Ik heb na afloop van het Solex-ritten-seizoen twee cilinders getest. Er was geen verschil tussen een standaard OTO of 3800 onderblok voor de Franse CFX cilinder met drie spoelpoorten. De trekkracht en snelheid zijn beter dan de standaard Chinese nicasil cilinder. Ik had nog een Chinese nicasil cilinder liggen die ik bij bij de Puch shop in Wageningen had gekocht. Ik heb de spoelpoorten wat vloeiender gemaakt en de uitlaatpoort bovenin recht. Ook heb ik er voor gezorgd dat het spruitstuk en de cilinder zoveel mogelijk op elkaar aansluiten. Ik heb eerst de pakking passend op het spruitstuk gemaakt en daarna de cilinder bijgewerkt om deze passend op de pakking te maken. Ik heb zowel wat weggehaald bij de inlaat- als bij de uitlaatpoort. Ondanks de belachelijk grote inlaatpoort, sloot de inlaatpoort niet goed aan op het spruitstuk (zie video). Omdat de zuiger niet bovenin komt is de compressie relatief laag ten opzichte van de Franse cilinder, die wel bovenin komt.

Ik heb geen sjoemelsoftware maar een praktijk test. Met welke snelheid rij ik de Grebbeberg op en wat is de top ongeveer zonder wind mee of tegen. De resultaten zijn: mijn JRT-JdL cilinder op het blok met een volle krukas gaat met 25-30 km/uur de Grebbeberg op en heeft een top van iets boven de 40 km/uur. De standaard CFX cilinder gaat met 26 km/uur omhoog en heeft een top van 38-39 km/uur. De iets aangepaste Chinese nicasil cilinder trekt zichzelf met 22 km/uur omhoog en rijdt rond 37 km/uur zonder mee of tegenwind. Met deze cilinder is het onduidelijk geluid waarover ik rapporteerde verdwenen. Het is dus niet een rammelend luchtfilterdeksel. Het deksel steunt via twee moertjes die over het pinnetje zijn getapet op de kopbouten. Het geluid heeft mogelijk iets te maken met de compressie. Met minder compressie remt je minder af op de motor en dan is de kracht op de koppeling minder. T.z.t zal ik de koppelingen van beide blokjes bekijken. Wat erg opvalt is dat de Chinese cilinder weinig puf onderin heeft. Met de CFX cilinder blijft het motortje met een identiek carburateur instelling gewoon stationair draaien en bij de Chinese cilinder niet.

Groet,

Huub

Testrit met Chinese nicasil cilinder

Testrit met de CFX cilinder