Meer vermogen krijg je door te zorgen dat er meer brandbaar en vooral niet brandbaar spul boven de zuiger is gekomen en niet door de compressie te verhogen.
Wat er boven de zuiger gekomen is bestaat voor 80% uit een niet te verbranden gas plus wat benzine damp en wat zuurstof en nog wat van dat spul.
Wanneer je deze mengelmoes in de fik steekt is de bedoeling om een zo hoog mogelijke temperatuur te krijgen,dat is mogenlijk door een goede compressie en er verder voor te zorgen dat de gassen die niet kunnen verbranden en wat restgassen zo heet mogenlijk worden.
Omdat voor elkaar te krijgen zorg dat er zo min mogenlijk warmte verloren gaat door een goede warmte isolatie (kool op de zuiger en binnenkant van het petje ).
Zorg dat de verbrandingstijd zo kort mogenlijk is (minder tijd voor warmte verloren te laten gaan naar cilinder en zuiger)
DE verbrandingstijd kan zijn van 0,02 tot 0,007 sec.
Een snelle verbranding krijg je door de gassen snel te laten bewegen in de cilinderkop en door een juiste gas mengsel samenstelling.
Als aan deze voorwaarde is voldaan dan komt een hoge compressie van zelf.
Weinig gas boven de zuiger geeft geen hoge compressie ook al maak je de ruimte wat kleiner,tenminste dat is mij nog nooit gelukt,maar met een betere spoeling wel.
Door het warmte verlies gaat 30 to 40% verloren.
Door de uitlaat 30tot40 % en zo blijft er maar een beetje over om over de dijken te jakkeren met de solex.