Een opsomming van de zaken die ik heb gedaan.

1. Vliegwiel stuk - Nieuw vliegwiel gekocht via Solex Limburg. Dit is een 3800 model voor zover ik weet.

2. Het vliegwiel draaide niet toen ik ging rijden en de Solex maakte een beetje een schurend geluid.
Ik heb toen de koppeling ontvet en de cilinder juist een beetje ingezet. Dit scheelde erg veel.

3. Hierna draaide het vliegwiel wel en de aandrijfrol draait ook netjes mee.

4. Ik heb alle pakkingen vervangen en ook de filters vernieuwd.

5. Een nieuw pompmembraan erop gezet en de brandstofleidingen schoongemaakt.

6. Nieuwe brandstof erin (Aspen 2)

7. Toen liep de brandstof ook terug via de retourleiding, dus dat moet werken.

8. De bougie geeft vonk, al vind ik het moeilijk in te schatten of die voldoet.

9. De carburateur losgemaakt en schoongemaakt met remmenreiniger en met een dun ijzerdraadje alle openingen gecontroleerd.

10. Proberen te rijden met een droge bougie. Daarna opnieuw opengemaakt en de bougie was vochtig. Kennelijk komt er dus wel brandstof in de cilinder.


Overige:

1. De ontsteking afstellen. Ik las dat dit met een stroboscoop moet. Hier moet ik mij nog even in verdiepen als ik dit ga doen. Maar is dit überhaupt te doen als de motor nog niet eens start? Zo met het blote oog lijken de contactpunten wel van elkaar af te gaan op het moment dat de twee streepjes elkaar passeren.

2. Ik zag dat er een klein beetje vocht in de carter zat. Dit lijkt brandstof dat via de zuiger de carter in is gekomen. Is dat normaal? Waarom lekt het naar beneden?

3. Ik vraag me af of mijn compressie nog goed genoeg is. Ik kan het vliegwiel met 1 vinger er doorheen drukken, is dat ok? Zo niet wat kan de compressie zo laag doen? Ik merkte ook op dat de middelste zuigerveer helemaal in de zuiger zat, zonder dat hij naar buiten sprong. Kwestie van eruit trekken of moet dat vervangen worden?

Last edited by Orange; 17/01/15 08:07 PM.