Origineel bericht van: Jan
Let op met een plaat maken (voor lager) tussen krukas en carter voor deze race, word gezien als cartervulling!!!!

dat hadden ze dan wel eens uit mogen leggen , mag je wel een CNC carter gebruiken maar moet je leren leven met de tekort komingen. solex gebruikt ook een borgplaat dus waarom geen CNC borgplaat mijn CNC carter komt met CNC borgplaat ( dus als mijn carter dieper is MET CNC plaat ga ik in de fout en als julie CNC carter ondieper is ZONDER plaat zit je goed ?)
als ik cartervulling wil douw ik er toch alsnog een peperbus krukas in met die klont zink als contragewicht, is ook beter in balans dan die later geperste dingen .
daar waar er over cartervulling gesproken word, word gehint naar vulling van het zijdeksel zoals gebruikelijk bij racers die een volle krukas gebruiken , dan de krukpen inkorten en een afdekplaatje lassen of bouten, daar is dan heel wat mee te winnen "De drijfstang met big end lager moet gemonteerd worden met plaatring en moer, er mag dus geen carter vulling aangebracht worden. The big end pen moet zich op de originele plaat bevinden met een slag van 40 mm." zo een bout en moer vereisen heel wat open "swingspace"

daar heb ik trouwens nog steeds een actiepunt open staan naar de reglementen commissie, diverse problemen bij de organisatie aangekaart, die zouden het terugkoppelen naar de commissie, nooit meer wat van gehoord.
oa is volgens het reglement elke andere krukas dan die van een 3800 te dik want de dikte van de wang is tot een tiende mm nauwkeurig beschreven, nou OTO en DO krukassen zijn ca 0.5 to 1 mm dikker .
verder heb je minimaal twee makers van CNC carters die binnen hun "productie" al varianten hebben.
alleen de term CNC carter zegt niets als je daar ook niet de maatvoering van vast legt,
Ik kan dus als maker van CNC carters ook komen met een variant die wel voldoet aan constructie technische eisen maar die qua maatvoering nogal afwijkt.
De organisatie stelt dat het carter bij Ad te krijgen is maar het is geen heilig moeten hem daar te betrekken ( nederlandese mededinging authoriteit ?)

verder staat er dat onderdelen nagemaakt volgens originele maat voering gebruikt mogen worden, maar welke maat voering is dat ? Ik heb alleen al een dozijn verschillende zijdeksels liggen, als je een DO zijdeksel gebruikt en je freest daar de binnenrand uit om eeen naaldlager drijfstang toe te passen ga je dan al de fout in ? In de auto wereld is "originele maatvoering" hij moet passen op de paspennen(plaatsen) van de mal zodat montage mogelijk is
ik heb carburateurs in mijn handen gehad die er origineel nagemaakt uit zien ( made in China) maar die ik met geen mogelijkheid op een spruitstuk kan frutten anders dan hem er los op te hangen.

Last edited by Joan; 09/07/14 02:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)