De voorheen snellere Chinese nicasil cilinder waarvan de poorten zijn bijgewerkt (JRT-JdL cilinder) liet het na ontkolen afweten. Ik had de overgang van de uitlaat naar mijn 16 mm spruitstuk vloeiend gemaakt. Deze cilinder op mijn beste onderblok kwam niet meer zonder hulp de Grebbeberg op terwijl de combinatie voorheen moeiteloos omhoog kwam. Vandaag heb ik de cilinder getest op mijn standaard OTO onderblok met een standaard spruitstuk. En ja hoor het spul reed weer al van ouds. Zo zie je maar groter is niet altijd beter.

Ik weet dat het een 'Jan Boeren Fluitjes' test is, maar hierbij de klimprestaties van mijn drie blokken (op de foto van links naar rechts). CNC carter, volle krukas en cartervulling met de Franse CFX cilinder 29 km/uur omhoog, standaard OTO onderblok met de JRT-JdL cilinder 25 km/uur en het standaard 3800 onderblok met een iets aangepaste Chinese nicasil cilinder 22 km/uur omhoog. Ik heb de cilinders ook onderling uitgewisseld en de boodschap is dat de onderblokken nauwelijks invloed hebben. Het is hoofdzakelijk de cilinder die de trekkracht en snelheid bepaalt. De trekkracht onderin is van de Franse CFX cilinder met zijn standaard drie spoelpoorten het beste, die van de Chinese nicasils laten te wensen over t.o.v. standaard Solex cilinders. Eenmaal wat toeren (15 km/uur) dan gaan ze prima vooruit.

Groet,

Huub

[url= https://youtu.be/iEjalfu1QCk]De Grebbebergtest van de cilinder die niet boven kwam[/url]


Attached Images
Spuitstukken.jpg (149.47 KB, 1469 downloads)
drie op een rij.jpg (179.79 KB, 964 downloads)
CFX cilinder met 3 spoelpoorten.jpg (139.04 KB, 1768 downloads)
Last edited by Huub_Haaker; 26/11/15 04:01 PM.