er is al een hele discussie geweest over hoe op te voeren, 1 van de methoden is niet zo maar de vijl in de poorten te zetten maar de cylinder te verschuiven of te kantelen, beiden hebben hetzelfde effect. normaal word ervan uitgegaan dat de hartlijn van de zuiger de hartlijn van de krukas snijdt maar dat is niet voor elke motor hetzelfde.
door daaraan te rommelen verander je de timing van poorten en ook de efficientie van het motortje, je kunt zo oa een beter koppel krijgen als je de cylinder verplaatsts naar de kant waar de drijfstang staat in de werkslag, de "effectieve arm" van de krukas word dan beter benut.
Ik heb weer een spreadsheet terug gevonden waar ik de andere slag mee kan plotten
zie diverse plots voor Geen verzet, plus 10 en 20 en min 10 en 20, je ziet dan dan bij dezelfde krukasgraden de stand van de zuiger anders is, zelfs asymetrisch wordt, je kunt daar ook je spoelpatroon mee bijstellen.

Attached Images
krukas-graden-b.jpg (18.55 KB, 90 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)