Is het mogelijk een kamzuiger sneller te laten lopen?
Ja dat is mogelijk zonder de carburater op te boren en zonder de cilinder met een plaatje op te hogen.
Zie hierboven bij hans.
Bij een kamzuiger moter is het uitlaat potje boven zeer belangrijk (het klijne potje).
Bij deze potjes mogen de plaatjes niet verwijderd worden want dan wordt de uitlaat te snel meesstal moet er een prop met een klijner gat inde uitlaat gezet worden ,onderaan in het potje.
Dit geld dus bij een breder gemaakte inlaat en een breder gemaakte uitlaat en de aangepaste zuiger en spoelpoorten.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
De spoeling bij een kamzuiger is wat probleematich ,waardoor er makkelijker vermenging op kan treden van inlaat en uitlaat gassen.
Ophet moment van opengaan van de uitlaatpoort vliegen de gassen met grote snelheid naar buiten ,dit gebeurt al in de eerste 2 tot 3 mm.
Bij nog verder openen van de poort zal de gas snelheid de cilinder een beetje leeg zuigen, dit versnelt de spoeling wat ook nodig is bij hogere snelheid.
Als dit zuigen van de uitlaat te sterk is zal er zoveel vers gas meegezogen worden dat wanneer de uitlaatpoort gaat sluiten er nog een grote onderdruk in de cilinder aanwezig is en er geen voldoende gas gecomprimeert kan worden hier door is de verbrandingstijd veel te lang en wordt de cilinder zeer heet .
De moter komt niet goed op toeren en zal ondanks het opvoeren niet voldoende kracht en snelheid ontwikkelen om b.v. 35 of 40 km. te rijden wat ook met een kamzuiger goed mogelijk is.
Door nu een propje in de uitlaat te maken kan men de luchtstroom vertragen (dus de uitlaatpijp moet verder wel geheel schoon zijn).
Dus niet de gassen belemmeren uit de cilinder te laten komen.
Het gaat dus om de eerste drukpuls die in het potje komt die moet wat afgeremd worden en mag dus geen vers gas meenemen.
Wij hebben goede resultaten met een propje met een gat dat tussen 8 en 10 mm. is gemaakt en onder in het potje in pijp is gedrukt.
Ik ben blij dat ik duidelijk ben met mijn uitleg over opvoeren maar dat op voeren doe ik altijd zodanig dat de moter daar helemaal tegen kan en verder ga ik niet .Dus geen opboren van caburaters geen petjes afvlakken geen plaatjes of dubbele pakking monteren en andere krukas monteren.
Ik heb al vele motoren tot ver over de 45 km. gebracht zonder veel poespas.