Je hebt volkomen gelijk als het om de originele Solex gaat, maar Joan test nu een cilinder en zuiger die met moderne technieken gemaakt is. De toleranties die daarbij gelden zijn vele malen kleiner dan bij de klassieken en dus is er ook nauwelijks ruimte voor een isolerend laagje.

Kijk, de Solex is nostalgie, herinnering, romantiek enz. Maar de techniek is natuurlijk hopeloos verouderd. Ik ben bijna verliefd op mijn Solexjes hoor, maar nuchter beschouwd zijn het vervuilende en inefficiente fossielen. Zuinig waren ze in hun tijd, maar nu? Wie haalt de 70 km op een liter met zijn Solex?
Dat Honda motortje dat ik laatst kocht is daar een mooi tegenvoorbeeld van. Bij lange na niet zo leuk als de Solex motor, maar wel 1 op 140 (om en nabij), minimaal dezelfde prestaties, nauwelijks vieze uitlaat gasjes en daarnaast kost het nog geen drol.
Nogmaals, het neemt niet weg dat ik aan mijn Solexen veel meer lol beleef, maar beter rijden door een koollaagje geldt (misschien) voor de klassieken. De moderne motoren rijden vanaf dag 1 op vol vermogen.


Groet, Tim