Die solex waar peter mee gereden heeft was toevallig van mij .
deze solex is aangepast volgens mijn beschrijving eerder op deze pagina en loopt zeker met een flinke belasting wel 40+ km.
Deze manier is niet de beste voor een hoge topsnelheid daar ben ik het mee eens,maar geeft over een groot toerengebied een groot optrek vermogen en dat vinden de meeste rijders fijner als er wat stevige wind op kop staat.
Trouwens die andere rode solex gaat nog harder(45+) ,en dat doen ze al meer dan tien jaar, en zeer vele kilometers.
In al die tijd is het nog niet nodig geweest om iets aan de moter te doen ,ook niet ontkolen en aan de ontsteking te rommelen ( zie ook het beter maken van de afstelmogelijk van de solex en het hoe en waarom de punten zo snel weer niet goed staan).
Als je de bestaande bevestiging van het vaste contactpunt bekijkt is goed afstellen nog niet eens mogenlijk want het contactpunt schommelt alle kanten uit bij het verstellen .
Hierdoor komen de ruwheden van de punten op elkaar en in mum van tijd is de ontstekings tijd weer anders door afbranden van de hoge punten..
Een voor ons oog flink ingebrande punt is helemaal niet slecht als je dit electrich bekijkt( want hoe groter het raak oppervlak hoe kleiner de overgangsspanning).
Want die ruwheden zijn voor die kleine electronen als bergen en dalen van de zandwoestijnen in Afrika en daar hebben ze echt geen moeite mee.
Ik stop er nu even mee en wacht op reacties