Origineel bericht van: ghostrider
Wat zijn juiste, ideale poorten volgens jou ?
Je kunt ze dan heel groot maken en volgens sommige is dat ideaal, maar door het carburateurtje van 6,5 mm kan toch niet meer naar binnen. De spoelpoorten hebben samen al een grotere doorlaat als de inlaat. Daarbij komt nog dat de spoeltijd langersis dan de inlaattijd en er blijf nog een hoop vers gas achter in het carter.

Je zou alleen een andere vorm kunnen maken. Maar ook dan kun je niet spreken van ideale spoelpoorten omdat dat weer afhankelijk is van je uitlaat etc.
Maar de tijd zal ongetwijfeld komen dat er 3D geprinte onderdelen zijn.

Ik had een andere cylinder en dat vonden ze niet leuk.

even bewerken: na nalezen van de inzending van Peter en de claim dat de spoeltijd langer is dan de inlaat tijd: feitelijk moet je in krukasgraden praten maar toch maar even in milimeter: de spoelpoorten gaan maar ca 7 mm open
de inlaat is al 12 (JRT !) en velen stelen daar nog 3 mm bij door de zuiger extra 3 mm in te korten als je wilt weten hoe effectief DAT wel niet is !! dan moet je WEL met krukasgraden gaan werken maar aan de mm quote kun je al zien dat de inlaat veel meer doet dan de spoeling
overigens is het allebei niks, maar echt grote spoelkanalen helpen je om veel gas DAAR te parkeren en dat heeft dan maar een korte stroom duur, niet leuk voor de trekkracht want de snelheid is uit het gas, wel leuk voor hoge toeren ( en dat halen we nog niet)
Dus daarom, beiden zijn waar maar het is maar net wat je met je tuning wil bereiken, bij een kleine carburateur ( de huidige limiet) ga ik voor toeren, veel kleine beetjes is ook een hoop ( Formule 1 had daarom ook blokken die al 20.000 toeren draaiden en heel bleven echter een paar jaar terug is dat daarom _ reden TE sterk en Te kostbaar_ bij reglement teruggebracht naar 18.000 toeren en nu is dat nog minder)

Last edited by Joan; 01/09/14 07:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)