ik zie dat we inmiddels overgestapt zijn op dit topic.
poortentiming: stoolex weet dat er heel wat werk in zit om dit goed te krijgen, zijn solexen van 2 jaar terug zijn daar een voorbeeld van.
En nog beviel het hem kennelijk niet.( wat is er overigens van die cylinders geworden ?)
Overigens zaten daar niet alle truken in die een ander wel gebruikt ( volle krukas en speciale spruitstukken)
deze leken meer op wat nu het huidige reglement toestaat.
Poorten vooral in de breedte, zo zijn ook zundapp en kreidler steeds sneller geworden, die hadden overstroompoorten die net zo breed zijn als een uitlaat poort ( Daarom zijn de jappen maar meteen overgegaan op dubbele poorten)

poorten timing dient steeds aangepast te worden, na veel rijden zie je een spoelpatroon op de zuiger, het blijkt dat de poort die rechts uit het carter komt ( open kant van de krukas) het meest krijgt en die recht boven de krukwang het minst.
reden om de linker poort tot bijna een mm hoger te maken, dan spoelt die vast als de ander nog moet beginnen
hangt helemaal van de solex af dus steeds proberen tot spoelpatroon bovenop zuiger symetrisch is.
en dan de vorm van de verbrandingskamer, niet zo maar een rondje met squish band, dat is voor goede spoelers, maar een solex spoelt beroerd, dus ook daar naar het koolpatroon kijken en materiaal weghalen waar hij schoon is en toevoegen waar hij vuil is.
kan je wel een half jaar rijden kosten voordat je dat voor elkaar hebt.

ik heb daar een standaard "rondje polder" voor daar zit ook alles in ( wind mee en wind tegen, bos en open vlakte, stuiter en glad wegdek ( vooral stuiter wil nog wel eens brandstof problemen geven)
en de uitlaat poort: bijna recht van boven en recht van onder, een rond gat is cut ( oeps) , dat hadden ze inmiddels bij solex ook al ontdekt en zijn dus naar een rechthoekige inlaat gegaan die je overigens aan de linkerkant een aardig stuk kan laten zakken ( oeps is hij ineens niet recht meer maar met een "zak")
Leuk om te oefenen op cylinders die misschien verpest lijken maar vaak toch wel weer zijn op te wekken.
Ik gebruik wel een zak met zuigers want veel truken die je bedenkt voor de poorten kun je eerst testen door daar een stuk van de zuiger weg te halen ( zo ook de poorten timing gewoon de zuiger een hap uit halen, ook van de bovenkant die zuigerveren komen toch niet tot boven dus plek zat

Last edited by Joan; 25/03/14 03:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)