dankzij het wayback systeem dit nog even boven water gehaald. Ik post het hier ter informatie.

Tunen van een Solex
Onder opvoeren van de solex kan veel verstaan worden. ( door Joan Majoor)

Veel solexen zijn door ouderdom een gedeelte van hun snelheid kwijtgeraakt, zonder meer opvoeren is dan vaak een zinloze exercitie, eerst de mankementen er maar eens uithalen. Los zittende bouten en moeren, verkeerd afgestelde ontsteking of zelfs een compleet kapotte spie in het vliegwiel veroorzaken nogal eens hinder.
Ook een versleten zuiger,zuigerveer en cylinder combinatie zorgt voor problemen, veelal als de solex goed op bedrijfstemperatuur is.
Scan het forum eens af voor oplossingen.
Dan zijn er de productie marges, Solex nam het niet zo nauw met de maatvoering, meet cylinders maar eens na op de hoogte van de spoelpoorten en uitlaatpoort ten opzichte van de bovenrand van de cylinder, wil je snelle gaan dan neem je de cylinder met de kortste afstand.

Vaak laat de afstelling van de gasgever te wensen over, standaard staat hij vol open, maar door te korte kabels of gas geef spaken ( zeker bij die laatste als het stuur hoger wordt gezet wil de gasgever nog wel eens een beetje �toe� (=dicht) staan.

wil je echt opvoeren, boor je carburateur op tot 8 of 8,5 mm, gebruik daar wel een speciale boor voor, een gewone metaal boor slaat vast in het zachte materiaal.
werk met een dremel de spoelpoorten door naar iets naar achteren en ca 1 mm hoger, de uitlaat poort 2 mm hoger.
Zorg dat als de zuiger bovenin staat dat de inlaat poort een extra 3 mm open staat ( zuiger 3 mm laten zakken dan mag je hem net in de inlaat gaan zien.
Denk niet OH dan maak ik toch ook de inlaat meteen 3 mm hoger ! nee dat werkt tegen want dan staat de zuiger als een damwand in de inlaat en krijg je een rare schokgolf die de inlaat remt.

** ik hoop dat dat ok is Joan ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber