Origineel bericht van: Alfons1959


Klopt wat je zegt dat compressie op zich niet het vermogen verhoogt, maar door het gevolg van de hogere compressie zal de verbrandigstijd korter zijn daardoor hogere temperatuur bereiken in kortere tijd daardoor zal de druk van het uitlaatgas minder zijn bij de uitlaatpoort waardoor het spoelen ook beter gaat daardoor meer boven de zuiger dus meer vermogen.

BTW, de verbrandingstijd van 0.02 sec is wel erg lang.



bij 3000 toeren per minuut ( wat echt niet veel is) gaat de zuiger dus 3000/60=50 keer per seconde op en neer, dat is dus 0.02 sec voor 1 rondje, van deze tijd is er maar een kwart voor de verbranding dus als hij matig snel rijdt maar 0.005 sec voor de verbranding.

een goede compressie geeft zeker een hoger vermogen ( eigenlijk andersom: een lagere compressie, wat bij solex het geval is) geeft een lager vermogen.

Benzine bestaat uit een bandbreedte van koolwaterstoffen, waarvan de samenstelling in overleg met de OEM's genormeerd is ( OEM's zijn Original Equipment Manufacturers zoals volkswagen, mercedes, peugeot, caterpillar)
Elke kool waterstof heeft zijn eigen verbrandings karakteristieken, er zijn dan ook een paar verschillende genormeerde mengsel oa voor winter en zomertoepassingen ( en ook voor noord europa en zuid europa) en tevens voor 2 categoreien motoren, zij die 98MON nodig hebben en zij die maar 95 MON nodig hebben en daar heb je het maar mee te doen.

De mengsels bestaan oa uit rechte ketens van C4H10 tot ca C8H18 of uit ketens waar zijtakken aanzitten dan is het "C" nummer wel hetzelfde maar zitten er iets minder "H" aan. "ringvormige" ketens zoals benzeen mogen niet meer.

Haal je niet de genormeerde compressie verhouding dan haal je niet de optimum verbranding van de hele keten reeks: dus minder vermogen.
Zelf bij een goede compressie verhouding is er nog vermogenswinst te halen uit een betere verbranding:
slag/boring verhouding aan te passen en vorm van de verbrandingskamer zeer belangrijk.
Alle fabrieken en oliebedrijven hebben daar duur betaalde laboratoria voor dat doe je niet even op je draaibank, daar haal je het best mogelijke uit de beschikbare onderdelen maar verder stokt het daar.

Wie heeft er al een voorverwarmde lambda sonde met uitleesunit aan zijn solex hangen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)