem makkelijk effe bijladen.

hoeft niet, kun je je remlichtspoel voor gebruiken
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 02/03/16 11:06 PM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
achter de rechter zijkap zit al een plek voor een accu, er staan daar wat punten omhoog in het gietwerk wat een "accubak" vormt


Klopt helemaal. Daar komt hij ook. 12V accu. Laadstekkertjes naar buiten brengen, dan kan ik hem makkelijk effe bijladen.

hoeft niet, kun je je remlichtspoel voor gebruiken


Nou,ik zit te denken aan de extra knipperlicht spoel te denken die ik niet gebruik omdat er geen knipperlichten op zitten en deze spoel is bovendien ook sterker.
Lekker wat uitvogelwerk. Komt helemaal goed.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 03/03/16 06:40 AM
die ken ik dan weer niet, die "knipperlichtspoel"

ik ken de remlichtspoel, de hoofdlichtspoel, een achterlicht spoel en een bobinespoel.
of je moet een ontsteking hebben met zo een 5 kruisvormige spoelen
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 03/03/16 05:28 PM
Ja die zijn er, maar heb die nog niet in het echt gezien, dus uitvogelwerk zoals ik al zei. Bij mij zit er nog een spoeltje die niet gebruikt wordt. Ze hebben de draad toot het einde afgeknipt en kan er nog net bij om weer een draadje eraan te solderen. Dat is een spoel die los te monteren is. Deze is waarschijnlijk zo'n knipperspoel. (Oranje draad). We gaan het meemaken.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 04/03/16 12:20 AM
Als je Gogelt op "" Bosch lichtspoel vermogen krijg je een vracht aan info over spoelen en aansluitschema's

http://www.motelek.net/bosch/

De volgende link even kopieren en plakken
[URL]
http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjk_Mbr0aXLAhULSJoKHY9hCtoQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.motelek.net%2Fbosch%2F&bvm=bv.115339255,d.bGs&psig=AFQjCNG9yP1BKpvQRqzrV1E_40b3-40zEA&ust=1457111846188163 [\URL]

Knipperlichtspoelen worden er niet benoemd maar wel laadspoelen(voor de accu).

Attached picture Bosch lichtspoel vermogen.jpg
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 04/03/16 06:50 AM
heel handig , geeft een goed overzicht, ik weet dat ze in 1970 hadden wat ik bedoel, daar dus even op geklikt ( 6V34watt 1970) en ja daar zit bovenaan, bovenop de lichtspoel dat kleine spoeltje zonder magneetzolen voor het achterlicht, ik zag ook een link naar de "ster" spoelen waar ik ook aan refereerde.

plaatje (achterlicht) spoelen

Daar zijn door de hobbyisten heel veel fouten mee gemaakt met loshalen en hermontage, de achterlicht spoel MOET alleen op de lichtspoel en MOET met stalen bussen gemonteerd worden. de remlichtspoel MAG op zowel de ontstekings spoel alsop de lichtspoel ( alleen als er GEEN achterlichtspoel is) en word uitsluitend gemonteed met MESSING afstandbussen, dit alles in verband met het magnetism en de interactie tussen de spoelen , stalen afstandbussen geven interactive, messing bussen voorkomen interactie ( klein beetje blijft vanwege de boutjes die wel van staal zijn.)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/03/16 01:23 PM
Dat bedoel ik, keuze genoeg. Ik was ook al aan het zoeken welk spoeltje ik erop heb zitten. Ik dacht toch wel een oranje draadje te hebben, maar ik vind wel spoeltje met gele en oker achtlge kleurtjes. Dus moet ik nog eens goed kijken wat ik nu precies heb, en ook metingen doen. Als er maar wat stroom uitkomt om straks mijn accuutje oplaad/bijlaad.
Een 2 ampertjes is al genoeg.
Keuze zat dus komt altijd goed.
Kan ook altijd overgaan naar een kokusan ontsteking.
Maar eerst deze goedkope manier proberen. Gewoon voor de lol.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 04/03/16 03:33 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat bedoel ik, keuze genoeg. Ik was ook al aan het zoeken welk spoeltje ik erop heb zitten. Ik dacht toch wel een oranje draadje te hebben, maar ik vind wel spoeltje met gele en oker achtlge kleurtjes. Dus moet ik nog eens goed kijken wat ik nu precies heb, en ook metingen doen. Als er maar wat stroom uitkomt om straks mijn accuutje oplaad/bijlaad.
Een 2 ampertjes is al genoeg.Hangt ervan af wat je doet met je accu, het eerste dat ik zou doen is dat piepertje dat toeter heet vervangen, maar als je dan veel naar die Zeeuwse schonen toetert werkt het weer averechts
Keuze zat dus komt altijd goed.
Kan ook altijd overgaan naar een kokusan ontsteking.
Maar eerst deze goedkope manier proberen. Gewoon voor de lol.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/03/16 05:42 PM
Haha, ik heb niet eens zo'n gek ac toetertje. Werkt toch niet. Nee er komt een goede toeter op Joan. Misschien ook hele kleine felle knipperlichtjes op. Led natuurlijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 29/03/16 09:07 PM
Jack voor op de brommer binnen gekomen.

Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 29/03/16 09:12 PM
Heb besloten volgend jaar een Kokusan onsteking 12V te monteren.
Dan heb ik vele mogelijkheden, want het is een 80 watt systeem en kun je meteen een accu systeem goed inbouwen.

Nu ben ik toch beperkt met 6v en 18 watt.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 29/03/16 10:49 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jack voor op de brommer binnen gekomen.




Das een kek jasje........mooi hoor.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/04/16 07:09 AM
Ja leuk hè.
Kwaliteit is ook heel goed.
Past perfect. Ook rond mijn dikke nek.
Bij Freddy in Duitsland besteld.
Kijk maar ff op marktplaats.
Ook voor Y....a heeft hij jassen.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 01/04/16 08:37 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja leuk hè.
Kwaliteit is ook heel goed.
Past perfect. Ook rond mijn dikke nek.
Bij Freddy in Duitsland besteld.
Kijk maar ff op marktplaats.
Ook voor Y....a heeft hij jassen.


Heb je daar een link van?
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 01/04/16 09:53 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja leuk hè.
Kwaliteit is ook heel goed.
Past perfect. Ook rond mijn dikke nek.
Bij Freddy in Duitsland besteld.
Kijk maar ff op marktplaats.
Ook voor Y....a heeft hij jassen.


Heb je daar een link van?


ach met google en de woorden "freddy" en "marktplaats"

kom je een heel end: zoekresultaat
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 01/04/16 06:16 PM
Ja ok maar geen yamaha jack
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 01/04/16 07:12 PM
Ja Jack wil ook een Jack Alfonds
Ja Roelof Jack heeft ook een Yamaha gehad (FS1 5bak)
leuke woord speeling

gr Jack
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 01/04/16 07:30 PM
Hahaa Alfons, ook met het jassen virus besmet ?

Ik vind déze wel mooier grin




Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/04/16 09:00 PM
Origineel bericht van: Roelof
Ja ok maar geen yamaha jack


Meen je dat nou. Jammer man. Toch maar een Zundappje dan gaan rijden. laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 01/04/16 09:00 PM
Lekker vessie hoor.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 01/04/16 09:20 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja leuk hè.
Kwaliteit is ook heel goed.
Past perfect. Ook rond mijn dikke nek.
Bij Freddy in Duitsland besteld.
Kijk maar ff op marktplaats.
Ook voor Y....a heeft hij jassen.


Dat is iemand blij maken met een dood vogeltje...... cry grin
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 02/04/16 09:17 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja leuk hè.
Kwaliteit is ook heel goed.
Past perfect. Ook rond mijn dikke nek.
Bij Freddy in Duitsland besteld.
Kijk maar ff op marktplaats.
Ook voor Y....a heeft hij jassen.


Dat is iemand blij maken met een dood vogeltje...... cry grin


Eigenlijk best gek, want hij heeft heel veel merken.
Misschien hem een mailtje doen.
Je weet maar nooit.
Misschien staat niet alles op de site.
Motorzaken hebben ze wel natuurlijk, maar gelijk een mooi prijskaartje eraan en dan met al die vulstukken erin vind ik het ook niet echt lekker zitten.
Of lekker zoeken op marktplaats misschien.
En sorry voor je dood vogeltje.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 07/04/16 08:23 PM
Vandaag naar de RDW geweest Zundapp 1e keuring alles goed, zwanenhals van geel naar blauw ook zonder probleem

Attached picture 20160407_124040 (337 x 600).jpg
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 08/04/16 05:58 AM
netjes, goed bestede dag op zo een manier
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/04/16 07:43 AM
Leuk aussie, wie weet dat we eens samen een toertje gaan maken.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 09/04/16 01:59 PM
Originally Posted By Alfons_Amuse
Leuk aussie, wie weet dat we eens samen een toertje gaan maken.


doen we
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 11/04/16 05:39 AM
Origineel bericht van: aussie
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Leuk aussie, wie weet dat we eens samen een toertje gaan maken.


doen we

loopt die van jou dan ook 100+ net zoals die van Alfons ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 06/05/16 03:03 PM
Effe een rondje tussendoor.



Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 06/05/16 07:35 PM
Originally Posted By Joan
Originally Posted By aussie
Originally Posted By Alfons_Amuse
Leuk aussie, wie weet dat we eens samen een toertje gaan maken.


doen we

loopt die van jou dan ook 100+ net zoals die van Alfons ?


Nee is nog orgineel ben pas naar RDW geweest dus +/- 45

Alfons wel app is dit?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 06/05/16 08:24 PM
Dit is CycleDroid. Gewoon via Play Store. Gratis en makkelijk te gebruiken. Er zijn er meer die dat ook kunnen maar deze vind ik makkelijk. Probeer maar en de kun je meteen je GPS top snelheid meten. Spat zuiver.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 10/06/16 07:34 PM
Is gelukt Alfons 70cc 4 bak voet loopt als een gek

Attached picture P1020487 (600 x 450).jpg
Attached picture P1020488 (600 x 450).jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/06/16 05:06 PM
Als het een Althena is, loopt het zeker als een gek. Leuk hè. Loopt het nu niet iets te hard?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/06/16 05:07 PM
BTW, mooie goudhaan. Ori ?
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 11/06/16 05:49 PM
Goudhaan is Ori!!! 517-35.L0 de cilinder 70cc is een Althena bijna nieuw, zelfs doos met documentatie erbij (ja loopt eigenlijk te hard en trilt als een gek geluid is super) kan zelf nog harder carb is 15mm
heb ook een res cilinder erbij gekregen maar ik weet niet of deze Ori is kan jij mijn vast vertellen het is een
278-02-605
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/06/16 09:48 PM
Als er nummers in staan zijn ze in principe ori. Dus ik denk ori. Maar er mag niet aan gevijlt zijn ofzo hè.
Hou er wel rekening mee dat als je een originele krukas hebt, het deze heel erg zwaar heeft met deze cilinder. Niet gaan jakkeren. En niet te lang vol gas. Maar gewoon lekker gas geven natuurlijk. Niet altijd gelijk volgas.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 11/06/16 10:16 PM
is dat zo 284-02.624 bestaat ook maar is een 6.25pk lijkt mijn niet ori

zie http://www.zunflappie.nl/artikel/264/nummers-van-de-cilinders

maar 278-02-605 staat er niet bij

ja ik probeer rustig te rijden maar dat valt niet mee ben jij ooit aangehouden ivm te hard rijden zou zonder zijn als alles eraf gehaald wordt of een fixe boete (is vroeger vaak gebeurd)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/06/16 10:35 AM
Jahoor, de 624 is ori.
De 605 is een 2,9 Pk cilinder en ori.

Er zijn heel wat set-ups geweest.
Dan ook nog voor verschillende landen met hun eigen wetten.

Als er nummers in staan is het ori. Als er maar niet aan gevijlt is.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/06/16 10:39 AM
Nee nog niet aangehouden Aussie. Maar ik heb een donker blauwe plaat vanachter. (motorfietsje)

Alleen een duim omhoog van een motoragent die effe naast me kwam rijden. Da was kicken. Ik reed netjes 80 op de 80 km weg.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 13/06/16 06:54 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jahoor, de 624 is ori.
De 605 is een 2,9 Pk cilinder en ori.

Er zijn heel wat set-ups geweest.
Dan ook nog voor verschillende landen met hun eigen wetten.

Als er nummers in staan is het ori. Als er maar niet aan gevijlt is.

die 70 cc's moet je juist aan vijlen, de meesten hebben als gietmal de 50 cc maten, bij een 70 cc dien je de breedte van de poorten en met name de uitlaatpoort aan te passen aan de diameter van de cylinder, met name de uitlaatpoort kan een heel best beetje breeder en een streep of twee omhoog
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/06/16 06:21 PM
Ja klopt wel. Als je een Athena 70cc koopt, zit er soms wat giet foutjes op en de afwerking is soms ook niet echt fraai. Je kan hem van alle kanten wat netter maken. Kop, voet, poortjes, gaatjes enz... Maar je hebt best een goede cilinder in eerste instantie.
Ja vijlen kan maar dan wordt hij ook wel soms wat zenuwachtig van.
Mijn cilindertje is ook wat netter gemaakt. Bij de uitlaattuit aan de voorkant het meest zodat de uitlaatklep netjes past. Maar op zich was hij vrij netjes.
Er is een serie geweest die niet netjes waren. Nu zijn ze weer een stuk beter.
De cilinderwand is zeer goed van een Athena en dat is zeker belangrijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/06/16 06:39 PM
Gisteren een ritje gemaakt van 173 km. Heerlijk gereden. Wel wat wind. (windje 5). Vol tegen wind blaas je bijna van je brommer af op de stormvloed kering.
Zit er aan te denken een klein windschermpje erop te plaatsen. Hier waait het wel eens zeg maar. Voor de rest draait hij helemaal goed.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 27/06/16 07:03 PM
Ik weet niet of Rijkswaterstaat dat goed vind als je een klein windschermpje op de Stormvloedkering plaatst wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/06/16 10:17 PM
Hahhaa. Leuk gelezen zo FF. Ik zal ze mailen. laugh
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 27/06/16 10:52 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hahhaa. Leuk gelezen zo FF. Ik zal ze mailen. laugh

Kan je doen maar of je antwoord krijgt....

Ben onlangs (TE)landurig met de RDW aan het mailen geweest om een kenteken met bijbehorende papieren te krijgen(lees : Kopen).
Uiteindelijk is het toch na 3 weken in orde gekomen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 28/06/16 06:08 PM
Ja het blijven leuke jongens hè bij de RDW.
Toch wel voor Solexen.
Of voor wat anders?
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 28/06/16 06:22 PM
Het was voor een Solex.
Bij mij is de gein er een beetje vanaf bij die instantie.
Zelfs op het ingediende klachtenformulier wordt niet gereageerd.
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 28/06/16 10:24 PM
Ik heb een vraag ingediend waarom het de ene keer €134 en de andere keer €162 kost om een zelfde soort bromfiets te laten keuren.

15 mails verder en nog geen 1duidig antwoord.....

Han
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 29/06/16 12:32 AM
Die 134€ was een vergissing... Toch? Ze hadden toen bij mij één aspect minder berekend, achteraf "ten onrechte" sick
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 29/06/16 10:58 AM
Ja maar ze vergissen zich nog al eens...

Heb met Solex beide bedragen al gehad en de ene MT ging voor de volle prijs en de ander voor de "aanbieding", dus zeg het maar.
Beide MT's gewone Nederlandse schuurvondsten, niks mis mee.

Han
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 15/08/16 07:01 PM
Zo vandaag eens een rondje gemaakt van 176 km. Mooi in het Zeeuwse landschap. 3,5 uur in het zadel. 5 uurtjes weg. 3 pauses.
Heerlijk.
Posted By: Roelof Re: Zundapp 517 - 15/08/16 11:20 PM
Met dit weer ook geen straf..... grin
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 16/08/16 06:36 AM
en zeker niet in Zeeland want die hebben meen ik 8 "zomerse dagen" Mogen meemaken terwijl de rest van het land blijft steken op zeven zoasl gisteren in het weerbericht gemeld over de kwaliteit van onze zomer.
Gisteren ook een ritje gemaakt met de buurman die na Jaren zijn solex ook eindelijk in de verzekering heeft, viel niet mee om hem bij te houden, moest de schuif aardig naar links zetten om de mijne beroerd te laten lopen ( 28 tegen de mijne normaal 35 )
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/08/16 02:55 PM
Weer een rondje. 122 km. Weer super weer.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/10/16 06:33 PM
Vandaag een lekker rondje gedaan. Prima weer ervoor. Bij hoge toeren, 10000, en 100 km/h, wat inhouden. Bougies controle en stond de op 0,55 mm. Das wat veel dan. Op 0,4 gezet en over. Toen kon de rit echt beginnen. De puntontsteking gaat eruit binnenkort en komt een kokusan in. Deze kan alle toeren aan. Puntjes boven de 10000 toeren wordt toch lastig.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 10/10/16 06:53 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag een lekker rondje gedaan. Prima weer ervoor. Bij hoge toeren, 10000, en 100 km/h, wat inhouden. Bougies controle en stond de op 0,55 mm. Das wat veel dan. Op 0,4 gezet en over. Toen kon de rit echt beginnen. De puntontsteking gaat eruit binnenkort en komt een kokusan in. Deze kan alle toeren aan. Puntjes boven de 10000 toeren wordt toch lastig.

is wel de bescherming voor je zuiger want met de iets langere slag kom je bij dat toerental toch al aan hoge zuigersnelheden .
Ik zoek al tijden voor sachs 5V een krukas met slag 39.7 in plaats van de 42 mm om meer toeren te kunnen maken, heb eeb duits bedrijf betaalt die hem op zijn website heeft staan, Ga hem niet ontvangen blijkt na heen en weer gemail .
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/10/16 10:53 PM
Waar ben je precies bang voor met die hogere zuigersnelheden. Met een mahle of barikit geeft het toch geen problemen met 12000 toeren?
Ehhh, wel betaald geen spullen. Hoop toch wel dat ze de centen terug storten.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 11/10/16 06:56 AM
met de bromfietsrace twee jaar lang een racer gesponsored en die racede met een MT, vermogen zat maar vanwege de zuigersnellheden liep steeds de zuiger vast aan de cylinder net onder de uitlaatpoort waar de lijbaandruk hoog is, ook ferrosealen van het gietijzer hielp niet
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/10/16 12:11 AM
Mmhhhh. Lastig. Is er ook eens nagedacht om de uitlaat bocht te tapen? Kan die plek niet te heet zijn geweest door de hitte van de bocht. Zomaar een idee.
Lastige plek daar kwam hitte.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 13/10/16 07:05 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Mmhhhh. Lastig. Is er ook eens nagedacht om de uitlaat bocht te tapen? Kan die plek niet te heet zijn geweest door de hitte van de bocht. Zomaar een idee.
Lastige plek daar kwam hitte.

nee maar een MT licht nogal voorover en ik verwacht weinig invloed van de bocht op die best wel grote cylinder
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/10/16 06:45 PM
Joan. Heeft die MT cilinder een uitlaat poort met middenstijl?
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 26/10/16 06:32 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Joan. Heeft die MT cilinder een uitlaat poort met middenstijl?

die cylinders die ik heb, hebben dat niet.
Ik heb er wel opgevoerd door er midden stijlen in te maken, dan neem je een brommer cylinder en vijlt de uitlaatpoort alleen maar omhoog, NIET in de breedte en dan maak je gaten boven de spoelpoorten en die lijdt je dan schuin naar het uitlaat kanaal je krijgt dan in totaal 3 uitlaatpoorten
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/10/16 09:07 AM
Oké, daar had ik nog niet van gehoord.
Wanneer je wel een middenstijl zou hebben, kun je 2 gaten in je zuiger boren, van voren, die precies over die stijl glijden. Dan heb je smering aan de voorkant van je zuiger en de warmte kan weg. Dan heb je geen slijtage aan de zuiger.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 26/10/16 01:18 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Oké, daar had ik nog niet van gehoord.
Wanneer je wel een middenstijl zou hebben, kun je 2 gaten in je zuiger boren, van voren, die precies over die stijl glijden. Dan heb je smering aan de voorkant van je zuiger en de warmte kan weg. Dan heb je geen slijtage aan de zuiger.

niet helemaal waar maar het helpt iets, de aanleg druk van de zuigerveren is zeer hoog. de heat load ook want de spijl staat midden in een lasbrander die zuiger merkt er weinig van anders dan dat de spijl bij oververhitting in een toogje gaat staan en dan in de zuiger drukt, de zuiger merkt wat van "geen of wel wand" als de krukas op 90 graden staat en dan is hij al voorbij dat gat ( naar beneden toe meestal als de verbrandings druk de meeste kracht uitoefend en de stand van de drijfstang voor de grootste dwarskracht zorgt in principe heb je meer last van het gat van de inlaat, omdat daar geen zuigerveren komen kan je die wel extreme groot maken en dat vind de zuiger dan weer niet leuk ( prober maar eens een 28 mmm carburateur op een 50 CC te zetten dan zie je wel wat een gat je nodig hebt .
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/10/16 02:56 PM
Klopt wat je zeg. Het blijft een lastig punt daar. Toch is het, het overwegen waard. Ik blijf er over nadenken.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 27/10/16 06:34 AM
wat is het overwegen waard, zelf een stijl maken ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/10/16 12:07 PM
Om toch 2 kleine gaatjes te maken in de zuiger net onder de uitlaat poort als het kan.
Zit er ook een chromen wand in?
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 27/10/16 12:42 PM
de Hoda cylinders die ik ken hebben een ingegoten gietijzeren bus .
gaatjes in de zuiger onder de uitlaatpoort waarheen moeten die blazen dan ?
bij spijltjes blazen ze tegen het spijltje maar dat is zo small dat de druk erlangsheen wegvalt en zo een koel lucht en oliedamp aanvoert.

voor olie heb ik wel een V groef ( punt naar boven gemaakt in zuigers) om dan de olie tussen zuiger en wand te dwingen maar of het ook echt werkt heb ik nooit verdure uitgetest ( zo van baat het niet het schaadt ook niet )

er zijn ook zuigers die hebben onder de zuigerveren heel dunne concentrische groeven lopen, kunnen de spoelpoorten iets lucht langs zuiger lekken en zo koelen en olie geven, zie je ook niet vaak.
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 27/10/16 01:45 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Om toch 2 kleine gaatjes te maken in de zuiger net onder de uitlaat poort als het kan.


Dit begrijp ik niet goed confused
Als ze juist over de stijl glijden dan zijn ze nutteloos en als ze ernaast zitten dan werken ze als spoelpoorten, maar dan regelrecht de uitlaat in dus totaal verkeerd...?
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 27/10/16 02:07 PM
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Om toch 2 kleine gaatjes te maken in de zuiger net onder de uitlaat poort als het kan.


Dit begrijp ik niet goed confused
Als ze juist over de stijl glijden dan zijn ze nutteloos en als ze ernaast zitten dan werken ze als spoelpoorten, maar dan regelrecht de uitlaat in dus totaal verkeerd...?


een stijl is eindig en heeft een tolerantie met de zuiger ( koud ca 0,05 mm) gaatjes bijna zo breed als de stijl.
als de zuiger met zijn enkele topveer net ter hoogte van de bovenkant uitlaat poort staat is er iets aan carterdruk maar nog niet veel nu spoelen ze een heel klein beetje tegen en langs de spijl, inmiddels gaat de zuiger verdure naar beneden en bouwt meer druk op de gaatjes verdwijnen dan van de stijl naar de wand waar geen uitlaat gat zit en spolen dan niet meer, ze moeten niet te hoog en ook niet te laag zitten .
en vergeleken met spoelkanalen/poorten kan er nauwelijks wat doorheen en dat bij 14.000 toeren
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 27/10/16 04:53 PM
Joan dat van die groeven wist ik ook en ik geloof er best wel in.
Geen chromen wand dus. Mmmhhh. Eens verder denken.
Heb je iets tegen nicasil wandjes of slechte ervaringen.


John. De Zundapp 125 jongens passen deze gaatjes ook toe om vast lopers te voorkomen. En dat bij de opgevoerde 125.
Dus neem ik aan dat het werkt.
Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 27/10/16 07:39 PM
Okee. Ik heb het nooit gezien. Weer wat geleerd wink
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 28/10/16 06:48 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Joan dat van die groeven wist ik ook en ik geloof er best wel in.
Geen chromen wand dus. Mmmhhh. Eens verder denken.
Heb je iets tegen nicasil wandjes of slechte ervaringen.


John. De Zundapp 125 jongens passen deze gaatjes ook toe om vast lopers te voorkomen. En dat bij de opgevoerde 125.
Dus neem ik aan dat het werkt.


Nicasil zit erin om heel veel slijtage te voor komen.
als de zuiger gaat "vreten" dan trekt hij vaak een plakje los en dan heb je een schots uit je nicasil.
Chrome wand had je eerst, dat is toen bijgewerkt naar Nicasil en tegenwoordig heb je nog andere legeringen die ook toegepast worden.
Veel voordeel zit gewoon in de gewichts besparing ten opzichte van gietijzer en het feit dat je met een aluminium cylinder ook in de buurt komt van de uitzetting van de zuiger vaak ga je dan naar zuigerspeling van 0,02 in plaats van 0.05 of 0,08 wat weer scheelt in compressie en dus trekkracht

Voor poorten in de cylinder is er een vuistregel hoe breed die kunnen zijn ten opzichte van de diameter van de zuiger zonder dat de zuigerveren uitveren en in de poort happen of voordat de zuiger iets kantelt en dan dwars de poort uit wil, met een spijl kun je dus feitelijk twee keer zo breed, zie voorbeeld



Attached picture spijl-in-uitlaatpoort-1.jpg
Attached picture spijl-in-uitlaatpoort-2.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 28/10/16 10:01 AM
Klopt over die uitlaatpoort.
Trouwens een mooi cilindertje die om een expansie of opmaat uitlaatje vraagt.

Laatste vraag van mij. Zit er op de zuigerveer of veren een chromen laag?
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 28/10/16 10:40 AM
in principe horen bij hoge toeren machines speciaal gelegeerde zuigerveren, dat is materiaal daar kan je echt een knoop in leggen, heb ik gedemonstreed gekregen bij een mm veertje voor een 125 cc kart dat breek je niet .
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 28/10/16 03:32 PM
Zit er in die crosser ook zo'n veer. Als dat zo is denk ik dat daar het probleem wel eens kan liggen.
Je zal wel weten dat een chromen veer of zo'n speciale veer niet echt goed samen gaat in een stalen cilinder. Deze veren zo als je wel zal weten in een chromen cilinder. Er zijn meer bekende slijtage bekend met deze veren, heb ik gezien. Hoe dek jij daar over.

25 jaar geleden heb ik ook een zuigerveren van een vrachtwagen cilinder, dus met chroomlaag, in de klas door een leerling in de bankschroef laten omringen en die braak ook niet. Totaal gewoon genieten. Leuk om te laten zien.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 28/10/16 03:35 PM
Vandaag voortandwielas kering vernieuwd. Lekte wat. As met een wetsteen wat opgepoetst. Zit iets wat plekjes op.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 31/10/16 07:55 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag voortandwielas kering vernieuwd. Lekte wat. As met een wetsteen wat opgepoetst. Zit iets wat plekjes op.

dubbele keerring monteren, dat hoekje achter het tandwiel is nogal corrosiee gevoelig en dan krijg je pitten in je as, met een dubbelle keerring komt de binnenste net iets meer naar binnen dan bij een enkele keerring loop je weer op een vers stukje of de keerring er ietsie pietsie verder intikken maar veel ruimte heb je niet en dan wel een keerring met extra lip gebruiken om de ruimte zoveel mogelijk af te sealen van troep
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 31/10/16 08:09 AM
Het is net de andere kant Joan. Vooraan is hij helemaal mooi. Wat dieper zat er wat pitjes. Anders idd een dubbele monteren. Effe afwachten maar denk dat het goed is. Anders een nieuwe as erin. Na 50 km gereden te hebben geen druppel te zien.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/01/17 08:29 PM
Deze inbouwen.



Voorbereiding al gedaan.

Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 09/01/17 09:28 PM
Kokusan is geplaatst. Binnenkort aansluiten. 1,2 mm voorontsteking.




Draadjes, heerlijk. Nog 8 draadjes erbij denken.

Posted By: Pierre Re: Zundapp 517 - 09/01/17 10:10 PM
mooi alfons
groetjes pierre
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 10/01/17 05:34 PM
Mooi schoon werk zeg.

Han
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 10/01/17 08:10 PM
Ik heb het zo gedaan Alfons
wel met een extra massa draad naar het blok (extra massa)

Attached picture P1020718 (600 x 450).jpg
Attached picture P1020719 (600 x 450).jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/01/17 11:51 PM
Netjes gedaan Aussie. Ziet er goed uit.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/01/17 11:57 PM
Aangesloten. Past net. Lijkt wat slordig maar de Draadjes lopen juist heel netjes zonder spanning in bochtjes ofzo.



De spnningsregelaar aan de andere kant.
Goede massa gemaakt.




1 trapje en hij liep. Kort want de tank zat er niet op.

Nu nog de accu,claxon en remlicht aansluiten.
Andere lampjes en dan moet het klaar zijn.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 11/01/17 12:15 AM
Allemaal netjes maar ik zie hier en daar wel een kroonsteentje zitten, mag ook een AMP doorverbinder zijn wink
We horen wel hoe de prestaties verbeterd zijn.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/01/17 06:09 PM
Op zich is een AMP niet verkeerd, als de stroom niet te groot is. Maar zelf hou ik wel van kroonsteentjes. Makkelijk en goede verbinding. Het is er ook droog, dus zal het geen problemen geven.
De prestatie zal beter zijn omdat boven de 7000 toeren het tijdstip 3,5 graad verlaat. Loopt dan door in toeren.
Ipv, 18W nu 85W aan lichtsterkte en 12V.
Vonk is ook sterk.
Posted By: solexrijen Re: Zundapp 517 - 11/01/17 09:25 PM
Heb slechte ervaring met kroonsteentjes in een brommer.
Losgetrilt met als gevolg sluiting en geplofte accu.
Ik zou ook liever Amp gebruiken, of minstens adereindhulsjes gebruiken in een kroonsteen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/01/17 10:45 PM
Oké. Dat heb ik nog niet mee gemaakt, maar je hebt we gelijk met die eindjes.
Laat ik hopen dat dat niet gebeurt.
Bedankt voor de tip,ik zal het na een tijd controleren of er iets aan de hand is.
Posted By: FFAnders Re: Zundapp 517 - 11/01/17 11:43 PM
Storingen komen altijd onverwachts en als het zover is sta je ergens op een dijkje tussen de aardappelen of juinen cry .

En , inderdaad, een adereindhulsje is een verbetering.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 12/01/17 05:01 PM
We gaan de gok wagen. grin
Nee hoor. Ik ga het solderen en dan vast. Ook prima. smile
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 14/01/17 07:22 PM
Accu geplaatst. Claxon en remlicht op 12V gemonteerd.

Ontsteking plaat van de kokusan, de gleuven, nog wat uitgefreesd, zodat het onstekingstijdstip toch op 1,2mm gezet kan worden.

Accu wordt netjes met 14,4 V geladen.
Lampen krijgen ook 14V.
Best nog een hoop werk.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 15/01/17 10:52 AM
is gelukt, ziet er goed uit, accu niet te zwaar? Kokusan tot 2,9AH?
gewoon langer doorrijden haha.
en hoe loopt hij?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 15/01/17 11:47 AM
Accu mag altijd groter zijn Jack. Er rijden er rond met een 7Ah accu en dat gaat prima. Een 2,9 Ah accu past bij sommige Zundapps in de kast aan de rechter kant en houd je meer ruimte over voor andere dingen.
Hij draait er perfect mee. Bij 7000 toeren keurig op 1,2mm ontsteking. Stationair denk ik op 1,3 a 1,4mm. Het lijkt wel of hij nog sneller reageerd op gasgeven. Gaat nu supersnel op toeren. Straks de langere ritten afwachten. Maar daar vertrouw ik wel op omdat ik goede massa's heb gemaakt, 3, en stukjes blank heb gemaakt zodat de regelaar zijn warmte goed kwijt kan. Das erg belangrijk hè.
Zit zelf te denken om een extra koellichaam op de regelaar te bouwen als het nodig is. Gisteren werd hij iig niet warm. Licht aan, 0,5 uur draaien.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 15/01/17 06:10 PM
Oke dat is lekker een accu met meer Ah

Ja een goede massa is heel belangrijk
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 28/01/17 04:47 PM
Vandaag dan de testrit gemaakt. Tot nu toe 100%. Nu voel ik toch dat puntjes niet een 11000 toeren aan kan. Slaat toch over. Nu helemaal niet meer. Ook is nu alles 12V (14,4v). Goed licht.
Toch weer heerlijk om effe te rijden hoor.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/02/17 10:26 AM
Gisteren effe blokje om. De test. In alle versnellingen volgas en vol toeren. Geeft geen kick. Gaat vol in toeren door. Omdat de ontsteking 3 graden verlaat boven de 7000 toeren, kan hij ook meer toeren maken. Loopt daardoor ook 5 km harder. Geen enkel snokje meer bij de hoge toeren. Ik merk nu pas de elk vonkje nu ook wel zijn werk doet. Komt ook sneller aan zijn toeren. Had niet verwacht dat het toch goed merkbaar is.
Posted By: solexnl Re: Zundapp 517 - 19/02/17 10:58 AM
Mooi dat t werkt, is het niet voor niets geweest. En het rij seizoen begint weer, nu kun je hem écht testen.

Han
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/02/17 12:04 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Accu geplaatst. Claxon en remlicht op 12V gemonteerd.

Ontsteking plaat van de kokusan, de gleuven, nog wat uitgefreesd, zodat het onstekingstijdstip toch op 1,2mm gezet kan worden.
Accu wordt netjes met 14,4 V geladen.
Lampen krijgen ook 14V.
Best nog een hoop werk.
je ziet bij deze ( te lage) accu twee 1/2 rondjes zitten ( net aan de bovenrand), daar hoort de accu hoger te zijn en in deze 1/2 rondjes een lange rubber tule om de accu tegen de zijkanten te fixeren

als je de accu alsnog op een plankje of rubber slof zet om hem hoger te zetten kun je hem origineel fixeren in plaats van klitteband en een parker
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/02/17 01:02 PM
Ja, laten we het hopen. Een kokusan wil nog wel eens sneuvelen, maar dat komt omdat ze geen goede massa's maken en de lichtspoel continu u maximaal belasten door met een 55w lamp te rijden. Pas na de zomer kan ik hopelijk zeggen dat alles heel is. Altijd positief blijven hé. 3 test ritjes gedaan en die zijn goed gegaan.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 19/02/17 01:11 PM
Ik weet eigenlijk niet waarom die 1/2 dingen voor dienen. Misschien wel voor een accu. Maar ik heb nog geen foto daarvan gezien. Heb jij die toevallig?
De accu staat op 2 stukjes auto vloermatten en dubbel zijdig plakband/klitteband. Blijft mooi op zijn plaats en gedempt van alle kanten. De rode klitteband zit met 2 parkers vast. Het scherpe puntje is er later afgehaald.
Heb je toevallig zo'n rubber om over te nemen? Ik ben benieuwd.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 19/02/17 05:05 PM
je kunt daar twee stukjes rubberen benzineslang ( de dikke van oa "Gates") voor afsnijden: lengte zelfde als de lengte van de opstaande kantjes
aan je zijdeksel staan ook twee opstaande (waarschijnlijk) lege hulzen daar kun je rubberen dopjes insteken of ook zo een stuk benzine slang maar dan wel lang genoeg om er een stuk uit te laten steken, ook deze drukken je accu aan ( accu niet hoger zetten dan je banden pomp , )
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/04/17 05:35 PM
Dikke band erop gelegd. Moest vervangen worden na 2 zomers.



Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 08/04/17 06:09 PM
toch wel een "continental" he ?
nog iets: van de cross geleerd, ik laat de ventiel moertjes weg om te voorkomen dat bij slip van de buitenband op de velg ( jij hebt nu ook PK's) het ventiel uit de binnenband scheurt, je ziet bij slip dat het ventiel dan kantelt en kan hem meestal op tijd weer terug recht zetten.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/04/17 08:37 PM
Nee. Metzeler ME22 3.0x17.

Dat met dat ventiel wist ik nog niet.
Bedankt voor de tip.
Idd. Pk's. Heb de ontsteking nu op 1,35mm staan. De kokusan kan ik echt merken nu. Elke klap is er nu 1 en gaat echt hard.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/04/17 08:41 PM
Links de nieuwe rechts de oude. Deze is 2.75.

Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/04/17 08:45 PM
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 08/04/17 09:12 PM
prima band ook
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/04/17 09:20 PM
Michelin M45 ook prima, maar vind dit profiel mooier. Zeker een prima band. Als ze maar veilig zijn. Das belangrijker.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 10/04/17 03:05 PM
Alfons kan het niet laten hier mijn 2e Goudhaan project

Attached picture $_85 (1)7-3.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/04/17 04:14 PM
Mooi Aussie. Ik zie dat je bijna klaar bent. laugh

Straks weer een mooie Dapp op de weg.
4 bak?
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 10/04/17 07:27 PM
Dat lijkt zo alfons ten 1ste kleur klopt niet en begin van erosie
dus heb ik alles gestraald nu een goede spuiter vinden
ja ook een org. 4 bak

Attached picture $_85 (1)2-3.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 10/04/17 08:43 PM
Je zal wel weten dat deze kleur heel moeilijk is. Ik heb er een aantal gezien, maar is het net niet.
Misschien is het een idee om een originele dapp te vinden en dan de kleur in de kasten te kijken en te laten scannen. Die zijn dan nog niet door licht aangetast hé.
Stel je vraag op het Zundapp form maar eens.
De meeste zijn te donker van kleur.
Succes kerel met je keuze. Lastig hoor.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 10/04/17 08:47 PM
Alfons dit is mijn 2de goudhaan dus Org. kleur heb ik ook !!!



Attached picture $_84 (8).JPG
Attached picture $_84 (1).JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/04/17 06:04 PM
Mooi. Heeft hij nog de originele kleur?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 18/04/17 09:26 PM
31-10 gaf ik aan de tandwielaskeering te hebben vernieuwd. Na 347 km gecontroleerd en alles kurkdroog. Een dappje kan op 3 plaatsen best lekken, maar alles opgelost.
(P.S. ik haat olie lekkages)
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 21/04/17 01:18 PM
Alfons blok uit elkaar of gewoon van buiten af erin gezet
en loopt alles nog goed met je elektronische EVO ontsteking
bij mij loopt alles super lijkt wel of hij steeds beter gaat lopen

(PS mijn keeringen (goudhaan) lekken ook maar voorlopig zat te doen)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/04/17 05:52 PM
Van buitenaf erin gezet Aussie.
Ja, alles super. Zal wel eens een filmpje maken.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 21/04/17 08:43 PM
bij zundapp ( en velel andere merken ook zijn de keerringen per definitie van buiten uit te monteren.
om ze te verwijderen heb ik een schroevedraaier heet gemaakt en het blad in een scherpe bocht gebogen, je haakt de ouder er dan zo mee uit ( wel op 3 plaatsen ongeveer op 120 graden van elkaar steeds een beetje trekken)het kromme schroevedraaier bled steek je zo naar binnen via de rubber dichtlip.

een andere truuk is parker schroeven in het lichaam draaien en daar dan aan trekken, nadeel is wel dat je gaatjes dien voor te boren en het boorsel zou in het lager kunnen komen ( met wat attentie en zeer langszaam boren valt dat ook erg mee
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/04/17 09:48 PM
Ik heb deze. Werkt prima.

Posted By: John Meisters Re: Zundapp 517 - 21/04/17 11:24 PM
Ik heb een soort tandartshaakjes waarmee het ook lukt
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 22/04/17 08:16 AM
Ja ik ken die dingen, maar zijn toch zwak. Sommige keeringen zitten toch behoorlijk vast. Ik heb het ook geprobeert met dit haakjes. Als hij maar los komt toch. laugh
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 23/04/17 05:52 PM
Ziet er goed uit Alfons mag je een keer bij mijn komen doen dan
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 23/04/17 06:43 PM
Is goed. Moeten een keertje afspreken dan. De komende 2 weken niet. Daarna kijken we. Oké.
Posted By: aussie Re: Zundapp 517 - 23/04/17 10:03 PM
Is goed
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 29/05/17 08:37 PM
Na een heerlijke rit zondag, samen met 3 maatjes, vanmiddag laatste benzine afgetapt en hervullen met 98 en triboron. Gewoon 1 op 50 want wil het heel houden. 15km gereden en de zuiger zit er nog in. Hahaha. Geen enkel rookpluimpje te zien. Later zal ik wel te horen krijgen of het ook zo is wanneer ik voor iemand rij en vol gas geef. Ben benieuwd over 200 km ofzo of het dan anders loopt. Later meer.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 29/05/17 09:59 PM
wat is "triboron" nou weer ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 29/05/17 10:19 PM
2 takt smeerolie, maar dan milieu vriendelijk.
Getest door een mede zundapp rijder. Maar dan 1 op 100 en 2000km gereden. Niets aan de hand. Blokje ter plekke op de vergadering opengehaald. Rookt ook niet. Beetje aspen idee. Wel wat prijzig. Gewoon een test.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 03/08/18 02:38 PM
Hier het korte filmpje.
Met een soort GoPro, maar dan minder.
Volgende keer een andere plek voor het cameratje.
Geluid vind ik nooit zo goed van die dingen, maar alla.
Niet racen maar toch effe het gas open.
Batterijtje was bijna op dus halverwege gestopt.
https://youtu.be/3oJiDEydmKQ
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 04/08/18 08:22 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Hier het korte filmpje.
Met een soort GoPro, maar dan minder.
Volgende keer een andere plek voor het cameratje.
Geluid vind ik nooit zo goed van die dingen, maar alla.
Niet racen maar toch effe het gas open.
Batterijtje was bijna op dus halverwege gestopt.
https://youtu.be/3oJiDEydmKQ
hoeveel CC ook alweer ?
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 04/08/18 12:38 PM
Rijdt en klinkt super zo te zien en horen Alphons!
Wat is dat toch lekker tuffen daar in Zeeland.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/08/18 01:54 PM
66,4 cc. Uitlaat en inlaat niets aan gedaan. Boosterpoorten verandert naar mijn inzicht. 20mm mikuni. Open uitlaat. Kokusnoot. Volle krukas en geen bronzen bussen maar tonnetjes.
3de krukaslager erin gemaakt. En heel goed afstellen. Set zit er al 8000 km op.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/08/18 01:58 PM
Ja zeezout, loopt heel goed hoor. Hier is het prachtig rijden.
3 weken terug met haagse jongens hier gereden en die vonden het hier
geweldig. Alles is er. Zeedijken, bossen, dijken, brede weggetjes.
Stormvloed. Dorpjes. Havens. Enz...Beter kan niet.
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 04/08/18 05:07 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ja zeezout, loopt heel goed hoor. Hier is het prachtig rijden.
3 weken terug met haagse jongens hier gereden en die vonden het hier
geweldig. Alles is er. Zeedijken, bossen, dijken, brede weggetjes.
Stormvloed. Dorpjes. Havens. Enz...Beter kan niet.

Dit klinkt wel als een VVV spotje Alfons grin
Maar je hebt gewoon gelijk Zeeuw!
Ik kom er heel vaak en geniet van de polders en de prachtige dijken. Wel op de fiets tegenwoordig.
Aan die eeuwige wind tegen is niks te doen zeker? crazy
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 04/08/18 06:58 PM
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ja zeezout, loopt heel goed hoor. Hier is het prachtig rijden.
3 weken terug met haagse jongens hier gereden en die vonden het hier
geweldig. Alles is er. Zeedijken, bossen, dijken, brede weggetjes.
Stormvloed. Dorpjes. Havens. Enz...Beter kan niet.

Dit klinkt wel als een VVV spotje Alfons grin
Maar je hebt gewoon gelijk Zeeuw!
Ik kom er heel vaak en geniet van de polders en de prachtige dijken. Wel op de fiets tegenwoordig.
Aan die eeuwige wind tegen is niks te doen zeker? crazy


Haha die wind. Ach je hebt een keer mee en tegen. Zo uitkienen dat je zoveel mogelijk meehebt.
Goed je route uitzetten. Rekening houden met bomen, hoe de dijken lopen enz... je zal dan merken
dat je dan vaak profijt hebt van de wind.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 08/06/19 03:22 PM
Nu weer eens een update.
Dit jaar 2 nieuwe velgen en spaken.
Na 4 jaar en 8500km het blok open.
Complete revisie. NSR (Honda) drijfstang erin. Nieuwe Athena 70cc cilinder.
Koppeling/krukas tandwiel begon te grommen en was ingevreten.
Ook NOS platen erin.
Inmiddels 2 testritten en alles oke.
Was een pracht karwei om te doen.
Nu nog inrijden.
Posted By: Antoine Re: Zundapp 517 - 08/06/19 04:47 PM
Woorden zijn niets zonder foto's wink
Posted By: zeezout Re: Zundapp 517 - 12/06/19 06:56 PM
Originally Posted by Ant_one
Woorden zijn niets zonder foto's wink

Ja Alfons, kom op met die foto’s! Weet zeker dat je die gemaakt hebt.

Binnenkort weer lekker fietsen op Walcheren. Heerlijk!
Jongste zoon woont tegenwoordig ook in Middelburg (Kinderdijk) dus ik zal er vaker komen in de toekomst.
(Sorry, even een stukje Stamtafel..)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/06/19 12:11 AM
Oh wacht even. Ik heb geen foto's van de blokrevisie zelf, omdat ik dit niet zelf heb gedaan.
Slecht aangegeven van mij, en daar baal ik van.
Wel heb ik opdracht gegeven die onderdelen te vernieuwen die nodig waren.
Een nos koppeling/tandwiel kun je in pricipe niet zelf meer aan komen.
Die de revisie heeft gedaan heeft vele contacten en die kan er wel aan komen.
Blok ervan onder en terug natuurlijk wel, en alles wat eraan vast zit.
Afstellen i.v.m. nieuwe cilinder natuurlijk ook. Best nog een hele klus.
Ander tijdstip, andere sproeier en op hoogte brengen van de cilinder.
Wielen spaken en richten natuurlijk wel zelf, maar dat is niet zo boeien.
Inmiddels zondag een grote rit gereden en dat ging prima.
Was van sproeier 85 naar 95 gegaan maar deze moet nog een stapje hoger,
zal wel 100 worden.
Ontsteking op 1,1mm en persruimte 1,2mm.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 13/06/19 07:29 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Nu weer eens een update.
Dit jaar 2 nieuwe velgen en spaken.
Na 4 jaar en 8500km het blok open.
Complete revisie. NSR (Honda) drijfstang erin. Nieuwe Athena 70cc cilinder.
Koppeling/krukas tandwiel begon te grommen en was ingevreten., Ik heb voor rechte vertanding gekozen, is de belasting op de krukas en lagers ook veel minder en rechte tanden wikkelen ook beter af , nadeel meer herrie want er wordt voor schuine tanden gekozen om klapperen tegen te gaan
Ook NOS platen erin.
Inmiddels 2 testritten en alles oke.
Was een pracht karwei om te doen.
Nu nog inrijden.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/06/19 04:29 PM
Klopt Joan, maar ik ga voor stil.
Heb verschillende gehoord met rechte vertanding maar die
maakte behoorlijk wat giergeluiden.
Voor de racers maakt het niet uit, maarja wij zijn toerders hé.
Rito en topracing, kun je zo kopen maar je moet mazzel hebben.
5 van de 10 maken al lawaai vanaf het begin.
Maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 13/06/19 04:33 PM
Ohja, wat er ook gedaan is, de spoelkanalen van de carterhelften
gefreesd zodat ze precies passen voor de athena 70cc cilinder.
Dit is heel belangrijk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/10/19 04:41 PM
Na de hele zomer gereden te hebben, slechts alleen de sproeiers gewisseld.
Na ingereden te hebben. Stationair 25 en hoofd sproeier 90 erin. Versnellingsklokmoer
half slagje bijgesteld.
Loopt super. Heel sterk. Alles 100%. 95 km/h.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 11/10/19 05:22 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Na de hele zomer gereden te hebben, slechts alleen de sproeiers gewisseld.
Na ingereden te hebben. Stationair 25 en hoofd sproeier 90 erin. Versnellingsklokmoer
half slagje bijgesteld.
Loopt super. Heel sterk. Alles 100%. 95 km/h.
mooi he Zundapp, dan heb je wat , dan had je al een APP voordat IPhone daar mee kwam, gewoon jatwerk dus
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 11/10/19 06:28 PM
Ja, Joan, ik rij er super graag op. Zo heerlijk. Vaak op zondagmorgen met wat vrienden 4 a 5,
een toertje maken. Zo geweldig mooi rijden hier. Vaak naar Heinkenzand.
Daar zit een vriend van ons in een loods en altijd effe een bakkie doen.
Ook andere van de brommerclub komen er ook vaak.
Ouwe jongens op een brommer. Heerlijk toch. Rondjes van 80 km meestal.

Maar natuurlijk ook op de Amuse van tijd tot tijd en ze blijft ook haar werk perfect doen.
Posted By: MarkN Re: Zundapp 517 - 19/10/19 06:50 PM
Ik had vroeger een blauwe Zundapp sprint met veel chroom. Super mooi ding en liep ook rond de 95. Enigste nadeel was een zwaar overbezorgde moeder die elk krantenartikel met een brommer ongeluk onder mijn neus bleef drukken zodat ik hem na ongeveer 1,5 maar verkocht heb. Ik had nooit moeten toegeven.......
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 20/10/19 09:06 AM
Ja, zo gaat dat. Er komt een moment dat je weer op een zundapp stapt.
Wordt je weer 16. laugh
Maar nu geen 95 meer he. crazy
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 20/10/19 09:48 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ja, zo gaat dat. Er komt een moment dat je weer op een zundapp stapt.
Wordt je weer 16. laugh
Maar nu geen 95 meer he. crazy [115 dan ??
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 21/10/19 08:31 PM
115, tja best mogelijk. Kwestie van geld.
Maar nergens voor nodig.
80 km wegen toch.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 25/11/19 07:12 PM
Ja deze ook.
Van de winter alleen de handles polijsten en een nieuw zadel.

https://youtu.be/D2d26MUtQck
Posted By: Berth Re: Zundapp 517 - 26/11/19 08:10 AM
Mooi Alfons, inleveren hier bij mij.
Posted By: Joan Re: Zundapp 517 - 26/11/19 08:42 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ja deze ook.
Van de winter alleen de handles polijsten en een nieuw zadel.

https://youtu.be/D2d26MUtQck
zitten daar nu kreidler hendels op ?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/11/19 05:54 PM
Mmhhhh, laat me effe denken, mmmhhh
toch niet. Hahaaha.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zundapp 517 - 26/11/19 05:56 PM
Nee, gelukkig niet. Due zijn levensgevaarlijk. Gas blijft hangen
door de slechte constructie.
Maar eehh foei dat je dat denk Joan, Kreidler op mijn brommer.
Hahhaha.
© Solex Forum