Ik heb recentelijk een Bosch ontsteking op een OTO grondplaat gebouwd en ingezet in combinatie met een (stalen) Puch Maxi vliegwiel.

Deel van de actie was ook het steken van een spiebaan op de juiste plaats (ca 95 graden verschil t.o.v. de bestaande spiebaan).
Alles is volledig gelukt, afstelling van de ontsteking met stroboscoop bij openen van de contactpunten 1,8mm beneden BDP.

Het blokje heeft op testbank aansluitend 50km perfect gedraaid totdat ik hem na uitschakelen en opnieuw starten niet meer aan de praat kreeg.
Bij controle door middel van gebruikmaking van boormachine met vrijloop lager en bougie uit de cilinderkop blijkt dat de stroboscoop aanwijst dat het ontstekingstijdstip 180 graden gedraaid is.

Als ik vliegwiel met de hand draai, gaan de punten echter open op het moment waar je het verwacht, bij het bekende streepje van de spoelenplaat behuizing.
De afstand tussen de punten is 0,30mm, de grondplaat is ook niet verschoven.

Kortom: ik sta voor een raadsel situatie en ben benieuwd of ik iets systematisch over het hoofd zie!
Wie-o-wie brengt hier licht in de duisternis...


Last edited by RedFox; 28/01/18 10:41 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63