Originally Posted by Jan
Maar wat misschien zou kunnen is dat het vliegwiel iets te ver uitgedraaid is, en daardoor te ver op de krukas zit.
Ze lopen dan niet meer precies op de nok, maar kunnen als ze de achterkant raken op de raarste plaatsen openen.
Kijk dat ook even na Geert.

Jan, jouw opmerking was het bekende schot in de roos, mijn hartelijke dank daarvoor!
Bij controle bleek dat het vliegwiel gedurende de 35 test km's inderdaad wat verder op de krukas was terecht gekomen.
Mogelijk door de warmte en het af en toe aanslingeren met de boormachine op de krukasmoer.

De foto's laten zien wat er aan de hand is:

1e foto: binnenkant vliegwiel met asymmetrische nok en borstrand.
2e foto: het vliegwiel is aardig wat op de krukas verplaatst t.o.v. zijn oorspronkelijke positie. (ca 3 mm ten opzichte van ander vliegwiel)
3e foto: duidelijk is te zien dat een stukje van het contact punten "contact" is ingesleten doordat deze op de borst van de nok is beland.
4e foto: met freesje wat weggehaald zodat weer alleen de asymetrische nok wordt geraakt en niet meer het kleine borstje.
5e foto: nieuwe situatie

Na bovengenoemde te hebben uitgevoerd was met de stroboscoop het ontstekingstijdstip weer precies waar hij zich moest bevinden en startte het blokje weer subliem!
Wat hebben we toch een mooie hobby en wat leren we toch telkens weer van elkaars ervaringen!

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image][color:#FF0000][/color]

Last edited by RedFox; 31/01/18 01:11 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63